practices-to-increase-metabolism-8

اگر تمایل به چربی سوزی بیشتر و افزایش سوخت و ساز بدنتان دارید پیشنهاد می کنیم از برخی راه حل های موثر در این زمینه کمک بگیرید مصرف چای سبز،کلم بروکلی،ادویه های چربی سوز،ماهی های چرب ،دانه های روغنی و بسیاری موراد دیگر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد

همانند ادویه‌جات خشک شده، فلفل های تند خام و پخته مانند کاین، هالاپینیو و هابانرو می توانند به طور طبیعی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کنند.

در شرایطی که یک ماده غذایی به تنهایی نمی تواند در کاهش وزن مد نظر شما کارایی داشته باشد، برخی مواد غذایی مشخص به طور طبیعی دارای خواص تقویت سوخت و ساز یا افزایش انرژی هستند. 

، اگر در تلاش برای کاهش وزن یا چالاکی بیشتر هنگام پیاده روی هستید، مواد غذایی که در ادامه معرفی می کنیم هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ترکیب شوند می توانند در تحقق این اهداف به شما کمک کنند.

چای سبز

چای سبز از نظر فنی یک ماده غذایی نیست بلکه یک نوشیدنی است اما مطالعات علمی مختلف به ویژگی افزایش سوخت و ساز بدن با مصرف این نوشیدنی اشاره داشته اند. افزون بر کمک به کاهش وزن، چای سبز سرشار از محتوای آنتی اکسیدانی است و می تواند به محافظت بدن در برابر رادیکال های بیماری‌زا که با سرطان های پروستات و سینه مرتبط هستند، کمک کند.

ادویه‌جات

فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر چیلی، و حتی زنجبیل دارای یک ویژگی مشترک مهم هستند و آن افزایش سرعت سوخت و ساز بدن است. در این میان، ادویه های تخم‌دار و تندتر برای افزایش انرژی بهتر هستند.

آجیل و دانه ها

بنابر نتایج یک مطالعه انجام شده روی حیوانات در دانشگاه ویسکانسین، پیروی از رژیم غذایی سرشار از اسید چرب امگا-۳ روشی مطمئن برای افزایش سوخت و ساز و سطح انرژی در بدن انسان است. دانشمندان طی این مطالعه رژیم های غذایی موش های آزمایشگاهی را زیر نظر قرار داده و دریافتند جوندگانی که مقادیر بیشتری امگا-۳ مصرف می کنند دارای سوخت و ساز بالاتر به واسطه سطوح پایین‌تر هورمون لپتین هستند. امکا – به صورت طبیعی به کاهش لپتین کمک می کند و در نتیجه سوخت و ساز سریع‌تر به طور طبیعی امکان پذیر می شود.

ماهی های چرب

یک رژیم غذایی سرشار از ماهی های چرب که حاوی امگا-۳ هستند تاثیری مشابه بر سوخت و ساز دارد و همچنین به کاهش سطوح لپتین در بدن انسان کمک می کند. از جمله این ماهی ها می توان به سالمون و خال مخالی اشاره کرد.

روغن شاهدانه و روغن تخم کتان

روغن شاهدانه و روغن تخم کتان به عنوان دو ابر ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ شناخته می شوند و اگر به ماهی علاقه ندارید می توانید از این دو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. روغن شاهدانه و روغن تخم کتان را می توان در پخت و پز، و یا اسموتی ها مورد استفاده قرار داد که نه تنها منابعی سالم از اسیدهای چرب ضروری و موثر در افزایش سوخت و ساز بدن محسوب می شوند، بلکه برای پوست، ناخن و مو نیز مفید هستند.

فلفل های تند

همانند ادویه‌جات خشک شده،فلفل های تند خام و پخته مانند کاین، هالاپینیو و هابانرو می توانند به طور طبیعی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کنند. افزون بر افزایش سوخت و ساز، مطالعات نشان داده اند که فلفل های تند به دلیل این که سرشار از کپسایسین هستند به کاهش اشتها کمکمی کنند. کپسایسین به طور طبیعی گردش خون و نرخ سوخت و ساز را افزایش می دهد که دلیل اصلی عرق کردن انسان هنگام خوردن غذاهای تند است.

