کمبود این مواد غذایی عملکرد مغز را با مشکل مواجه میکند
حافظه، یادگیری و توانایی شناختی مغز، نیازمند آن است که مواد غذایی مورد نیاز در اختیار این عضو پیچیده قرار بگیرد. در صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز، عملکرد آن با اختلال جدی مواجه میشود. ویتامین های B1، B9 و C ، کلسیم، منیزیم و روی غذای اصلی مغز هستند و کمبود این مواد عملکرد مغز را با مشکل مواجه میکند. یادتان نرود مغز جزء اندام رئیسه ی بدن است و هدف از تغذیه، رساندن انرژی به مغز است. در ادامه مواد غذایی و مواد معدنی مورد نیاز مغز را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- تیامین (ویتامین B1)
تیامین یا ویتامین B1 یکی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین نقش مهمی در سیستم اعصاب و بافت مغز ایفا می کند. مطالعات منتشر شده در نشریه International Medical Research نشان می دهد کمبود این ویتامین سبب بروز سندرم کورساکف می شود که اختلال مزمن حافظه است. این بیماری بیشتر در الکلی ها و مبتلایان به ایدز دیده می شود.
2-فولیک اسید (B9)
فولیک اسید یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز مغز است. اسفناج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، جگر، قلوه، حبوبات، مرکبات و سیب زمینی سرشار از فولیک اسید هستند.
نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد صورت می گیرد. بنابراین زمانی که عملکرد کبد با اختلال مواجه می شود، بدن با کمبود فولیک اسید مواجه می شود. فولیک اسید نقش مهمی در سنتز اسید آمینه و تشکیل بافت عصبی دارد. رشد عصبی کودک در گرو فولیک اسید و ویتامین های دیگر گروه B است. مطالعات حیوانی نشان می دهد مصرف فولیک اسید به مدت هشت هفته به بهبود حافظه در موش های سالمند کمک می کند.
3-اسید اسکوربیک (ویتامین C)
بیشترین میزان غلظت این ویتامین در مغز و به ویژه در غده هیپوفیز وجود دارد. ویتامین C در سنتز اتنقال دهنده عصبی دوپامین نقش دارد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. مصرف 90 میلی گرم ویتامین C در روز برای بدن ضروری است.
4-کلسیم
کلسیم ضروری ترین ماده معدنی مورد نیاز مغز است. قسمت عمده انتقال پیام های عصبی توسط کلسیم صورت می گیرد.
5-منیزیم
منیزیم برای فعال کردن بسیاری از ویتامین های گروه B ضروری است. تحریک پذیری سیستم عصبی به کمک منیزیم و کلسیم صورت می گیرد و مدل های حیوانی نشان می دهد منیزیم سبب افزیش حافظه و عملکرد شناختی می شود.
6- روی
کمبود روی اختلالات عصبی و روانی جدی به همراه دارد و توسعه مغز و بافت عصبی نیازمند این ماده معدنی است. تخم کدو، گوشت گاو و میگو سرشار از روی هستند.
اگر مایل به حفظ سلامت و چابکی مغز هستید، این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید.
منبع: ایرنا

ارسال شده در 8 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی , تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • با بالابردن سواد سلامت به سلامتی خود کمک کنید
  • تصاویری از انواع تخت ماساژ
  • رولت کوفته و قارچ
  • سالاد چوپان با بادمجان کبابی
  • نکات مراقبتی در زمینه سوراخ کردن گوش در سنین پایین
  • پیامدهای قطره آهن برای سیستم گوارشی
  • رفع تهوع در بارداری با این توصیه ها
  • درمان جدید برای اختلال ADHD در اطفال
  • صحبت های مهم هنگام مواجهه با خردسالان
  • آرام کردن سالمندان به این وسیله
  • بروز بیماریها با سوء تغذیه
  • در مورد طلاق عاطفی بدانید
  • رفع چربی مو
  • 7 علتی که آقایان در زندگی مشترک خیانت می کنند
  • همه چیز درباره مصرف میوه
  • محبوبترین ها

  • انتخاب چای متناسب با گروه خونی
  • تغییر دادن مزه شیر مادر
  • عصرانه خوب است ، اما عصرانه داریم تا عصرانه
  • 5 چای سالم که باید امتحان کنید
  • توصیه های تغذیه برای مبتلایان به پارکینسون
  • انتخاب ماهی و میگو برای دریافت ویتامین دی
  • خطرات جانبی مسموم شدن در حاملگی
  • آیا سویا واقعا برای شما خوب است؟
  • آیا رژیم غذایی مایعات معیار مناسبی است
  • خوراکی های مفید برای یک خواب راحت
  • خوردن مکرر از غذاهای فلفل دار
  • اگر همسر عصبانی دارید ، به او این غذا ها را بدهید
  • عوارض مصرف مداوم شیر کم چرب
  • افزودنی های مجاز برای طعم بخشیدن به غذا
  • کاهش وزن به هر میزان در هر سنی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است