landscape-1445729249-g-hyperhidrosis-84231506

در روزهای گرم تابستان به علت تعریق زیاد، مجبور هستیم که هر روز با این رطوبت مبارزه کنیم. اگرچه عرق کردن فرآیند طبیعی به منظور خنک سازی بدن است اما شرایطی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها هم محسوب می شود.

 

به نظر می رسد که تابستان عذاب آور و بی رحم ترین فصل سال است. گاهی با وجود اینکه جلوی کولر می نشینیم، بعد از 3 یا 4 ساعت کار به علت عرق زیاد و بدتر از همه بوی بد آن، احساس کلافه بودن می کنیم.

این مشکل در مناطقی که گرم تر و سطح رطوبت شان بالاتر است هم حادتر می شود.

چرا عرق می کنیم؟

در روزهای گرم تابستان به علت تعریق زیاد، مجبور هستیم که هر روز با این رطوبت مبارزه کنیم. اگرچه عرق کردن فرآیند طبیعی به منظور خنک سازی بدن است اما شرایطی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها هم محسوب می شود.

باکتری ها نیز تولید اسیدهای چرب کرده و بوی ناخوشایندی سراسر بدن را فرامی گیرد. بدن دو نوع غده تعریق اکرین و آپوکرین دارد که تعدادشان به حدود 3تا 4 میلیون عدد می رسد.

غده اکرین دوست بدن است و هرزمان احساس گرما می کنیم، سراسر بدن ترشح شده و به خنک کردن و در نتیجه تنظیم دمای بدن می پردازد.

غده آپوکرین هم در نقاط پرموی بدن مان وجود داشته و با تولید فرومون، نوعی ماده شیمیایی بودار، باعث بدبویی عرق می شود.

 

پیشگیری از بدبویی عرق

برای درمان بدبویی عرق، سم زدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های زیر در سم زدایی موثر هستند:

1- از آنجایی که آب قدرت سم زدایی دارد و آلودگی ها را پاک می کند، روزانه 3 تا 4 لیتر آب بنوشید.

2- حداقل روزی یک میوه حاوی ویتامین سی مصرف کنید. ویتامین سی در سم زدایی روده ها موثر است. پرتقال، لیمو، آناناس، هندوانه، انبه و توت فرنگی سرشار از ویتامین سی هستند.

3- سبزیجات سبز و برگدار حاوی فیبر همانند اسفناج، کلم و فلفل دلمه ای مصرف کنید.

4- چای سبز، سم زدای بسیار مفیدی است.

5- اکسیژن می تواند باکتری های درون بدن را از بین ببرد، بنابراین پیاده روی و تنفس عمیق در هوای آزاد بسیار مطلوب است.

6- سعی کنید از آلودگی، غذاهای پر ادویه، الکل، کافئین، روغن های اشباع، شکر و سیگار دور بمانید.

چند روش طبیعی برای جلوگیری از تعریق زیاد

بزرگسالان معمولا در روزهای گرم، 2 تا 4 لیتر در ساعت عرق می کنند. اما اگر میزان تعریق بیش از حد باشد، باکتری های موجود در بدن به نوعی پروتئین بدبو تبدیل شده و بوی بدی تولید می شود.

بنابراین با روش های گوناگون، مانع از تعریق بیش از حد شوید. در اینجا چند درمان طبیعی برای پیشگیری از تعریق بیش از حد آورده شده است.

*از غذاهای چرب، پر ادویه و الکل اجتناب کنید زیرا موجب افزایش گرمای درونی بدن می شوند.

* زیاد زیر نور آفتاب قرار نگیرید و اگر هم نمی توانید، حتما لباس مناسب بپوشید و از چتر مخصوص روزهای آفتابی استفاده کنید.

* لباس های روشن بپوشید. رنگ های روشن نسبت به تیره نور و حرارت کمتری به خود جذب می کنند.

* از پوشیدن لباس های تنگ و همچنین تولید شده از الیاف مصنوعی دوری کنید. پوشیدن لباس های از جنس کتان، مناسب است زیرا جریان هوا بهتر نفوذ خواهد کرد.

* حداقل روزی یکبار دوش بگیرید.

ارسال شده در 5 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • ترفندهای جالب برای اختلال دوقطبی
  • شنیده های جدید درباره یک فایده دیگر سیب زمینی
  • نشانه های مهم برای بیماری دمانس
  • وقتی در رژیم لاغری هستید و پوستتان شل شده چگونه آن را سفت کنید؟
  • اصول مراقبت از خردسالان در پارک
  • آیا از فواید فوق العاده آبلیمو خبر دارید؟
  • سبک تغذیه ای مضر برای کبد
  • هموفیلی، در کمین نوزاد پسر
  • آیا با تغذیه مناسب می شود میگرن را درمان کرد؟
  • اهمیت برنامه ریزی تغذیه ای طولانی مدت
  • خطر زایمان زودرس و تغذیه نامناسب زنان باردار!
  • بچه هایی با اختلالات یادگیری
  • ایجاد افسردگی با لوازم الکترونیکی
  • توصیه های روانشناسان برای رفع مشکلات روحی خردسالان
  • چه داروهایی با چه مواد غذایی تداخل دارند
  • محبوبترین ها

  • توصیه هایی برای انجماد غذاهای پخته
  • خوراکی های مفید و مضر در این فصل
  • روش های درمان تغذیه احساسی
  • افزایش هوش جنین با روش های جدید
  • هرآنچه درمورد پرتقال باید بدانید
  • خواص کرفس برای کودکان و زمان شروع مصرف آن
  • ویتامینه شدن نان ها چگونه انجام میشود
  • مواد قندی و عوارض مصرف آن ها
  • آیا از طبع انواع مختلف انگور خبر دارید؟
  • در بدن چه مواد معدنی وجود دارد
  • رفتار های غذایی و تاثیر آن بر سلامت جسمی و روحی
  • خوردن قند تمرکز حواس بچه ها را کاهش میدهد
  • خانم های باردار در بهار از این میوه ها بخورند
  • هر میوه ای چه نقش را در بدن ما ایفا می کند
  • هیچ وقت قبل از خواب کربوهیدرات نخورید!
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است