آب

آب نیز یک ماده غذایی نیست و  در بین نوشیدنی ها قرار می گیرد اما با نوشیدن آب پیش از غذا و به طور مداوم در طول روز متوجه انرژی بیشتر و افزایش نرخ چربی سوزی در بدن خود خواهید شد. بنابر نتایج مطالعه مرکز پژوهش بالینی فرانتس-وولهارد در برلین، آلمان، ارتباط نوشیدن آب با افزایش ۳۰ درصدی نرخ سوخت و ساز هم در بدن مردان و هم بدن زنان اثبات شده است.

سیب

بنابر نتایج مطالعه دانشگاه ریو دو ژانیرو که با حضور گروهی از بانوان صورت گرفت، مصرف روزانه یک سیب نه تنها به سلامت شما کمک می کند بلکه در کاهش وزن نیز موثر است. پژوهشگران برزیلی کشف کردند، بانوانی که روزانه سه سیب کوچک (یا گلابی) مصرف کرده اند نسبت به بانوانی که در رژیم غذایی خود میوه نداشته اند، به طور قابل توجهی وزن کم کرده اند.

بادام

بادام سرشار از کلسیم، یک ماده مغذی مرتبط با تقویت استخوان ها است. اما مشخص شده است مصرف این ماده غذایی به کنترل وزن نیز کمک می کند. بنابر نتایج مطالعه دانشگاه تنسی، یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم (بین ۱,۲۰۰ و ۱,۳۰۰ میلی گرم در روز) کاهش وزن دو برابر بیشتر نسبت به رژیم های غذایی کم کلسیم را موجب می شود.

کلم بروکلی

مصرف کلم بروکلی و سبزیجات یکی از روش های خوب برای کنترل و کاهش وزن است. بروکلی به واسطه چندین ویتامین مسمویت‌زدا از جمله  C، و K، آنتی اکسیدان ها، فیبر و فولات از جمله بهترین مواد غذایی برای مبارزه با چربی است. تمامی این مواد در روند پاکسازی طبیعی و همچنین مدیریت وزن نقش دارند.

مرکبات

پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و لیمو ترش همگی سرشار از ویتامین C هستند و مطالعات نشان داده اند این میوه ها می توانند به چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز در بدن انسان کمک کنند. رژیم های غذایی سرشار از ویتامینC به تعادل انسولین کمک می کنند و مهم‌تر از آن مواقعی در طول روز که انسولین افزایش پیدا می کند و بدن طالب مصرف میان وعده های سرشار از کربوهیدارت است را کاهش می دهد.

سوپ

اگر در پی توده بدنی سبک‌تر هستید، دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا افزودن وعده های غذایی سرشار از غذاهای مایع مانند سوپ و خورش به رژیم غذایی هفتگی را توصیه می کنند. بنابر نتایج مطالعه این دانشگاه، گروهی از بانوان که ترکیبی از غذاهای مایع و جامد را مصرف کرده بودند، نه تنها میزان غذای کمتری خورده بودند، بلکه هوس میان وعده ای کمتری داشته و شاهد افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی بوده اند.

غلات سبوس‌دار

غلات سبوس دار که حاوی تمام مواد مغذی طبیعی سبوس، جوانه و آندوسپرم هستند در مقایسه با غلات فرآوری شده به واسطه تثبیت سطوح انسولین به سوخت و ساز بیشتر در بدن انسان کمک می کنند. بنابر نتایج پژوهش دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، رژیم های غذایی سرشار از غلات سبوس‌دار مانند کوینولا، جو دوسر و برنج قهوه ای نسبت به آزاد شدن آرام کربوهیدارت ها و جلوگیری از افزایش سریع قند خون و سطوح انسولین اطمینان حاصل کرده و هوس خوردن میان وعده را کاهش می دهند.

