کاهش کیفیت خواب پریدن از خواب بیدارشدن از خواب بی خوابی اختلالات خواب

پریدن از خواب و بی خوابی های مکرر ناشی از چه مشکلات درونی پدید می آیند چگونه می توانیم با این عوامل مقابله کنیم افزودن به کیفیت خواب چگونه امکانپذیر خواهد بود درمان اختلالات خواب با ترک چه عادت هایی میسر خواهد بود ؟

بیدار شدن های نیمه شب و عدم خوابیدن ناراحتی بسیار جدی است که طی مدت طولانی اگر تکرار شود، منجر به اختلالات خواب می گردد و از این رو اهمیت دادن به آن و برطرف کردنش به شیوه های مناسب بسیار مهم است.

در اینجا 6 دلیل که شما را نیمه شب از خواب بیدار می کند و کیفیت خوابتان را تحت تاثیر قرار می دهد، بیشتر معرفی شده است:

خارش و تحریک پوست: اگزما یا شرایط تحریک پوست می تواند کیفیت خواب را به خطر بیندازد. این بیماری تاثیر جدی بر روی کیفیت کلی زندگی دارد؛ هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی. اگزما منجر به تغییرات سیستم ایمنی بدن و پاسخ های التهابی می شود که با خواب خوب تداخل پیدا می کند. یک ایده خوب، پیدا کردن گزینه های درمان با نظر پزشک برای رفع اگزما است. اگر شما نیز جزو کسانی هستند که خارش پوست نمی گذارد شب بخوابید حتما باید از کرم های مخصوصی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید تا به سرعت خارش پوست کم شود و پوست رطوبت بیشتری جذب کند.

سندرم پای بی قرار: بنیاد ملی خواب ایالات متحده اعلام کرده که از هر 10 آمریکایی، یک نفر مبتلا به سندرم پای بی قرار است؛ یک اختلال حرکتی مربوط به خواب که منجر به احساس ناخوشایند گزگز و سوزن سوزن شدن پاها و میل شدید به تکان دادن آنها می شود. سندرم پای بی قرار به شدت کیفیت خواب را به خطر می اندازد. این سندرم به خصوص در نیمه شب تمایل به بدتر شدن دارد و استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها می تواند علائم آن را تشدید کند.

استفاده از برخی داروها: داروهای محرک تاثیر قابل‌ توجهی روی کیفیت خواب شما دارند. داروهایی که برای مشکلات قلب یا تیروئید و یا آسم تجویز می ‌شوند روی الگوی خواب تاثیر می‌ گذارند و ممکن است باعث شوند در نیمه‌ های شب از خواب بیدار شوید. اگر نگران عادت خواب خود هستید درباره‌ هر دارویی که پزشک به شما تجویز می ‌کند با او صحبت کنید.

سن: دانشمندان هنوز علت این موضوع را نفهمیده‌ اند اما با افزایش سن شما نیاز به خواب کمتری دارید و احتمال اینکه در نیمه‌ های شب از خواب بیدار شوید بیشتر است. این مشکل در زنان با افزایش سن بیشتر است، خصوصا در زمان رسیدن به سن یائسگی.

اختلالات مزمن: افرادی که از دردهای شدید، اختلالات قلب و عروق، دیابت و مشکلات دیگری رنج می ‌برند اغلب در نیمه ‌های شب از خواب بیدار می‌ شوند. اگر فکر می ‌کنید مشکلات خواب شما مرتبط با مشکلات جدی در وضعیت سلامتی شما است با پزشک خود در مورد روش‌ های درمانی صحبت کنید. اغلب برای این اختلالات درمان‌ هایی وجود دارد. بیشتر افرادی که دردهای شدید دارند در خوابشان دچار مشکل هستند و احتمال بیدار شدن در نیمه‌ های شب برای آن‌ ها بیشتر است.

تحمل استرس: استرس یک عامل مهم برای بی خوابی تلقی می شود. اضطراب به طور مستقیم سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال می کند که در این صورت تغییرات جزئی در بیوشیمی بدن و سیستم نوروشیمی عامل ریتم خواب و بیداری، ایجاد می شود. مجموعه این تغییرات به طور مستقیم مراحل خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. اضطراب باعث می شود خواب تکه تکه باشد و ورود به مرحله عمیق و نیروبخش مشکل خواهد بود. به علاوه، مغز این نگرانی را به شکل تهدیدی تفسیر می کند که سعی می کنیم از آن فرار کنیم. احساس هشدار موجب بیدار شدن ناگهانی پس از چند ساعت خواب می شود. برای کاهش استرس سعی کنید به طور منظم حتی 10 دقیقه در طول روز ورزش کنید. پیاده روی 10 دقیقه ای بعد از صرف شام نیز کمک بزرگی برای رفتن به خواب عمیق است.

 آوای سلامت ،

 

5 1000
ارسال شده در 10 شهریور 1395 توسط با موضوع روانشناسی | 1,630 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • افزایش امار سردی روابط در میان زوجین
  • گیاهان سمی و کشنده برای حیوانات
  • پیشنهاد ویژه سرآشپز برای امروز تهیه سوپ شلغم
  • تغذیه در آخر شب
  • اضافه وزن: رژیم پرچربی به انضمام شکر خطرناک تر است
  • نو مادران و رابطه زناشویی
  • با رنگ آمیزی درمانی آشنا شوید
  • گوشت گوسفند،گاو یا شتر خوردن کدام یک بهتر است؟
  • محبوبترین ها

  • علت کشدار بودن بعضی ماست‌ها
  • چرا بدن به روی نیاز دارد؟
  • تخمه کدو در جلوگیری از سرماخوردگی معجزه می کند
  • علاقه به زیاد خوردن
  • رژیم کاهش وزن خستگی می آورد
  • افزایش گلتون همراه با افزایش التهاب
  • فواید طلایی مصرف مغزیجات در مقابله با سرطان
  • نقش ویتامین ب 12 در بدن
  • رپورتاژ

  • درمان افتادگی پلک به روش پلاسما
  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما