happy-woman-PV0109-600x450-COMP-902533

اگر با علائم و نشانه های رفتاری ناشی از افسردگی مواجه شده اید پیشنهاد می کنیم از موادغذایی تاثیر گذار بر ترشح هورمون های شادی کمک بگیرید و سعی کنید با روش های تغذیه ای به درمان مشکلات روحی خود بپردازید پروبیوتیک ها ،پروتئین ها ویتامین های گروه ب در این زمینه به کمک شما می آیند و مانند داروهای ضدافسردگی عمل می کنند از مصرف آن ها غافل نشوید.

 بی شک خوراکی ها و غذاهای مختلف می توانند بر حالت و احساسات افراد تاثیر زیادی داشته باشند، چون بر تولید هورمون هایی چون سروتونین, اندروفین,دوپامین و سایر هورمون های مرتبط با اعصاب تاثیرگذار هستند.

اگر می بینید که در طول روز حال و احساس خوشی ندارید، این خوراکی ها می تواند حال شما را بهتر کرده و به شما احساس شادی ببخشد:

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مطالعات دانشمندان هلندی نشان می دهد کسانی که خلق و خوی پایین و افکار پرخاشگرانه دارند، با مصرف پروبیوتیک ها و در نتیجه افزایش باکتری های خوب در روده، اثرات معکوس این حالات روانی را تجربه می کنند. باکتری های خوب روده در بهبود سلامت دستگاه گوارش، افزایش خلق و خوی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. کیمچی، کلم ترش، و کفیر، سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

مغز میوه ها: مغز میوه اگرچه سرشار از کالری است، اما منبع خوب چربی اشباع نشده و غنی از پروتئین، ویتامین های گروه ب و سلنیوم نیز محسوب می شود. پروتئین باعث ایجاد احساس سیری می شود و در بهبود خلق و خو تاثیر مثبتی دارد.

قهوه: مطالعات نشان داده زنانی که در روز دو تا سه فنجان قهوه می نوشند، 15 درصد نسبت به سایرین کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. در واقع مقادیر کم کافئین مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می کند اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه قهوه و کافئین با سردرد، ضعف اعصاب، تحریک پذیری و عصبانیت همراه است.

شکلات تیره: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تیره منجر به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می شود ضمن این که هورمون مرتبط با استرس یعنی کورتیزول را در بدن کاهش می دهد. شکلات تیره همچنین حاوی منیزیم است که نشان داده شده، برای افراد مبتلا به علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی، خستگی مزمن، افسردگی و تحریک پذیری بسیار مفید است. در نهایت مواد طبیعی منحصر به فرد موجود در شکلات تیره باعث افزایش احساس شادی می شود.

قارچ: قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همچنین تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین دی نیز محسوب می شود. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین دی باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی خواهد شد.

چای سبز: سطوح استرس های روانی بر اساس مطالعات محققان ژاپنی، در افرادی که روزانه 5 فنجان یا بیشتر، چای سبز مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می نوشند، 20 درصد کمتر است.

کربوهیدرات های پیچیده: خوراکی هایی مانند نان گندم، برنج، حبوبات و میوه هایی چون موز، گلابی و سیب، سرشار از کربوهیدرات هایی هستند که عامل اصلی تولید هورمون های شادی آور در مغز است. تحقیقات نشان می دهد که در رژیم غذایی افراد افسرده، میزان کربوهیدرات پائینی وجود دارد.

تخم مرغ: در رژیم غذایی بسیاری از افراد، جای خالی ویتامین ب کمپلکس تحت عنوان کولین به چشم می خورد. کولین در واقع در غذاهایی با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به میزان زیادی وجود دارد. فقدان این ماده در رژیم غذایی، باعث اختلال در حافظه و تمرکز و در نتیجه عصبانیت و کج خلقی می شود. بنابراین تخم مرغ و مخصوصا زرده آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اسید فولیک: رابطه مستقیمی بین میزان اسید فولیک بدن و افسردگی وجود دارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، یک لیوان آب پرتقال گرفته و بنوشید. مرکبات و اسفناج نیز حاوی مقدار زیادی اسید فولیک هستند.

آوای سلامت

ارسال شده در 7 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • مشکلات بینایی در افرادی که فشار خون بالایی دارند
  • دانستنی هایی درباره ی نفش ویتامین دی در بدن
  • نظافت جرم گوش
  • غذاهای ترش کننده معده کدامند؟
  • آسیب افسردگی والدین روی اشتهای فرزندان
  • چروک های مزاحم و ترفندهای درمانی
  • آموزش تصویری ورزش سرشانه مختص خانمها
  • برای به دست آوردن عضله‌ این ۱۰ قانون را باید یاد بگیرید
  • ماست می تواند شما را برای همیشه از حساسیت فصلی دور نگه دارد
  • کدام رژلب ها سالم هستند؟
  • شناخت عوامل موثر در تورم پا
  • ممنوعیت مصرف چای برای برخی افراد
  • مردم شیلی چگونه وزن کم می کنند
  • هرچیزی که باید درباره سشوارکشیدن موها بدانید
  • کاهش فشار خون بالا در عرض 5 دقیقه
  • محبوبترین ها

  • رسیدگی بیشتر به نیروی ذهن با این روش ها
  • ترمیم زخمهای قلب فقط با کمک یک چسب
  • نکات کلیدی کوچک ولی بسیار نتیجه بخش برای لاغر شدن
  • درباره رفتار خانمها قبل از قاعدگی بیشتر بدانیم
  • کم شدن ویتامین ها با این علائم
  • طب سوزنی چگونه بیماریها را درمان میکند
  • نیاز به مصرف اسید فولیک در افراد مختلف
  • اطلاعات پزشکی نادرست در اینترنت
  • افسردگی مربوط به زایمان و انتقال آن به کودک
  • آشنایی با انواع پولیپ و نشانه های آن
  • 10 راه درمان کم‌خونی
  • حجامت کردن و این خواص فوق العاده برای بدن
  • در شستن دست ها چه اشتباهات رایجی وجود دارد؟
  • مبتلایان به کم خونی بخوانند
  • انسداد راههای تنفسی و از میان بردن آن ها
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است