موضوعات

آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت

Seating-Positions

نشستن های طولانی مدت می توانند باعث چه عارضه هایی در سلامتی مان شوند تاثیرات منفی نشستن بی وقفه پشت میز کار برای ساعات طولانی چیست ؟چه اعضایی از بدن در اثر نشستن آسیب می بینند و برای پیشگیری از این عارضه های خطرناک از چه توصیه هایی می توانیم کمک بگیریم.

نشستن طولانی مدت و نادرست به سلامتی بدنتان آسیب می زند. بنابراین اگر شغل تان به گونه ای است که تمام روز را پشت میز می نشینید، بیشتر مراقب خودتان باشید، چون وضعیت نشستن در سلامتی بدن (از سر تا پاها) تاثیر مستقیم دارد.

مغز مه‌آلود

نتایج پژوهشی که در انستیتوی ملی سرطان انجام شده است نشان می دهد که مدت زمان نشستن، به‌خصوص نشستن طولانی‌مدت و بی‌وقفه در پشت میز کار، عملکرد مغز را ضعیف کرده و باعث آسیب عروق مغزی می شود.یکی از این مشکلات «مغز مه آلود» است که در اثر کاهش جریان خون و اکسیژن در مغز ایجاد می شود.زمانی که فعال هستیم، خون و اکسیژن به خوبی به مغز پمپاژ شده و باعث تحریک تولید هورمون های خوش خلقی و برخی از ژن های محافظ می شود.زمانی پشت میزنشین و خانه نشین می شوید، جریان خون تازه و اکسیژن و ترشح هورمون‌های خوش ‌خلقی کاهش پیدا می کند و به این ترتیب، مغز آشفته شده و قدرت تمرکز خود را از دست می دهد.

گردن را جلو نیاورید

همین حالا به وضعیت نشستن تان در پشت میز کار دقت کنید. به احتمال زیاد به جای اینکه گردن تان در راستای ستون فقرات باشد، به سمت جلو خم شده اید. بدون شک شانه و کمرتان نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارند، یعنی شانه هایتان افتاده و پشتتان به حالت خمیده در آمده است. هم‌تراز نبودن گردن، شانه ها و ستون فقرات در حین قرار گرفتن پشت رایانه که معمولا ساعت ها نیز طول می کشد، باعث ایجاد آسیب های فشاری مکرر و دائمی به عضلات و ساختار استخوانی گردن می شود که از انتهای جمجمه تا مهره های پشت را درگیر می کند.در نتیجه برای کاهش آسیب های وارده لازم است صاف بنشینید، گردن را جلو نیاورید تا با شانه ها و ستون فقرات در یک راستا باشد.

خشکی و فتق دیسک کمر

احتمالا زمانی که کودک بوده اید، والدین تان شما را وادار به صاف نشستن می کردند. دلیل آن ساده است: پیشگیری از بروز مشکلات استخوانی در آینده! محققان «انستیتوی ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی» به این نتیجه رسیده اند که حرکات منظم بدنی باعث تحریک جریان خون تازه و ارسال مواد مغذی به دیسک های بین مهره ای می‌شود. اما نشستن های طولانی مدت به برهم خوردن هم ترازی دیسک‌ها و تشکیل کلاژن های سخت بین تاندون ها و لیگمان ها منجر می شود. اگر پشت میزنشین هستید، حواستان باشد که صاف بنشینید. نباید گردن‌تان جلوتر از شانه هایتان باشد. از آویزان نگه داشتن شانه ها بپرهیزید و پاهایتان را روی زمین قرار داده و در پشتتان، یک پشتی مناسب قرار دهید تا گودی کمرتان را پر کند.

صدمات مزمن به اعضای بدن

به عقیده گروهی از متخصصان تغذیه و فیزیولوژیست های دانشگاه میسوری، بیماری های مزمنی مانند سرطان کولون (روده بزرگ)، کبد چرب و بیماری‌های قلبی و عروقی در لیست بیماری هایی قرار دارند که پشت میزنشین ها را تهدید می کنند.متاسفانه خطر این بیماری ها برای افرادی که زیاد می نشینند جدی است، حتی اگر این افراد ورزش منظم نیز انجام دهند.نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که کاهش جریان خون و کاهش کالری سوزی در حالت نشسته، خطر بروز گرفتگی عروق، فشار و کلسترول خون بالا، مشکلات گوارشی، بیماری قلبی و عروقی و کبد چرب را افزایش می دهد.محققان توصیه می کنند حتی اگر بعد از کار ورزش نیز انجام می دهید، به آن اکتفا نکنید و در حین کار به طور مرتب از جایتان بلند شوید و تکانی به خودتان بدهید.یادتان باشد که مصرف مواد غذایی چرب مانند فست فودها و غیره در محل کار، فشار مضاعفی بر شما وارد کرده و سلامتی تان را با خطرات جدی مواجه می کند.

تخریب عضلات

زمانی که عضلات به کار گرفته نمی شوند، به سرعت نرم و فرسوده می‌شوند. محققان دانشگاه ایالت آریزونا معتقد هستند زمانی که از بدن‌تان کار می کشید، یعنی راه می روید، اشیا را بلند و جابه جا می کنید و صاف می نشینید، عضلات با سرعت کمتری شروع به فرسودگی و تخریب می کنند.در واقع تحلیل عضلات زمانی بروز می کند که شما بی تحرک هستید و زیاد یک جا می نشینید. به عنوان مثال، لم دادن روی صندلی باعث ضعیف شدن عضلات گردن، شانه‌ها، ستون فقرات و عضلات شکمی می شود.

بیماری‌های مزمن

نتایج پژوهشی که در مجله Applied Physiology به چاپ رسیده است نشان می دهد که عدم تحرک بدنی باعث بروز بیماری‌های مزمن متعددی مانند سرطان کولون، سرطان سینه و رحم، دیابت، کبد چرب و چاقی مفرط می شود.باید بدانید که تحرک بدنی منظم باعث تحریک تولید آنتی اکسیدان های محافظ سلول های بدن می شود، در حالیکه بی تحرکی سلول ها را در معرض رادیکال های آزاد قرار می دهد.رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که باعث آسیب سلول ها و پیری زودهنگام آنها می شوند.نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بی تحرکی باعث عدم کنترل انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کم تحرک افزایش می دهد.

واریس و لخته‌های خونی

به عقیده محققان کانادایی، نشستن های طولانی مدت در پشت میز کار یا روی کاناپه امکان بروز ترومبوز وریدی عمقی را به‌ویژه در بین افراد مبتلا به چاقی مفرط افزایش می دهد.متاسفانه اگر لخته های خونی حرکت کنند و وارد ریه ها شده و آمبولی ریوی ایجاد کنند، مرگبار هستند.ترومبوز وریدی عمقی نیز زمانی بروز می کند که جریان خون متوقف شده و مایعات بدن در ناحیه ای از پا جمع شده و لخته ی خونی ایجاد کنند.توجه داشته باشید که نشستن های طولانی مدت باعث ایجاد ورم قوزک پا، واریس و پوکی استخوان ناشی از کم تحرکی می شوند.

http://www.armandaily.ir/

writer.n2

17 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • بدن درد بعد از خواب،چرا؟
  • آرتروز کمر با این علائم به سراغتان می آید
  • بررسی علل متفاوت علت کمردرد کودکان
  • خطر ایجاد آرتروز در اثر شکستن قلنج
  • باور کنید دیسک‌های کمرتان، نیاز به مراقبت دارند!
  • قوی تر شدن زانوها با انجام برخی حرکات ساده
  • عوامل تاثیرگذار بر ایجاد آرتروز
  • راهکارهای درمانی مچ درد
  • همه چیز درباره بیرون زدگی شست پا
  • علل ایجاد بیماری پای پرانتزی
  • رابطه صحیح نشستن و سلامت بدن
  • ترمیم سریعتر شکستگی با این روش های درمانی
  • تاثیرات مختلف خوابیدن و استراحت بر کمردرد
  • مطالب علمی پیرامون ازن درمانی
  • اسپاسم و آسیب های مختلف به عضلات
  • پربازدیدترین مطالب

  • راههای مفید برای پیشگیری از بروز درد در کمر
  • با چه ویتامین هایی میتوان به ترمیم عضله ها کمک کرد
  • اعتیاد به نشستن به صورت طولانی پشت میز
  • شانه منجمد (یخ زدگی شانه) چه بیماری است؟
  • حل این مشکلات با فیزیوتراپی
  • اهمیت مراقبت بیشتر از ستون فقرات
  • انواع روش های درمانی برای دررفتگی شانه
  • وضعیت بدنی و کمر درد
  • خمیدگی در پشت و این درمان ها
  • با کمک طب سنتی التهاب خود را برطرف کنید
  • چرا شانه درد میگیرد و مشکلات آن
  • پیشگیری از کمردرد با این روش ها
  • کمر درد گرفتن افراد مختلف
  • از بین بردن مشکلات زانو
  • درد کمر و این مراحل درمانی
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خاصیت های مختلف برگ برخی از گیاهان
  • ترکیب خطرناک برخی داروهای گیاهی با شیمیایی
  • اختلالات ناشی از کاهش روی در بدن
  • مبتلایان به امراض قندی بامیه بخورند
  • شرایط لازم برای کاشت حلزون
  • راه حل جدید برای دفع سنگ کلیه
  • تولید واکسن با کمک آب
  • عادات تغذیه ای ناسالم در بین ایرانی ها
  • بررسی علل ابتلا به سرطان استخوان
  • پیامدهای جسمی و روحی سقط جنین ناخواسته
  • توقف تولید پروتئین در باکتری ها
  • نوشیدن آب در کنار غذا ممنوع
  • درمان بیماری ها با کمک انواع آنتی بیوتیک ها
  • تاثیرات مختلف آسپرین بر بیماران دیابتی
  • سبزیجات مناسب برای ایجاد احساس سیری
  • پیشنهاد سردبیر

  • ايران، دومين توليدکننده پرمصرف ترين داروي ام اس
  • تولد چندقلوها در بالگرد
  • عمده ترین علت طلاق در کشورمان
  • ملاک های سرنوشت ساز برای انتخاب همسر آینده
  • افزایش مسمومیت در اثر مصرف کریستال و شیشه در کودکان
  • مشکلات قلبی با دود کردن سیگار
  • تصاویری از شیکر الایزا
  • حمام کردن و این نکات مهم
  • بررسی تیپ های شخصیتی متفاوت در جامعه
  • چگونه بیماری آلزایمر را از خود دور نگه دارید؟
  • داروی جدید برای معالجه موثر نوروپاتی دردناک
  • چطوری از کسی معذرت بخواهیم
  • آیا زعفران می تواند وضعیت تناسب اندام را حفظ کند
  • اوتیسم و نبود روابط اجتماعی
  • در ماه رمضان با این خوردنیها هرگز تشنه نمیشوید
  • 
       
    
    x