موضوعات

مواد غذایی برای بهبود عملکرد مغز

BrainfoodArticleMeme

 

اگر به فکر مراقبت از مغر خود هستید توصیه می کنیم برای بهبود عملکرد مغزتان از برخی مواد غذایی مفید و موثر کمک بگیرید پیشگیری از اختلالات حافظه با کمک مواد طبیعی امکانپذیر خواهد بود سعی کنید از این مواد غذایی در رژیم روزانه تان استفاده کنید.

 مغز انسان از اعضای پیچیده بدن است که برای داشتن عملکرد درست به مواد مغذی بسیاری نیاز دارد.

کمبود مواد مغذی به ابتلای فرد به اختلال‌های روانی، زوال شناختی مرتبط با سن و اختلال‌های رشدی منجر می‌شود.

از طرف دیگر مطالعات آزمایشگاهی روی انسان و حیوانات نشان می‌دهد افزایش دریافت مواد مغذی مرتبط با سلامت مغز می‌تواند جنبه‌های مختلف عملکرد شناختی این عضو همچون یادگیری و قدرت حافظه را تقویت کند و به همین دلیل لازم است افراد نسبت به تغذیه صحیح مغز دقت داشته باشند.

سایت مدیکال دیلی در این مقاله به چند مورد از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سلامت مغز اشاره کرده است:

۱- تیامین (ویتامین B۱): ویتامین‌های گروه B به طور خاص برای حفظ سلامت مغز حائز اهمیت هستند. تیامین یکی از چندین نوع ویتامین B است که به وفور در مغز و بافت‌های عصبی وجود دارد. این ویتامین‌ در انتقال تکانه‌های عصبی نقش دارد. علاوه بر این کمبود شدید این نوع ویتامین می‌تواند به سندرم “کورساکوف” یعنی نوعی اختلال حافظه مزمن که در مصرف کنندگان مواد الکلی و مبتلایان به بیماری‌هایی از قبیل ایدز مشاهده می‌شود، منجر شود.

۲- اسیدفولیک (B۹):‌ اسیدفولیک به ترکیب‌های مختلفی که با عنوان فولات شناخته شده هستند، اطلاق می‌شود و می‌توان آن را با مصرف خوراکی‌های مختلف همچون اسفناج و عدس تامین کرد. نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در کبد وجود دارد به همین دلیل نارسایی کبدی به کمبود چندین ویتامین کلیدی B منجر می‌شود. اسید فولیک همچنین در ترکیب آمینو اسیدها و تشکیل بافت عصبی نقش مهمی دارد. سوخت و ساز اسید فولیک به شدت به ذخیره دیگر ویتامین‌های گروه B بستگی دارد. همچنین کمبود این ویتامین و دیگر ویتامین‌های B مشکلات مرتبط با رشد را در کودکان به دنبال دارد.

۳- اسید اسکوربیک (ویتامین C): بیشترین انباشت این ویتامین ضروری در مغز یافت می‌شود. همچنین می‌توان میزان بالایی از این آنتی اکسیدان را از انواع مرکبات و سبزیجات سبز دریافت کرد. ویتامین C در ترکیب پیام رسان‌های عصبی دوپامین حائز اهمیت است. همچنین مغز را در برابر فشارهای اکسیداتیو حفظ می‌کند. همچنین از آنجاییکه این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود ضرورت دارد با خوردن مواد غذایی حاوی آن نیاز بدن را تامین کرد.

۴- کلسیم: کلسیم از جمله مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت و فعالیت مغز است. همچنین به عنوان پیام رسان‌های سلول عصبی نقش کلیدی بازی می‌کند. علاوه بر این پیام رسانی عصبی را تنظیم کرده و تحریک پذیری عصبی را کنترل می‌کند. پایین بودن سطح این ماده مغذی معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد زیرا بدن ذخیره قابل توجهی از آن را در استخوان‌ها داراست اما برخی انواع داروها سطح کلسیم را کاهش داده و این وضعیت به مشکلات جسمی متعددی منجر می‌شود.

