محافظت از مغز غذاهای تقویت کننده ذهن عوارض غذاهای فرآوری شده شیرین کننده های مصنوعی افزایش حافظه و تیزهوشی

 

اگر به فکر مراقبت از مغر خود هستید توصیه می کنیم برای بهبود عملکرد مغزتان از برخی مواد غذایی مفید و موثر کمک بگیرید پیشگیری از اختلالات حافظه با کمک مواد طبیعی امکانپذیر خواهد بود سعی کنید از این مواد غذایی در رژیم روزانه تان استفاده کنید.

 مغز انسان از اعضای پیچیده بدن است که برای داشتن عملکرد درست به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد.

کمبود مواد مغذی به ابتلای فرد به اختلال‌های روانی، زوال شناختی مرتبط با سن و اختلال‌های رشدی منجر می‌شود.

از طرف دیگر مطالعات آزمایشگاهی روی انسان و حیوانات نشان می‌دهد افزایش دریافت مواد مغذی مرتبط با سلامت مغز می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد شناختی این عضو همچون یادگیری و قدرت حافظه را تقویت کند و به همین دلیل لازم است افراد نسبت به تغذیه صحیح مغز دقت داشته باشند.

سایت مدیکال دیلی در این مقاله به چند مورد از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سلامت مغز اشاره کرده است:

۱- تیامین (ویتامین B۱): ویتامین‌های گروه B به طور خاص برای حفظ سلامت مغز حائز اهمیت هستند. تیامین یکی از چندین نوع ویتامین B است که به وفور در مغز و بافت‌های عصبی وجود دارد. این ویتامین‌ در انتقال تکانه‌های عصبی نقش دارد. علاوه بر این کمبود شدید این نوع ویتامین می‌تواند به سندرم “کورساکوف” یعنی نوعی اختلال حافظه مزمن که در مصرف کنندگان مواد الکلی و مبتلایان به بیماری‌هایی از قبیل ایدز مشاهده می‌شود، منجر شود.

۲- اسیدفولیک (B۹):‌ اسیدفولیک به ترکیب‌های مختلفی که با عنوان فولات شناخته شده هستند، اطلاق می‌شود و می‌توان آن را با مصرف خوراکی‌های مختلف همچون اسفناج و عدس تامین کرد. نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد وجود دارد به همین دلیل نارسایی کبدی به کمبود چندین ویتامین کلیدی B منجر می‌شود. اسید فولیک همچنین در ترکیب آمینو اسیدها و تشکیل بافت عصبی نقش مهمی دارد. سوخت و ساز اسید فولیک به شدت به ذخیره دیگر ویتامین‌های گروه B بستگی دارد. همچنین کمبود این ویتامین و دیگر ویتامین‌های B مشکلات مرتبط با رشد را در کودکان به دنبال دارد.

۳- اسید اسکوربیک (ویتامین C): بیشترین انباشت این ویتامین ضروری در مغز یافت می‌شود. همچنین می‌توان میزان بالایی از این آنتی اکسیدان را از انواع مرکبات و سبزیجات سبز دریافت کرد. ویتامین C در ترکیب پیام رسان‌های عصبی دوپامین حائز اهمیت است. همچنین مغز را در برابر فشارهای اکسیداتیو حفظ می‌کند. همچنین از آنجاییکه این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود ضرورت دارد با خوردن مواد غذایی حاوی آن نیاز بدن را تامین کرد.

۴- کلسیم: کلسیم از جمله مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت و فعالیت مغز است. همچنین به عنوان پیام رسان‌های سلول عصبی نقش کلیدی بازی می‌کند. علاوه بر این پیام رسانی عصبی را تنظیم کرده و تحریک پذیری عصبی را کنترل می‌کند. پایین بودن سطح این ماده مغذی معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد زیرا بدن ذخیره قابل توجهی از آن را در استخوان‌ها داراست اما برخی انواع داروها سطح کلسیم را کاهش داده و این وضعیت به مشکلات جسمی متعددی منجر می‌شود.

۵- منیزیم: این ماده مغذی برای تبدیل بسیاری از انواع ویتامین B به نوع فعال آن حائز اهمیت است. به بیان دیگر مصرف هر مکمل ویتامین به خودی خود بدون مصرف منیزیم بیهوده است. همچنین منیزیم موجود در غشای سلولی برای اتصال تکانه‌ها ضرورت دارد علاوه بر این، وجود مقدار کافی منیزیم و کلسیم در بدن از تحریک پذیری سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.

۶- روی: محققان نمی‌دانند روی در حفظ سلامت مغز چه نقشی بازی می‌کند اما کمبود آن با نارسایی‌های مختلف عصب شناختی روانی همراه است.

ایسنا

 

5 1000
ارسال شده در 15 شهریور 1395 توسط با موضوع مغز و اعصاب | 417 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه هایی برای حفظ سلامتی
  • اضافه وزن سبب کاهش توده عضلانی و تراکم استخوانی می گردد
  • افزایش تعداد مردان مجرد سن بالا
  • همه چیز در مورد تاریخ مصرف ادویه ها
  • شایع ترین علائم سرطان خون را بشناسیم
  • انواع درمان های خانگی برای رفع مشکل میگرن
  • تمرین کگل و تاثیرات مفید آن بر زنان باردار
  • نمونه ی ادرار سر نخی برای پی بردن به سلامتی جنین
  • محبوبترین ها

  • خانم های باردار به هیچ عنوان این غذا ها را نخورند
  • دختران دارای سن بالا، خطر در کمین شماست
  • درمان غلط سرما خوردگی در زنان باردار سبب سقط جنین می شود
  • انواع غربالگری های مهم برای جنین
  • اهمیت و ویژگیهای صندل مناسب برای زن حامله
  • زایمان طبیعی قد بلندها
  • برای تشخیص بارداری از چه نوع تست هایی استفاده می کنید؟
  • پس از جراحی سرطان سینه آنرا چگونه ترمیم کنیم؟
  • رپورتاژ

  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • بهترین و کم هزینه ترین گزینه لیپوماتیک
  • لبخندی کودکانه با دندان هایی سالم
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما