کمبود این مواد غذایی عملکرد مغز را با مشکل مواجه میکند
حافظه، یادگیری و توانایی شناختی مغز، نیازمند آن است که مواد غذایی مورد نیاز در اختیار این عضو پیچیده قرار بگیرد. در صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز، عملکرد آن با اختلال جدی مواجه میشود. ویتامین های B1، B9 و C ، کلسیم، منیزیم و روی غذای اصلی مغز هستند و کمبود این مواد عملکرد مغز را با مشکل مواجه میکند. یادتان نرود مغز جزء اندام رئیسه ی بدن است و هدف از تغذیه، رساندن انرژی به مغز است. در ادامه مواد غذایی و مواد معدنی مورد نیاز مغز را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- تیامین (ویتامین B1)
تیامین یا ویتامین B1 یکی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین نقش مهمی در سیستم اعصاب و بافت مغز ایفا می کند. مطالعات منتشر شده در نشریه International Medical Research نشان می دهد کمبود این ویتامین سبب بروز سندرم کورساکف می شود که اختلال مزمن حافظه است. این بیماری بیشتر در الکلی ها و مبتلایان به ایدز دیده می شود.
2-فولیک اسید (B9)
فولیک اسید یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز مغز است. اسفناج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، جگر، قلوه، حبوبات، مرکبات و سیب زمینی سرشار از فولیک اسید هستند.
نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد صورت می گیرد. بنابراین زمانی که عملکرد کبد با اختلال مواجه می شود، بدن با کمبود فولیک اسید مواجه می شود. فولیک اسید نقش مهمی در سنتز اسید آمینه و تشکیل بافت عصبی دارد. رشد عصبی کودک در گرو فولیک اسید و ویتامین های دیگر گروه B است. مطالعات حیوانی نشان می دهد مصرف فولیک اسید به مدت هشت هفته به بهبود حافظه در موش های سالمند کمک می کند.
3-اسید اسکوربیک (ویتامین C)
بیشترین میزان غلظت این ویتامین در مغز و به ویژه در غده هیپوفیز وجود دارد. ویتامین C در سنتز اتنقال دهنده عصبی دوپامین نقش دارد و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. مصرف 90 میلی گرم ویتامین C در روز برای بدن ضروری است.
4-کلسیم
کلسیم ضروری ترین ماده معدنی مورد نیاز مغز است. قسمت عمده انتقال پیام های عصبی توسط کلسیم صورت می گیرد.
5-منیزیم
منیزیم برای فعال کردن بسیاری از ویتامین های گروه B ضروری است. تحریک پذیری سیستم عصبی به کمک منیزیم و کلسیم صورت می گیرد و مدل های حیوانی نشان می دهد منیزیم سبب افزیش حافظه و عملکرد شناختی می شود.
6- روی
کمبود روی اختلالات عصبی و روانی جدی به همراه دارد و توسعه مغز و بافت عصبی نیازمند این ماده معدنی است. تخم کدو، گوشت گاو و میگو سرشار از روی هستند.
اگر مایل به حفظ سلامت و چابکی مغز هستید، این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید.
منبع: ایرنا

ارسال شده در 8 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع پزشکی , تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • چطوری پلک هایتان را ریمل می‌ زنید؟ کار آسانی است.
  • نوزاد زودرس و مراقبت های تغذیه ای وی
  • آسیب های کم شدن اعتماد به نفس
  • واکسن آنفولانزا و دیابت
  • اقدامات اولیه اورژانسی زمان خون آمدن از بینی
  • بهترین نوشیدنی صبح برای سم زدایی
  • ریفلاکس کودک و تغذیه مادر
  • نمک یک شوینده سالم و بی ضرر
  • مشکلات مادر و پیدایش عیوب جنسی در جنین
  • قلبی سالم با رژیم غذایی مناسب
  • تفاوت احساسات در زندگی زناشویی
  • چرا برخی افراد با چاقی بیگانه اند؟
  • هرچیزی که لازم است درباره درد وسط پشت بدانید
  • بدون شکاف و به شیوه آسان چاقها جراحی می شوند
  • نبود بویایی مساوی با مرگ
  • محبوبترین ها

  • دسته بندی سنی
  • اصول خورد و خوراک سالم در افراد مسن
  • چرا سالخوردگان بی اشتها می شوند
  • نکات مهم تغذیه ای چهل سال به بالا
  • منبع ویتامین B برای سالمندان
  • زمان یائسگی و رسیدگی به زیبایی پوست
  • عارضه های مختلف ذهنی ناشی از اضافه وزن
  • هشدار دهنده ها برای سلامت سالمندان
  • رهایی از پارکینسون
  • مقابله و حفاظت از سالمندان در برابر پوکی استخوان
  • کمک به پیشگیری از پوکی استخوان با نوشیدن چای
  • اهمیت کار با کامپیوتر برای افراد سالمند
  • وضعیت خورد و خوراک سالمندان چگونه باید باشد
  • همه تغییرات پوستی پیری
  • پیشگیری از مشکلات حافظه با رانندگی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است