۵- منیزیم: این ماده مغذی برای تبدیل بسیاری از انواع ویتامین B به نوع فعال آن حائز اهمیت است. به بیان دیگر مصرف هر مکمل ویتامین به خودی خود بدون مصرف منیزیم بیهوده است. همچنین منیزیم موجود در غشای سلولی برای اتصال تکانه‌ها ضرورت دارد علاوه بر این، وجود مقدار کافی منیزیم و کلسیم در بدن از تحریک پذیری سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.

۶- روی: محققان نمی‌دانند روی در حفظ سلامت مغز چه نقشی بازی می‌کند اما کمبود آن با نارسایی‌های مختلف عصب شناختی روانی همراه است.

ایسنا

 

writer.n1

15 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • روند آلزایمر را کند و یا متوقف کنید
  • ابتلا به حملات میگرنی با این عوامل
  • مواد غذایی و مکمل های تاثیرگذار بر میگرن
  • با امواج صوتی میگرن و فشار خون بالا را درمان کنید
  • تاثیرات مثبت اشعه فراصوت بر مبتلایان به کما
  • آیا میتوان سردرد را بدون مصرف قرص مسکن درمان کرد ؟
  • علت ایجاد و تشدید تیک عصبی چیست؟
  • گشایش بزرگترین پژوهشکده مربوط به بیماری های اعصاب
  • فوبیا را اینگونه درمان کنید
  • پیامدهای ناشی از ترک ورزش
  • کمبود ویتامین بدن، منجر به میگرن میشود!
  • مکمل های مناسب برای درمان میگرن
  • آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت
  • رفع انواع تومورهای مغزی
  • مشکلات مربوط به سر و گردن
  • پربازدیدترین مطالب

  • موارد آسیب رسان به مغز
  • گوشت بوقلمون و این همه فایده
  • آسیب به اعضای بدن با نشستن طولانی مدت
  • رفع انواع تومورهای مغزی
  • مواد غذایی مناسب برای برطرف کردن سردرد
  • مکمل های مناسب برای درمان میگرن
  • سکته مغزی و پیشگیری از بروز آن
  • جانشین داروهای میگرن
  • مغز در ساعات مختلف روز
  • خوردنی های موثر برای تقویت ذهن
  • توصیه های مهم برای سکته مغزی
  • قابلیتی جدید در مغز
  • برای تقویت ذهن و هوش خود از چه روش هایی کمک بگیریم
  • کمبود ویتامین بدن، منجر به میگرن میشود!
  • چطور می توانم از میگرن پیشگیری کنم
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • توقف چین و چروک پوست با برخی روش ها
  • متد جدید برای نابودی تومورهای سرطانی
  • آموزش حرفه ای ریمل زدن
  • توضیحات پزشکی مرتبط با ریزش مو
  • تاثیر ورزش بر بلوغ زودتر از موعد
  • سرکه های تقلبی ؛ ترشیجات بیماری زا
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • فواید استرس خوب
  • سرطان پروستات با این علائم همراه است
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • فواید کم خوری و مضرات پرخوری در دیدگاه اسلام
  • افزایش رغبت کودکان به درس
  • تغییر نگرش کودک نسبت به درس
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • بررسی علل بد شانس شدن و شکست خوردن
  • پیشنهاد سردبیر

  • باورتان میشود که آلوئه ورا خاصیت شگفت انگیزی دارد
  • لمس گربه ها ممنوع
  • عوامل برهم زننده اساس زندگی زناشویی
  • مختصری از علم روانشناسی
  • منشا خودکشی
  • املاح و مواد معدنی و ارزش غذایی کیوی
  • تحمل سخت روها در برابر استرس
  • رسپی دیگر از شیرینی چنگالی
  • کم شدن عمر با ازدواج نکردن
  • اهمیت کشمش دادن به اطفال
  • تشدید حس حسادت در زنان با این عوامل
  • مصرف داروهاي روان پريشي براي سالمندان خطرناك است
  • افراد با ناراحتی روحی ضد اجتماعی چه نوع شخصیتی دارند؟
  • پوست لیمو درمان کننده درد مفاصل
  • جراحی زیبایی بینی و این پیامدها
  • 
       
    
    x