نابودی هوش مواد غذایی تقویت کننده مغز کاهش قدرت درک زوال شناختی تخریب عملکرد مغز ابتلا به آلزایمر

چه موادغذایی باعث تخریب مغز و ایجاد آلزایمر می شوند عوامل مهم بیماری زا در این زمینه را می شناسید ؟مواغذایی که برای محافظت از مغز باید از آن ها پرهیز کنیم کدامند؟زوال عقل چگونه پدید می آید ؟خوردنی های نابود کننده ذهن و هوش و حافظه کدامند؟با برخی از آن ها در ادامه مطلب آشنا شوید.

همه ما با آن دسته از مواد غذایی که تقویت کننده مغز هستند و باعث بهبود عملکرد شناختی می شوند، را تقریبا می شناسیم اما در این میان خوراکی هایی هستند که مصرف آنها باعث نابودی هوش و تخریب عملکرد مغز می شود.

دانشمندان علوم اعصاب خطرناک ترین مواد غذایی که استعداد ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی هستند را معرفی کرده اند:

شیرین کننده های مصنوعی: محققان آمریکایی این نکته را به وضوح ثابت کرده اند که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. این نکته را باید بدانید که اگر مبتلا به دیابت نوع 2 باشید، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در شما 4 برابر نسبت به سایرینی که دیابت ندارند، بیشتر می شود. دیابت باعث کاهش حساسیت به انسولین، افزایش قند خون، و خطر انحطاط مغزی خواهد شد.

ماهی های حاوی جیوه: شاید کمی متناقض به نظر بیاید. چون همیشه گفته ایم که ماهی ها به دلیل دارا بودن امگا 3 ها برای مغز مفید هستند. اما ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و تن حاوی فلزات سنگین به خصوص جیوه اقیانوس ها نیز هستند. همه فلزات سنگین کمابیش در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند و باعث کاهش قدرت درک می شوند. بهتر است ماهی هایی مانند ماهی ساردین و ماهی خال مخالی که حاوی جیوه کمتری هستند را انتخاب کنید. ماهی های پرورشی کنترل شده نیز انتخاب های مناسبی هستند چون جیوه موجود در آن ها کمتر از جیوه ماهی های پرورش یافته در دریاهای آلوده است. با این حال هیچ وقت از خوردن ماهی غافل نباشید. لازم است که هر هفته دو مرتبه ماهی میل کنید چون فواید آن بیش از مضراتش است.

چربی های ترانس: اسیدهای چرب ترانس در غشاهای سلول های عصبی وارد شده و باعث سفتی و کاهش واکنش های این سلول ها می شوند. این مساله نیز روی آمادگی نورون ها یا همان سلول های عصبی تاثیر منفی می گذارد. کاهش واکنش های این سلول ها باعث کاهش قدرت به خاطر سپاری و افزایش خطر افسردگی و غیره می شود. بهتر است مواد غذایی سرشار از امگا 3 ها مانند ماهی ها، روغن های گیاهی، آجیل ها، بذر کتان و غیره را به رژیم تان اضافه کنید و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس موجود در مواد غذایی فراوری شده و صنعتی بپرهیزید.

غذاهای منجمد: مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول های مغزی در طول زمان است منتهی شود.

نوشیدنی‌های شیرین: سیستم تنظیم کننده مغز نمی ‌تواند از عهده کالری‌ های موجود در نوشیدنی های شیرین برآید. شواهد نشان می‌ دهد که نوشیدنی‌ های شیرین گرسنگی را همانند غذاهای جامد کاهش نمی‌ دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی ‌ها مصرف می‌ شود. از آنجایی که بیشتر افراد از سیگنال‌ های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می‌ کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند نیاز خواهند داشت. برای کمک به انجام این کار، می ‌توان غذاهای کامل مصرف کرد، تمرینات ورزشی انجام داد و از خوردن موادی همچون نوشابه صرف نظر کرد.

گلوتن: گلوتن در غذاهای مدرن بسیاری وجود دارد. برای بیشتر افراد، استفاده از محصولاتی که دارای گلوتن هستند ممکن نیست. به همین خاطر پایبند بودن به غذاهای طبیعی و کامل همچون گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها و روغن‌ ها می‌تواند مشکلات مرتبط با سلامتی را از بین ببرد.

غذاهای فراوری شده: سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در این غذاها در دیواره های شریان تامین خون به مغز رسوب میکند. عدم خون رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می شود. علاوه بر این؛ مصرف این نوع غذاها باعث ترویج چاقی و التهاب در بدن می شوند که این دو عامل خود، ریسک فاکتورهای ابتلا به مشکلات شناختی هستند.

آوای سلامت

5 1000
ارسال شده در 8 شهریور 1395 توسط با موضوع تغذیه | 702 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • 9 توصیه برای کم کردن وزن با ورزش
  • خوراکی های تاثیرگذار بر افسردگی
  • دیسک کمر شایع ترین ناراحتی ستون فقرات در ایران
  • کیک کدو حلوایی بیسکویت دار
  • ارتباط باکتری های روده و این بیماری
  • موزیک غمگین موزیک مورد علاقه شماست؟
  • توصیه هایی برای انتخاب تغذیه مدرسه
  • عمل جراحی جسمی وحشتناک از جنس مو
  • محبوبترین ها

  • اختلال در خواب چه تاثیری بر عملکرد کلیه دارد؟
  • از فراموشی تا خطر مرگ
  • چکار کنیم که ترشح هورمون رشد افزایش پیدا کند
  • چه عواملی باعث سکته شما می شود؟
  • درمورد کالری‌سوزی باورهای نادرست را بخوانید
  • مبتلایان به شکستگی با استفاده از گچ‌های هوشمند معالجه می شوند
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از مغز و نخاع چطوری است
  • عوارض لاک های نامرغوب
  • رپورتاژ

  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما