کدام مواد غذایی بیشترین پروتئین را دارند؟

پروتئین از آن دسته مواد غذاییست که حتما باید وجود آن در رژیم غذایی رعایت شود چرا که بدن ما به شدت به اسید های آمینه نیازمند است و رفتار سلولی و تمام فعالیت‌هایی که در سلول انجام می‌شود بر عهده پروتئین‌ها است. ولی مصرف پروتئین قاعده و قانون دارد و هر ماده غذایی به اندازه خود میتواند به بدن پروتئین برساند؛ پس چه بهتر که مواد غذایی سرشار از پروتئین را بشناسیم و از آن ها تغذیه کنیم.

 

برای این کار و تغذیه از پروتئین می توانید با خوراکی های زیر شروع کنید:

۱ مرغ آب‌پز و یا کبابی و انواع ماهی تازه بخارپز یا کباب شده

۲ گوشت چربی گرفته

۳ شیر و لبنیات کم چرب شامل ماست، پنیر و کشک

۴ استفاده از انواع حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، باقلا و…) همراه با غلات

۷توصیه برای افزایش دریافت فیبر

فیبر بخشی از میوه‌ها، سبزی‌ها و دانه‌های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان هضم نمی‌شود. غذاهای پرفیبر به سیر شدن کمک می‌کنند و سبب می‌شوند غذا و به خصوص چربی کمتری مصرف شود.

مصرف فیبر موجب حجیم شدن مدفوع شده و در نتیجه خروج مدفوع راحت‌تر و سریع‌تر انجام شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین احتمال بروز بیماری‌های روده مانند سرطان و بواسیر را کمتر می‌کند. از سوی دیگر فیبرها موجب کاهش کلسترول خون می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهـش می‌دهند.

راه‌های افزایش دریافت فیبر عبارت‌اند از :

۱ مصرف روزانه سبزی خوردن، سبزی‌های محلی یا سالاد (کاهو، کلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه‌ای سبز و…) همراه با غذا

۲ مصرف میوه‌های تازه به‌عنوان میان وعده وترجیحا استفاده از خود میوه به جای آب میوه

۳ استفاده از خشکبار (برگه زردآلو، کشمش و…) و سبزی‌های تازه (هویج، گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و…) به‌عنوان میان وعده

۴ استفاده بیشتر از انواع حبوبات (لوبیا، عدس، ماش و نخود) در انواع سوپ‌ها و آش‌ها

۵ استفاده از سبزی‌هایی مانند کاهو، گوجه فرنگی، جعفری و پیاز، کلم، فلفل دلمه‌ای در ساندویچ‌های خانگی

۶ استفاده از سبزی‌ها در بیشتر غذاها (ماکارونی، باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو)، ماست و خیار، ماست و سبزی و انواع سوپ‌ها

۷ مصرف نان‌های سبوس‌دار (نان سنگک، نان جو) به جای نان‌هایی که با آرد سفید تهیه شده‌اند مانند نان لواش، بربری، نان فانتزی

منبع: سلامتی

ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • صراحت و رک گویی
  • دوران جنيني و صداها
  • با این ابزار ریز میشود رگ های قلب را از داخل سونوگرافی کرد
  • نگهداری از عشق در زندگی
  • محلول های ضدعفونی کننده خانگی بسازید
  • با فناوری Early Sense آشنا شوید
  • آموزش مرحله به مرحله پودینگ شکلاتی
  • درد سیاتیک با روش های طبیعی برطرف کنید
  • کم تحرکی چه عوارض روحی و روانی در پی دارد
  • طرز تهیه عصاره و پالپ آلوئه ورا
  • برای انجام پیاده روی صحیح به این موارد توجه کنید
  • مشخص کردن مهمترین موارد زندگی قبل از ازدواج
  • درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با سه دارو
  • یک دنیا خاصیت برای بلوبری
  • برای بهتر شدن اندام در سال 2014 چگونه برنامه ریزی داشته باشیم
  • محبوبترین ها

  • چه کنیم که پس از خواب خسته نشویم
  • معرفی روش هایی برای درمان تعریق بیش از حد
  • توضیحات پزشکی برای کولونوسکوپی
  • عوارض نشستن نادرست در مردان و زنان
  • تحریک رشد چربی قهوه ای در هوای سرد
  • سرما و زخم شدن اعضای بدن
  • درمان اختلالات روحی و روانی در بانوان یائسه
  • مقابله با انواع آسم و آلرژی
  • اهمیت خواب کافی برای انسان
  • نظر پژوهشگران درباره سرطان سینه چیست
  • پیشنهادات درمانی برای رفع سلولیت
  • چگونه میتوان از التهاب تاندون جلوگیری کرد
  • پای شست چرا خشک می شود و درد می گیرد
  • برای زنان مسن زیاد نشستن ضرر دارد
  • ضدعفونی با کمک عسل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است