حبوبات

مطالعات نشان داده اند نشاسته مقاوم موجود در لوبیای قرمز خشک به طور طبیعی سطح انسولین را در حد کنترل شده نگه می دارد. از این رو، انسان برای مدت زمان بیشتری احساس سیری می کند، تمایل کمتری به پرخوری داشته و در نتیجه به طور طبیعی چربی کمتری ذخیره می کنید.

توت ها

توت فرنگی، تمشک، و بلوبری به طور طبیعی دسر یا میان وعده ای شیرین و آبدار هستند. همچنین، توت ها سرشار از
آنتوسیانین، رنگدانه ای که تولید هورمون آدیپونکتین را افزایش می دهد، هستند و از گسترش سلول های چربی جلوگیری می کنند. افزون بر این، توت ها سرشار از ریزمغذی های پلی فنولز هستند که جذب چربی و نشاسته را کاهش می دهد.

سیر

مطالعات دانشمندان کره جنوبی از ارتباط سیر با سطوح بالاتر تستوسترون خبر داده است. هورمون تستوسترون با تولیدانرژی ارتباط نزدیکی دارد و همه ما می دانیم انرژی بیشتر به معنانی زمان بیشتربرای فعال بودن، ورزش کردن، خوب غذا خوردن و حفظ وزن مناسب و سالم است.

حذف قند

یک روش ساده برای افزایش سوخت و ساز بدن و کمک به کاهش وزن عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرشار از قندمانند آب نبات، غذاهای فرآوری شده و نوشابه است. اگر هوس شیرینی کرده اید می توانید آن را با خوردن یک سیب یا مقداری توت ارضا کنید.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

“اکتیوبیت”

 

ارسال شده در 3 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • هرگز بند ناف کودک را چرب نکنید
  • ژنوتروپين داروي معجزه‌آسا براي رشد كوتوله ها
  • عوارض مرگبار مصرف انواع مواد شوینده
  • هشدارهای مهم برای گرمازدگی
  • ویتامین دی و منابع خوراکی آن
  • ریزش مژه ، از علت تا درمان
  • برای چربی سوزی موثر این 7 نکته را بخوانید
  • ارتباط مکمل کلسیم و ویتامین D با پایین آمدن کلسترول خون
  • کسانی که میخواهند زبان جدید یاد بگیرند توجه کنند
  • تست قند مدرن
  • با این رژیم غذایی از سرطان دوری کنید
  • مصرف قرص‌های رقیق‌کننده خون
  • استرس دائمی بیماران سرطان
  • نکاتی ضروری در مورد مراقبت کردن از نوزاد
  • پرسشهایی درمورد صدمات نخاعی
  • محبوبترین ها

  • عوامل محیطی و ورزش
  • ۱۵ تمرین با استفاده از وزن بدن
  • تمرین بالا سینه با هالتر را چگونه انجام دهیم؟
  • خستگی با رایانه را اینگونه برطرف کنید
  • این برنامه ورزشی، شما را به سرعت لاغر میکند
  • تقویت روحیه با ورزش و فعالیت فیزیکی
  • تاریخچه ی پیدایش و پیشرفت ورزش رزمی بوکس در ایران و جهان
  • کار با وزنه و مشکلات خانمها
  • از زبان آرنولد سیستم حرکتی نگاتیو را یاد بگیرید
  • در 60 دقیقه فقط دو دقیقه راه بروید تا در جوانی نمیرید
  • با رعایت این 6 نکته، در گرما ورزش کنید
  • بهترین رژیم غذایی برای یک شناگر
  • بهترین برنامه ورزشی تاثیرگذار برای تناسب اندام
  • توصیه متخصصان درباره سرما خوردگی
  • در ورزش پنجه چقدر اهمیت دارد؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است