نعنا مرزه شاهی ریحان جعفری تره ترخون تربچه

 

با استفاده از برخی سبزی ها می توانید بدنتان را در برابر انواع بیماری ها و سرطان های خطرناک ایمن کنید B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز  درون سبزیجات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مراقبت از آن خواهد شد افزایش حافظه ،درمان آسم و رفع  افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی با مصرف سبزیجات امکانپذیر خواهد بود .

یک فوق تخصص گوارش ضمن تاکید بر لزوم مصرف و میوه و سبزی، خواص برخی سبزیجات را تشریح کرد.

دکتر حقیقی فوق تخصص گوارش گفت: سبزی‌های معطر و اشتهاآوری مانند شاهی, ریحان, تره, نعنا, جعفری, ترخون, مرزه, تربچه و … که پای ثابت سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی‌های تغذیه‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند.

وی افزود: بدانید تمام گیاهان معطر یا اسانس‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و… در چهار خاصیت ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب مشترک هستند، اما جدا از این خواص مشترک، هر کدام‌شان ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

وی بیان کرد: مثلا ریحان خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد و در نتیجه ضد سرطان است. ریحان اشتها آور، خلط‌آور (جهت درمان سرفه) و ضد تهوع است، باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می‌شود و در از بین بردن کرم‌های روده‌ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد .ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و در درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی نقش قابل توجهی دارد.

این متخصص تاکید کرد: “تره” نیز تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. تره در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می‌رود. در ضمن با افزودن تره به غذاهایی مثل گوشت و ماهی می‌توان بوی بد آن‌ها را کاهش داد. با خوردن یک و نیم وعده اضافی سبزی‌های برگ‌دار سبزرنگ خطر ابتلا به دیابت تا 14 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما خوردن میوه و سبزی بیشتر همراه هم اثر چندانی در این زمینه ندارد.

حقیقی خاطرنشان کرد: سبزی‌های تازه نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آن‌ها موجب افزایش حافظه می‌شود. در واقع سبزی‌های تازه با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌توانند حالت ارتجاعی رگ‌های خونی را حفظ کنند و موجب خونرسانی بهتر به مغز و اعصاب ‌شوند و بدین ترتیب از کاهش توانایی‌های فکری و حافظه پیشگیری کند.

وی اشاره کرد: سبزی‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند، اما از نظر مواد تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند. به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد فیبر و رنگ با هم مشترک هستند. اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث متمایز بودن‌شان می‌شود. به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و … جدولی را در نظر بگیریم و در آن ۱۰ گیاه را در کنار هم قرار دهیم، اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن‌ها شبیه به هم باشد، اما بر هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد، باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث ورود پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به بدن می‌شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد. بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.

حقیقی بیان کرد: اما با وجود اینکه مصرف سبزیجات برای همه ضروری است، تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که مردان باید بیشتر میوه و سبزی بخورند. بنا بر گفته کارشناسان، مردان در مقابل برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیرترند و به همین دلیل باید تا می‌توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند. مردان باید روزی 9 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند و این در حالی است که این میزان برای زنان به هفت وعده کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: مصرف میوه قبل از صبحانه، اضافه کردن سالاد به وعده‌های نهار و شام و استفاده از میوه و سبزی به عنوان میان‌وعده از جمله روش‌هایی است که کمک می‌کند مصرف میوه و سبزی افزایش یابد. برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم‌تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.
http://www.salamatnews.com

ارسال شده در 19 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • دردهای مختلف بدن
  • یادگیری و آموزش به اطفال همراه با طنز
  • ارتباط التهابهای بدنی با طلاق
  • چگونه و چرا به پانکراتیت مبتلا میشویم؟
  • فلوراید و این نکات مهم
  • مقابله با آسیب های مفصلی با ورزش
  • ترفندهای ساده برای پرپشت کردن مو و ابروها
  • بررسی انواع ماسک های مناسب برای آلودگی هوا
  • محبوبترین ها

  • برای حفظ خاصیت های موادغذایی در طولانی مدت
  • بررسی و علت فوت داوود رشیدی
  • توصیه هایی برای حفظ سلامتی
  • اشتباهات رایج شما در فضای مجازی
  • بهترین گزینه ها برای رفع خماری از الکل و مواد مخدر
  • شغل های مختلف و بیماری های آنان
  • سو استفاده جنسی از زنان مطلقه
  • جایگزین های مفید برای بازی با موبایل
  • رپورتاژ

  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    لاغر شو
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است