landscape-1445729249-g-hyperhidrosis-84231506

در روزهای گرم تابستان به علت تعریق زیاد، مجبور هستیم که هر روز با این رطوبت مبارزه کنیم. اگرچه عرق کردن فرآیند طبیعی به منظور خنک سازی بدن است اما شرایطی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها هم محسوب می شود.

 

به نظر می رسد که تابستان عذاب آور و بی رحم ترین فصل سال است. گاهی با وجود اینکه جلوی کولر می نشینیم، بعد از 3 یا 4 ساعت کار به علت عرق زیاد و بدتر از همه بوی بد آن، احساس کلافه بودن می کنیم.

این مشکل در مناطقی که گرم تر و سطح رطوبت شان بالاتر است هم حادتر می شود.

چرا عرق می کنیم؟

در روزهای گرم تابستان به علت تعریق زیاد، مجبور هستیم که هر روز با این رطوبت مبارزه کنیم. اگرچه عرق کردن فرآیند طبیعی به منظور خنک سازی بدن است اما شرایطی ایده آل برای رشد و نمو باکتری ها هم محسوب می شود.

باکتری ها نیز تولید اسیدهای چرب کرده و بوی ناخوشایندی سراسر بدن را فرامی گیرد. بدن دو نوع غده تعریق اکرین و آپوکرین دارد که تعدادشان به حدود 3تا 4 میلیون عدد می رسد.

غده اکرین دوست بدن است و هرزمان احساس گرما می کنیم، سراسر بدن ترشح شده و به خنک کردن و در نتیجه تنظیم دمای بدن می پردازد.

غده آپوکرین هم در نقاط پرموی بدن مان وجود داشته و با تولید فرومون، نوعی ماده شیمیایی بودار، باعث بدبویی عرق می شود.

 

پیشگیری از بدبویی عرق

برای درمان بدبویی عرق، سم زدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های زیر در سم زدایی موثر هستند:

1- از آنجایی که آب قدرت سم زدایی دارد و آلودگی ها را پاک می کند، روزانه 3 تا 4 لیتر آب بنوشید.

2- حداقل روزی یک میوه حاوی ویتامین سی مصرف کنید. ویتامین سی در سم زدایی روده ها موثر است. پرتقال، لیمو، آناناس، هندوانه، انبه و توت فرنگی سرشار از ویتامین سی هستند.

3- سبزیجات سبز و برگدار حاوی فیبر همانند اسفناج، کلم و فلفل دلمه ای مصرف کنید.

4- چای سبز، سم زدای بسیار مفیدی است.

5- اکسیژن می تواند باکتری های درون بدن را از بین ببرد، بنابراین پیاده روی و تنفس عمیق در هوای آزاد بسیار مطلوب است.

6- سعی کنید از آلودگی، غذاهای پر ادویه، الکل، کافئین، روغن های اشباع، شکر و سیگار دور بمانید.

چند روش طبیعی برای جلوگیری از تعریق زیاد

بزرگسالان معمولا در روزهای گرم، 2 تا 4 لیتر در ساعت عرق می کنند. اما اگر میزان تعریق بیش از حد باشد، باکتری های موجود در بدن به نوعی پروتئین بدبو تبدیل شده و بوی بدی تولید می شود.

بنابراین با روش های گوناگون، مانع از تعریق بیش از حد شوید. در اینجا چند درمان طبیعی برای پیشگیری از تعریق بیش از حد آورده شده است.

*از غذاهای چرب، پر ادویه و الکل اجتناب کنید زیرا موجب افزایش گرمای درونی بدن می شوند.

* زیاد زیر نور آفتاب قرار نگیرید و اگر هم نمی توانید، حتما لباس مناسب بپوشید و از چتر مخصوص روزهای آفتابی استفاده کنید.

* لباس های روشن بپوشید. رنگ های روشن نسبت به تیره نور و حرارت کمتری به خود جذب می کنند.

* از پوشیدن لباس های تنگ و همچنین تولید شده از الیاف مصنوعی دوری کنید. پوشیدن لباس های از جنس کتان، مناسب است زیرا جریان هوا بهتر نفوذ خواهد کرد.

* حداقل روزی یکبار دوش بگیرید.

ارسال شده در 5 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • سرطان زا بودن تنباکوی قلیان ثابت شد!
  • ارتباط بین جنسیت و اضطراب چیست؟
  • درباره بارداری خارج از رحم چه میدانید
  • ساخت بافت پوست انسان به صورت مصنوعی
  • برای جلوگیری از آنفولانزا ، این مواد را بخورید
  • فریب قرص های افزایش وزن را نخورید
  • نیاز انسان و طبقه بندی نیازها
  • پنکیکی خوشمزه و مناسب برای عصرانه
  • پیشگویی احساسات میسر شد!
  • شیوه های خلاص شدن از سبز شدن موها در استخر
  • ضروری ترین نکات مهم پس از تولد
  • درمان افسردگی با مراقبه توام با طراوت ذهنی
  • اینگونه از دویدن لذت ببرید!
  • تصاویری از تشک مواج بادی اکتیو
  • تاثیر نوشیدنی های رژیمی بر کم شدن وزن
  • محبوبترین ها

  • بعد از ورزش به سراغ این مواد غذایی نروید!
  • آرام غذا بخورید تا احساس سیری کنید
  • افزایش بی شمار مصرف نمک در میان مردم کشور
  • نکاتی مهم و ضروری برای افرادی که اضافه وزن دارند
  • استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس مجاز است یا خیر!
  • سنین بالا و رژیم مدیترانه ای
  • می خواهید وزن کم کنید, با افراد سرسخت معاشرت کنید
  • نوشیدنی های خوشمزه و کاهنده وزن
  • کالری های موجود در روغن زیتون
  • خوردنی های مختلف در طول سفر
  • به چه دلیل بایستی نوشابه را ترک کنیم؟
  • چاقی مهمترین معضل تغذیه ای
  • در شب امتحان از خوردن این مواد غذایی دوری کنید
  • اندام متناسب باراهکارهایی ساده
  • گول تبیلغات غذا های رژیمی را نخورید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است