index

کودکی که برای نوشتن و خواندن مشکل دارد و نسبت به دیگر همسن و سال های خود از توانمندی کمتری برای تلفظ و یادگیری کلمات برخوردار است را چگونه می توانیم کمک کنیم تا بتواند توانایی یادگیری و خواندن و نوشتن را کسب کند

معلمان اغلب سوال می کنند که چگونه می توانند به کودک نارساخوان در کلاس کمک کنند. در اینجا پیشنهادهایی آورده شده است که برخی ممکن است به نظر خیلی واضح باشد :

از تصاویر و کتابهای حافظه استفاده کنید .
از الفبای چوبی برای آموزش اسامی استفاده کنید. ازکودک بخواهید که چشمهایش را ببندد تا شکل آنها را احساس کند و نام و صدای آنها را به خاطر بسپارد .
درمراحل اولیه بهم پیوستن و اتصال حروف در نوشتن را با نوشتن در هوا ، ماسه و روی تخته سیاه آموزش دهید.
درباره حروف صحبت کنید و داستان هایی را در مورد حروف بسازید که برای کودک جالب باشد .بازی هایی را برای تقویت خواندن انجام دهید .

تمرین زیادی را در مورد خواندن ، نوشتن و دیکته بدهید تا جایی که مهارت های خواندن و نوشتن بهبود پیدا کند و به خاطر سپرده شود .
کودکان نارسا خوان نسبت به کودکان دیگر به تمرین بیشتری نیاز دارند .
تکالیف کمتری را به دانش اموزان ندهید .
برای تلفظ صحیح لغات به او کمک کنید .
او را در جلوی کلاس بنشانید تا بتوانید به او کمک کنید .

به او اجازه دهید که با کتابهای خارج از درسی نیز تمرین کند که در سطح توانایی خواندن وی باشد .
لغات مهم را روی تخته سیاه بطور واضح بنویسید .
او را با دانش آموزان دیگر مقایسه نکنید .
او را مسخره نکنید .

از او نخواهید که در جمع با صدای بلند بخواند .
کودک را تا جایی که ممکن است ، تحسین کنید .
زمان زیادی را برای رونویسی و کپی کردن از روی تخته سیاه به او بدهید . نوشتن روی خطوط و با رنگهای مختلف می توان بسیار مفید باشد .
تخته سیاه را مرتب و پاکیزه کنید و از گچ های مختلف و رنگی برای جلسات استفاده زیرا به کپی کردن صحیح کمک می کند .

به وضعیت نشستن کودک هنگامی که تکالیف نوشتنی را انجام می دهد ، توجه کرده و آنرا اصلاح کنید . اوباید بتواند روی صندلی کاملاً راحت بنشینید . ارتفاع میز تحریر باید با صندلی و قد کودک تناسب داشته باشد به گونه ای که بتواند هر دو ساعد خود را به راحتی روی میز قرار دهد .
نحوه مداد دست گرفتن باید صحیح باشد . مداد باید بین انگشت شست و اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود .

اگر انگشتان و عضلات دست ضعیف یا کوچک هستند ، از مدادهای باریکتر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباید باشد . این قسمت ، تمریناتی را برای افزایش آگاهی و اج شناختی آورده ایم تا معلمان با انجام آنها با کودک در تقویت این مهارتها ، کمک کند .

*معلم به کودک جمله هایی می گوید و از او می خواهد هرگاه کلمه هدف را شنیده دستش را بالا ببرد . مثال هرگاه (خواب ) شنیدی دستت را بالا ببر .
بابا خواب بود . محسن از خواب بیدار شده بود . بقیه بچه ها هنوز خواب بودند .
معلم در مقابل کودک 4 تصویر می گذارد و به کودک جمله هایی را می گوید و از او می خواهد هرگاه نام یکی از 4 تصویر را شنید ، آن را برداشته و به او بدهد .

مثال : عصب – پول – توپ – ماشین
من هروقت برای گردش به باغ عباس آقا می رفتم ، چند تا سیب درشت می چیدم و برا ی عمو حسن می آوردم .
معلم در مقابل کودک سه تصویر قرار می دهد که دو تای آنها با یکدیگر همقافیه هستند . مربی بی آنکه تصاویر را بگوید ، از کودک می خواهد تصاویر هم قافیه را نشان دهد . ( هم قافیه بودن یعنی در دو صدای پایانی مشترک بودن )

مثال : مار – دار – سیر
سیر متفاوت است .
معلم به کودک کلمه ای را می گوید و از او می خواهد صدای خاصی را به پایان آن کلمه افزوده و کلمه جدید را بیان کند .
مثال :به آخر کلمه ” سیب ” صدای ” آ ” را اضافه کن و کلمه جدید را بگو: سیب + آ = سیبا