خوابیدن در بازه‌های زمانی کوتاه و منقطع، باعث ایجاد اختلال در ریتم‌ طبیعی بدن می‌شود
اگر از عدم استراحت کافی رنج می‌برید، در واقع چه به خاطر عدم کمیت کافی و یا کیفیت ضعیف خواب، احتمالا در طول روز دچار خواب‌آلودگی مفرط می‌شوید. این حالت خواب‌آلودگی شما را قادر می‌سازد تا هر ساعت که اراده کنید بخوابید. به جای خوابیدن در یک ساعت مشخص در طول شب، مجبورید در بازه‌های کوتاه‌ و منقطع بخوابید. این عادت بر ریتم‌ شبانه‌روزی شما اثر گذاشته و چرخه‌ طبیعی خواب را دچار اختلال می‌کند.
هر چه بیشتر بیدار بمانیم، میل ما به خوابیدن بیشتر خواهد شد. این مسئله را «جریان تعادل خواب» می‌نامند. این جریان به تدریج و با بالا رفتن ساعات بیداری، میزان تمایل را برای خواب زیاد می‌کند. ما می‌توانیم برای چندین ساعت در مقابل این روند مقاومت کنیم، اما در نهایت تمایل خواب ما را تحت تأثیر قرار داده و می‌خوابیم. این مسئله به دلیل تجمع انتقال‌دهنده‌های عصبی و مواد شیمیایی در مغز رخ می‌دهد که کارشان فرستادن سیگنال بین سلول‌های عصبی است.
مؤلفه دومی که مسبب میل ما برای خواب می‌شود ریتم شبانه‌روزی بدن است. ما مخلوقاتی هستیم که معمولا در طول روز بیداریم و شب‌ها می‌خوابیم و ریتم شبانه‌روزی بدن باعث تقویت این الگوی خواب در ما می‌شود. در حیوانات شب‌زی مانند موش‌ها، الگویی معکوس وجود دارد و مثلا ملاتونین در طول شب در اوج فعالیت خود است. هورمون دیگر در این روند کورتیزول بوده که نقش مهمی در بیدار کردن صبحگاهی ما ایفا می‌کند.
این دو فرآیند با هم باعث تحریک حالت خواب‌آلودگی در ما شده و میل شدید خواب را در ما زیاد می‌کند. با این همه، رفتارهای ما می‌توانند این گرایش‌های طبیعی را دچار اختلال کنند.
رفتار و نقش تفکیک ساعات خواب 
هرچند بدن ما تمایل دارد که شب‌ها بخوابیم، اما شاید همیشه این روال را دنبال نکنیم. در حالت مطلوب، ما در یک شرایط ثابت و مشخص در طول شب می‌خوابیم که معمولا حدود ۸ ساعت طول می‌کشد. با این حال، زندگی مدرن به نوعی است که باعث ایجاد اختلال و پریشانی در این روند خواهد شد.
چرت زدن، رویداد شایعی است خصوصا در شیوه‌ای از زندگی که مستلزم خواب نیم‌روزی است. چرت‌های کوتاه به طور خاص هیچ اختلالی در جریان تعادل خواب شما ایجاد نمی‌کنند، اما چرت‌هایی که به مدت چندین ساعت طول می‌کشند می‌توانند توانایی شما را برای خوابیدن در ساعات نیمه‌شب کاهش دهند و وقتی نیمه‌شب به رخت‌خواب می‌روید احتمالا در خوابیدن دچار مشکل و بی‌خوابی خواهید شد.
وقتی جریان خواب به شدت روی شما تأثیر می‌گذارد تا بخوابید، ممکن است مدام به خواب رفته و بیدار شوید. این مسئله خصوصا جلوی تلویزیون زیاد برایتان رخ می‌دهد. عامل محرک دائمی هم می‌تواند در توانایی شما برای یک خواب طبیعی اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، اگر بیدار شده و به تماشای تلویزیون ادامه دهید، روند خواب شما شدیدا منقطع خواهد شد.
تبعات تفکیک ساعات خواب چیست؟
تفکیک ساعات خواب طی ساعات روز و شب خصوصا به طور مزمن، می‌تواند اثرات شناختی چشمگیری روی شما داشته باشد. این مسئه تا حدودی به خاطر تقسیم و تقطیع معماری طبیعی خواب خواهد بود. معماری خواب در واقع تشریح الگوی طبیعی مراحل خواب است که طی دوره استاندارد خواب رخ می‌دهد. این الگو توسط نمودار هیپنوگرام نشان داده شده و می‌توان آن را با روشی از مطالعه خواب به نام پلی‌سومنوگرافی بررسی کرد. اگرچه این نمودار با بالا رفتن سن ما تغییر می‌یابد، اکثر افراد بزرگسال این چرخه را در مراحل مختلف خواب در فواصل مشخص سپری می‌کنند. اگر این چرخه دچار اختلال شود – چه از طریق اختلال خواب مانند وقفه تنفسی در خواب و یا با انتخاب‌های رفتاری مانند خوابیدن در ساعات منقطع – اثرات آن کاملا مشخص و مشهود خواهد بود.
یکی از تبعات مهم تفکیک و تقطیع خواب این است که منجر به کمبود خواب می‌شوید. این مسئله با خوابیدن و پریدن از خواب، کم شدن مدت زمان خواب و خواب ترمیمی همراه است. بنابراین در چنین وضعیتی، کل ساعات خواب فرد کمتر از حد مطلوب خواهد بود.

ارسال شده در 8 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • راه حلی عملی برای درمان بی خوابی
  • استرس زا ترین جاها برای کودک
  • استفاده زیاده از حد مکمل ها و سرطان
  • خوراکی هایی که در پیشگیری از سرما مفید اند
  • بقچه نشاسته و گوشت چرخ کرده
  • برملاشدن راز سلامتی تان طبق عادت ماهیانه
  • برای تشخیص و کنترل بر دیابت دو شیوه جدید ابداع شد
  • مقابله با مراکز زیبایی فاقد مجوز بهداشت
  • عوامل زمینه ساز آپنه خواب را بشناسید
  • داروی آنتی هیستامین و مضرات آن برای ورزشکاران
  • تاثیر دانه هل بر سلامتی
  • عمل جراحی جسمی وحشتناک از جنس مو
  • سوپ سبزی مخصوص بچه ها
  • مسائل مهم درباره ی پرورش باکسر
  • رابطه افزایش عمربا قرص متفورمین
  • محبوبترین ها

  • دانسته هایی درباره هورمون رشد یا سوماتروپین (HGH )
  • ساخت واکسن سرطان پوست
  • پیشگیری از نوسانات فشار خون با این دارو
  • با روغن های کاهش درد آرتروز آشنا شوید
  • سندرم مقاومت به انسولين چيست؟
  • شربت «روي» طول دوره اسهال کودکان را کاهش مي‌دهد
  • اثر مطلوب آسپرين بر آسم
  • تلقيح واكسن آنفلوآنزاي انساني براي افرادي با سابقه حساسيت به تخم مرغ ممنوع است
  • داروها را در دمای مناسب نگه دارید
  • جمع آوری قرص سودوافدرین از کلیه داروخانه ها
  • داروها قدرت يادگيري انسان را زياد مي‌كنند
  • آتروفی نخاعی عضلانی در خردسالان
  • چه دارو هایی باعث ایجاد اختلال در حافظه می شوند ؟
  • هرسپتین و کمک به بهبودی زنان مبتلا به سرطان سینه
  • ويتامين C از تاثير درماني داروهاي ضد سرطاني مي‌كاهد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است