shutterstock99212636

بهتر است میزان آهن موجود در خون خود را چک کنید و در صورت کمبود این ماده معدنی در بدنتان از مواد غذایی و دارویی حاوی اهن کمک بگیرید اهن یکی از مهمترین مواد معدنی برای بدن انسان است که در صورت کاهش آن در بدن با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

غذاهای غنی شده این روزها ظاهرا مُد شده اند؛ انواع نان ها و پاستاهای غنی شده نمونه هایی از این خوراکی‌ها هستند. اما چرا باید بخواهیم که از این نوع غذاها استفاده کنیم؟ چون آهن برای حفظ سلامتی ضروری است.

تمام بدنتان به آهن نیاز دارد: ما برای ساختن هموگلوبین ِ گلبول های قرمزمان به آهن نیاز داریم. گلبول های قرمز، اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن می رسانند. همچنین آهن برای رشد مغز کودکان و عملکرد مغز در تمام طول عمر ضروری می باشد.

بیشتر افراد به میزان کافی آهن دریافت نمی‌کنند: میزان توصیه شده آهن برای زنان، ۱۸ میلی گرم و برای مردان ۸ میلی گرم در روز است. خیلی به ندرت پیش می آید که کسی آهن زیادی دریافت کند. زنان در معرض کمبود آهن هستند زیرا در سیکل ماهیانه شان خون زیادی از دست می دهند و همچنین نسبت به مردان گوشت قرمز کمتر می خورند. گیاهخوارانی که ابدا گوشت قرمز نمی خورند و ورزشکارانی که مسافت های طولانی می دوند یا رکاب می زنند باید در مورد میزان آهن بدنشان مراقب باشند.

آهن سیستم ایمنی را تقویت می کند: اگر کمبود آهن داشته باشید، یکی از علائمش این است که زیاد مریض می شوید و مدت طولانی تری بیماری می مانید. فقر آهن نه تنها افراد را مستعد ابتلا به عفونت می کند بلکه باعث خستگی، تنگی نفس هنگام ورزش، ضربان تند قلب، سرگیجه، سردرد، حساسیت پذیری و رنگ پریدگی می شود.

انواع آهن‌ها، یکسان جذب نمی‌شوند: دو نوع آهن وجود دارد: آهن هِم و آهن غیر هِم. آهن هِم آهنی است که بدنمان بسیار سریع تر جذبش می کند و تنها در گوشت قرمز، بوقلمون و ماهی موجود است. آهن غیرهِم، آهنی است که در منابع گیاهی مانند عدس، لوبیا، نخود سبز، غلات سبوس دار، پاستا و نان غنی شده، سبزیجات برگ تیره، میوه های خشک شده، آجیل و مغزها و تخم مرغ وجود دارد.

افزودن آهن به تغذیه، ساده است: سعی کنید غذاهای سرشار از آهن را بیشتر وارد تغذیه تان کنید. برای افزایش جذب آهن غیرهِم می توانید منابع آن را همراه با منابع ویتامین C مثلا پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی، گل کلم، طالبی، کیوی، فلفل و مرکبات مصرف کنید. همچنین می توانید با استفاده از ظروف چدنی یا فولاد ضدزنگ، دریافت آهنتان را بیشتر کنید.تا یک ساعت بعد از غذا، چای و قهوه ننوشید چون جذب آهن غذایی که خورده اید، بسیار کاهش خواهد یافت.

http://www.armandaily.ir

5 1000
ارسال شده در 17 شهریور 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • داروي کلسترول رزواستاتين لختگي خوني را کاهش مي‌دهد
  • مسمومیت بر اثر آمپول خطرناک تر از قرص و شربت است
  • با اصلاح برنامه غذایی، وزن خود را کنترل نمایید
  • دستور تهیه شیرینی حاج کریمی پیشنهادی ویژه برای پذیرایی نوروز
  • آنتی بیوتیک هایی که منجر به ناشنوایی می شوند
  • بیماری های مختلف در گربه های پیر
  • با حیواناتی که در زمینه پزشکی آگاهی دارند آشنا شوید
  • کلاژن چه نقشی در داشتن پوست زیبا دارد؟
  • محبوبترین ها

  • مهمترین دلایل سرخی پوست
  • می خواهید ناخن هایی زیبا برای خود بسازید؟
  • برای بیشتر زیبا بودن این تمرینات را انجام دهید
  • داروهای خانگی برای رهایی از تیرگی گردن
  • چرا رژ لب باعث خشکی لبها می شود
  • راهکارهای مفید و مهم برای یک زن زیبا
  • برای جلا دادن صورت تان بخوانید
  • افزایش سرعت رشد موها با برخی روش های ساده
  • رپورتاژ

  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • ارائه خدمات ارتودنسی با استفاده از روش های نوین و پیشرفته
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • رژیم‌درمانی، پوست و لیزر تخصصی کلینیک سیب سبز
  • غربالگری نوزادان جهت بیماری متابولیک
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما