با این غذاها جلوی پوکی استخوان را بگیرید
پوکی استخوان از جمله بیماری های خطرناک و در عین حال دردناک میباشد؛ پوکی استخوان به بیماری خاموش معروف است که آرام آرام مقاومت استخوان‌ها را از بین می‌برد و شما وقتی میفهمید پوکی استخوان دارید که دیگر پیر شدید و کار از کار گذشته است و با کوچک ترین برخورد استخوان ها میشکنند و در زمان سالخوردگی شکستگی استخوان بیش از حد دردناک و کنار آمدن با آن بسیار دشوار است. پس بیایید قبل از مبتلا شدن با تغذیه ی مناسب جلوی این بیماری را بگیریم.

این بیماری از سن 50 سالگی به بعد بیشتر خود را نشان می‌دهد. همچنین در خانم‌ها بعد از یائسگی شتاب بیشتری پیدا می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از پوکی استخوان مصرف این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

کلسیم مهم‌ترین ماده غذایی است که مصرف آن در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. این مواد شامل لبنیات، سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ، اسفناج، کرفس، جعفری و نیز شلغم، هویج، زیتون، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی، گردو و حبوبات است.

لبنیات کم چرب مصرف کنید. هر چه درصد چربی شیر و لبنیات بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر است.

به بدن خود ویتامین دی برسانید تا کلسیم مصرف شده جذب بدنتان شود. نور خورشید یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین دی است پس سعی کنید در طول روز حتما در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

مصرف کم شیر یکی از علل دریافت کمبود کلسیم در برنامه غذایی روزانه ایرانی‌هاست، روزی دولیوان شیر و یک پیاله ماست مصرف کنید تا کلسیم کافی دریافت کنید.

ماهی آزاد منبع خوبی برای کلسیم و ویتامین دی است که جذب کلسیم را در بدن بالا می‌برد. همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 فراوان است.

مصرف زیاد فسفر جذب کلسیم در روده را کم می‌کند. نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند و در عمل مانع جذب بخش عمده‌ای از کلسیم مصرفی می‌شوند.

مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می‌کند. به ازای مصرف هر2300 میلی گرم نمک، 40 میلی‌گرم کلسیم بدن از دست می‌رود.

منبع: جام جم آنلاین

ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • اضطراب در محل اشتغال و تهدید سلامت
  • پیتزا با رشته خطایی
  • آیا میدانید تعداد خالهای موجود در پوست با سرطان سینه ارتباط دارند؟
  • نوعی سرطان که اگر اضافه وزن دارید احتمال بیشتری دارد به آن مبتلا شوید
  • توانایی های بالای عنکبوت ها
  • انتخاب نوع غذا در بی خوابی موثر است
  • تاریخچه تنیس خاکی در جهان و پیشینه تاریخی آن در ایران
  • جو دوسر را بیشتر بشناسید
  • ساخت قرصی که عمر انسان را به 100 سالگی می رساند!
  • اضافه وزن در نوجوانی و عوارض آن در بزرگسالی
  • برای بالا بردن انگیزه این شیوه ها را به یاد داشته باشید
  • بدنی پر آب با آب های طعم دار
  • رسیدن به لذت در رابطه جنسی با این روش ها
  • ناتوانی جنسی آقایان خطر حمله قلبی را در پی دارد
  • سردرد میگرنی و علائم مهم برای آن
  • محبوبترین ها

  • هیجانات و مدارهای عصبی انسان
  • چرا بعضی از انسان ها چاق میشوند؟
  • حواستان به شنوایی تان هست؟
  • تاثیرات گرما بری از بین بردن چربی شکم
  • ابتلا به سرطان های مختلف با نوشیدن الکل
  • تاثیرات ناتوانی جنسی بر رشد طلاق در کشور
  • درباره علل خونریزی بینی بیشتر بدانیم
  • بالابردن توان جنسی با این مواد خوراکی
  • معاینه دوره ای پروستات از راه مقعد توسط انگشت
  • چگونه از بدن محافظت می شود؟
  • عوارض احساسیِ ناشی از استرس
  • درباره صداى سوم قلب چه میدانید
  • به محض دیدن این مشکلات دهانی و دندانی به پزشک مراجعه کنید
  • خستگی را اینگونه برطرف کند
  • چرا با کمبود آهن مواجه می شویم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است