1135713419981436421161821425349171141177

 

وقتی ویتامین دی در بدنمان کاهش پیدا میکند با چه علائمی مواجه می شویم منابع مهم غذایی برای جبران این ویتامین کدامند متخصصین رژیم درمانی چه توصیه هایی به کودکان و سالمندان برای دریافت این ویتامین مهم می کنند برخی منابع مانند ماهی ،لبنیات ،سویاو دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین دی بالایی هستند.

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه از مکمل ها و قرص های ویتامینی در برخی موارد نه تنها مفید نیست بلکه موجب بروز عوارض مسمومیتی نیز می شود.

لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درخصوص مصرف مکمل ها و ویتامین ها به صورت قرص و آمپول در افراد عادی، بیان کرد: در یک فرد سالم بدون هیچ بیماری و سوء تغذیه، مصرف ویتامین نه تنها ذخیره نمی شود بلکه بدون فایده رساندن به بدن، دفع می شود.

وی افرادی که عمل جراحی داشته اند و هم چنین افراد دارای شرایط خاص را نیازمند تامین ویتامین به جز مواد غذایی خواند و گفت: ویتامین این افراد با دریافت غذایی رفع نمی شود و نیاز به مصرف مکمل های قرص و آمپول دارند که باید با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثرات زیان آور مصرف سرخود ویتامین های محلول در چربی، تصریح کرد: مصرف خود سرانه آمپول ها و مکمل های ویتامین های A، E ، D ، K (محلول در چربی) عوارض مسمومیتی داشته و در صورت کمبود این نوع ویتامین ها تامین آنها فقط از طریق مواد غذایی ممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود ویتامین D در 80 درصد جمعیت ایرانی با سنین متفاوت، تامین آن به صرف استفاده از ماهی روغنی، تخم مرغ و کره امکان پذیر نبوده و باید طبق تجویز پزشک از قرص ها و یا آمپول های آن برای رفع نیاز بدن استفاده کرد.

وی مصرف گوشت، حبوبات و سبزیجات را منابع خوبی برای تامین آهن بدن در افراد عادی مفید دانست و ادامه داد: کمبود آهن نیز مانند دیگر ویتامین ها تنها با مصرف مواد غذایی ممکن نیست و مصرف سرخود از آهن نیز بخصوص در آقایان به دلیل ناتوانی در دفع آهن، موجب تجمع آن شده و اثرات سوئی روی بدن دارند.

گیاهی افزود: گروه ویتامین B در بسیاری مواد غذایی مانند پروتئینی، غلات سبوس دار، شیر و غیره وجود دارد و برای دریافت منابع ویتامین B به صورت کامل باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود.

وی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را بسته به شرایط فرد، سن، جنس، نوع شرایط زندگی و سابقه پزشکی متفاوت دانست و یادآور شد: رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذایی مهمترین شرط سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال شده در 12 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع اخبار پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • استرس و تاثیر آن بر مو های شما
  • برای شارژ باطری پیس میکر از حرکات قلب استفاده می شود
  • نکاتی در مورد وابستگی اطفال به اینترنت
  • عارضه های رایج در گلو و تهدیدات آنها برای سلامتی
  • فکر خودکشی و تکانه های مربوط به آن در بیماران افسرده
  • رابطه جنسی پس از صرف غذا
  • توضیحاتی پیرامون لیزر IPL
  • تاثیرات مفید دریافت ویتامین ب 12
  • طریقه روغن زدن به موها را یاد بگیریم
  • مرطوب کننده های مخصوص پوست مختلط
  • اچ آی وی و این پیامدهای روحی و روانی
  • آموزش تصویری تمرین مایورآسانا یا وضعیت طاووس در یوگا
  • شناسایی ژن جدید «پارکینسون»
  • بهترین دوران بارداری با این کارها
  • افراد غیر سیگاری خود را از معرض دود سیگار دور کنند
  • محبوبترین ها

  • سوء هاضمه و عوارض مشکلات گوارشی
  • کافئین و مقاوم شدن در برابر ام اس
  • دانسته های کامل درباره بیماری لوسمي لنفوسيتي مزمن
  • آتلکتازی – تعریف، علائم و درمان
  • احساس سرگیجه و بالا رفتن چربی در خون
  • در چهل سالگی درد این قسمت از بدن را جدی بگیرید!
  • دردهایی که حتما باید علتش مشخص شود
  • سنگ سازی دائم کلیه و کنار آمدن با آن
  • ده نکته طبیعی برای کاهش تب بچه ها
  • درمان های نوین برای رفع توده های پولیپی و فیبرومی
  • مشکل قلبی پوست را درگیر می کند
  • روده بیرون از بدن
  • تازه‌ترین پژوهش‌های دانشمندان درباره پیشگیری از آلزایمر
  • پیشگیری از آسیب رساندن به کلیه
  • دانستنی هایی درباره اوردوز
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است