موضوعات

فقر ویتامین دی

5-Illnesses-Linked-to-Vitamin-D-Deficiency-722x406
وقتی ویتامین دی بدنتان کم می شود دچار چه مشکلاتی خواهید شد مراقب فقر این ویتامین در بدنتان باشید و سعی کنید از منابع مختلف  این ماده معدنی را در بدنتان تامین کنید کم شدن ویتامین دی تاثیرات مختلفی مانند آلزایمر ،التهابات روده ،بیماری کلیه دیابت و مشکلات جنسی خواهد داشت.

ویتامین دی یکی از ویتامین‌ های لازم برای بدن و از ویتامین ‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می ‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ‌ها نیز کمک می نماید.

 در سراسر جهان در حدود یک میلیارد نفر در معرض سطوح ناکافی ویتامین دی در خون شان هستند. برآورد می شود که 40 تا 75 درصد از تمام بزرگسالان دچار کمبود ویتامین دی باشند. ویتامین دی از راه مصرف برخی مواد غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جذب بدن می شود. نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ 10 میکروگرم یا حداکثر 2000 واحد در روز و در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است.

منابع ویتامین دی از این قرارند:

آفتاب: تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌ شود که ماده‌ ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین دی تبدیل شود. افراد با پوست روشن ‌تر نسبت به تیره‌ ترها می ‌توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده ‌اند نیاز خود به این ویتامین را تامین کنند.

منابع گیاهی: غلات و برخی سبزیجات و میوه‌ جات.

منابع حیوانی: کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین.

در اینجا برخی از شایع ترین بیماری های مرتبط با فقر ویتامین دی بیشتر معرفی شده اند:

بیماری قلبی: افراد مبتلا به فقر ویتامین دی، 32 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. ویتامین دی به بهود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

بیماری التهابی روده: مطالعات انجام شده در اروپا و ایالات متحده ارتباط بین سطوح پایین ویتامین دی و میزان بالای ابتلا به بیماری های التهابی روده را نشان داده است. بیماری التهابی روده در جمعیتی که کمترین میزان نور خورشید را دریافت می کنند، بیشتر است.

زوال عقل و آلزایمر: بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین دی هستند، 53 درصد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

بیماری کلیوی: یک مطالعه نشان داده کسانی که دچار فقر ویتامین دی هستند، دو برابر بیشتر در معرض آلبومینوری یا آلبومین بالا در ادرار قرار دارند. آلبومینوری از نشانه های اولیه آسیب کلیوی است.

پوکی استخوان: ویتامین دی از آنجا که منجر به جذب کلسیم و فسفات از رژیم غذایی می شود، به طور مستقیم با پوکی استخوان ارتباط دارد. کمبود این ویتامین منجر به دردهای استخوانی و پوکی استخوان می شود و خطر شکستگی های استخوانی را چند برابر می کند.

دیابت نوع 2: مطالعات حاکی از آنند که قرار گرفتن روزانه 20 دقیقه در معرض نور خورشید و یا استفاده از مکمل های ویتامین دی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

اختلال در نعوظ: اگرچه اختلال در نعوظ می تواند ناشی از دیابت و سرطان پروستات ایجاد شود ولی مطالعات جدید نشان داده اند که موارد شدید اختلال در نعوظ با سطوح بسیار پایین ویتامین دی رابطه مستقیم دارد.

http://jamejamonline.ir

writer.n2

17 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • چگونه بفهمم کلیه هایم بیمار هستند؟
  • لرز های نشانه کم خونی
  • دلایل عدم تحمل سرما چیست؟
  • مهم ترین نشانه های سرطان
  • چطور میتوان مصرف نیترات را کاهش داد؟
  • قرن 21 ، قرن شناسایی بیماری ها
  • 8 راه نجات برای رهایی از سردرد
  • بیماری مزمن که با سیگار کشیدن شدت می یابد
  • خطر ابتلا به عفونت های ادراری برای مادران باردار
  • علل ایجاد فشار خون
  • تفاوت فیبرو آدنوما و سرطان سینه
  • درمان های خوراکی بیماری ام اس
  • بیماری سل؛ از علت تا درمان
  • آشنایی با چند بیماری عجیب ( بخش دوم)
  • آشنایی با چند بیماری عجیب ( بخش اول)
  • پربازدیدترین مطالب

  • علت ورم کردن مغز چیست؟
  • مقابله با زوال عقل با مصرف شیر
  • نشانه این امراض احساس خستگی مفرط است
  • بیماری مزمن ریوی و درمان آن را بدانید
  • مراقبت در برابر سرطان سینه با این رژیم
  • درباره کیست سباسه چه میزان اطلاع دارید
  • آپاندیس و نقش آن در بدن
  • کاهش آسیب ناشی از سنگ در کلیه
  • اسرار سلامتی کبد
  • نحوه رشد و تکثیر آنفولانزا
  • روش درست کنار آمدن با بیماری پسوریازیس
  • پیشنهادات پزشکی برای مشکلات مربوط به تیروئید
  • با کیست کلیه چه کنیم
  • هفت عامل بالا برنده چربی در خون
  • نمک درمانی و رفع میگرن
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • مهار فراموشکاری و پیشگیری از کم شدن حافظه
  • حرکات ورزشی در ساعات اداری
  • مواد تشکیل دهنده بطری های آب یکبار مصرف
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • اهمیت ورزش و تغذیه مناسب برای نوجوانان
  • مراقبت روحی و روانی از بزرگترها
  • توضیحات متخصص درباره پرکننده های پوست
  • افزایش تعداد مراجعین برای شیمی درمانی
  • بهترین عینک آفتابی کدام است؟
  • اثرات مخرب سیگار بر ژنتیک انسان
  • لرز های نشانه کم خونی
  • نکات ضروری درباره لایه برداری پوست
  • دلایل عدم تحمل سرما چیست؟
  • مهم ترین نشانه های سرطان
  • بخور هایی با طعم روغن های گیاهی
  • پیشنهاد سردبیر

  • غذاهایی که سلامت شما را در آلودگی هوا حفظ می کنند
  • با ماسک توت فرنگی چهره ی روشن و زیبا داشته باشید
  • جراحی قلب و عارضه های ناگوار دراز مدت آن در اشخاص دیابتی
  • آرامش درون و طول عمر با ازدواج
  • دیابت نوع 2 با نقص مژکی چه ارتباطی دارد؟
  • اهمیت صبحانه خوردن برای دختران جوان
  • عرق کردن شب هنگام
  • کمک به افزایش قوای جنسی
  • چگونگی شروع آموزش مفاهیم به اطفال
  • مواد غذایی که مخرب مغز هستند
  • ریشه اصلی عصبانیت در کودکان
  • عکس قفسه سینه (Chest X- Reay)
  • سرخ کردن ماهی با این شرایط
  • بازداری دوسویه (بازداری مقابل و معکوس)
  • رعایت این رژیم برای بیماران قلبی ضروریست
  • 
       
    
    x