bicycle

یکی از لذت بخش ترین کار های دوران کودکی ما این بود که سوار دوچرخه شویم و با سرعت رکاب بزنیم و باد موهایمان را تکان دهد و ما بلند بخنیدم. ریشه ی همین احساسات و عواطف در بعضی از آدما باقی مانده است و هر روز صبح به عشق این از خواب بیدار میشوند که قبل از کار سوار دوچرخه شوند و اطراف محله را چرخ بزنند و از سپیده دم لذت ببرند؛ یا حتی بعضی از افراد نیمه شب را به این کار اختصاص میدهند و با رکاب زدن حال خود را قبل از خواب خوب میکنند. به نظر شما این احساس شادی از کجا نشأت میگیرد؟

دوندگان به این احساس، “شور دویدن” می‌گویند که دوچرخه‌سوارن هم آن را حس می‌کنند. و حالا پژوهشگران یک قدم به شناخت علت آن نزدیک‌تر شده‌اند. مثل بسیاری از تمایلات بیولوژیکی ما، میل به دوچرخه‌رانی، بیشتر، عملکردی از غرایز حفظ بقاء ماست؛ سیگنالی ریشه‌دار در درون مغز که طالب گذران زندگیست.

دو ماده شیمیایی مهم در مغز در این پدیده دخیل هستند: لپتین، هورمون متابولیک و دوپامین، که یک ناقل عصبی است. لپتین که از مشتقات سلول‌های چربی است، به مغزمان گزارش می‌دهد که چه زمانی بدن ما انرژی کافی دارد.

وقتی میزان لپتین کم باشد، شما میل به فعالیت بدنی پیدا می‌کنید؛ تحقیقات نشان می‌دهد این اتفاق اغلب در افرادی روی می‌دهد که زیاد تمرینات استقامتی انجام می‌دهند، مانند دوچرخه سواری.

وقتی از دوچرخه پیاده می‌شویم و وعده بعد از دوچرخه‌سواری را می‌خوریم، مغز به‌عنوان پاداش، دوپامین را که مفرح است آزاد می‌کند. این اتفاق تبدیل به یک چرخه خود تداوم بخش از شادی می‌شود که ما را درحالت بیتشر خواستن این تفریح نگه می‌دارد.

محققان دانشگاه مونترال، به‌تازگی این مکانیسم بازخورد عصبی را در موش‌های مورد مطالعه کشف کردند. موش‌هایی که پروتئین حساس به لپتین‌شان کم بود، دو برابر بیشتر ازموش‌هایی که این کمبود را نداشتند، روی چرخ‌هایشان پریدند.

دکتر استفان فولتون، سرپرست تحقیقات می‌گوید: ” ما فکر می‌کنیم، افتی که در میزان لپتین رخ می‌دهد، باعث افزایش انگیزه برای فعالیت بدنی می‌شود و واسطه‌ای است برای بهبود اکتشاف و خواستن غذا”.

انگیزه ما هرچه که باشد، ما عاشق حس خوب و راضی‌کننده‌ای هستیم که دوچرخه‌سواری به ما می‌دهد؛ مخصوصا پاداشی که از خوردن بعد از دوچرخه‌سواری نصیب‌مان می‌شود.

منبع: الو دکتر

ارسال شده در 13 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • اطلاعات کامل درباره ضررهای قلیان
  • ماساژ درمانی برای دل پیچه
  • اهمیت پختن برخی سبزیجات قبل از مصرف
  • ساده ترین راههای درمانی برای کم شدن استرس
  • کمک به خلاقیت مغز با رعایت این نکات
  • ویتامینه شدن نان ها چگونه انجام میشود
  • در بدنسازی منظور از برنامه تمرینی انفجاری چیست
  • فواید مختلف بازی در خلاقیت خردسالان
  • مشکلات درمانی در انگلیس
  • رژیم افزایش وزن روز اول
  • با خوردن غذای سالم میگرن را درمان کنید
  • زنان شیرده و سیر
  • رفع میل به خوردن خوراکی های شیرین
  • خانمها با تغذیه سالم خود را لاغر کنید
  • برای سم‌ زدایی بدن این برنامه نه روزه مفید است
  • محبوبترین ها

  • هر ویتامینی چه نقشی دارد؟
  • غذاهای ضد درد را باهم مرور میکنیم
  • در زمان بیماری چه غذاهایی نباید بخوریم؟
  • پیامدهای خطرناک خوردن کاکائو
  • کنار گذاشتن قند و شیرینی‌های مضر با این روش
  • مردان یا زنان کدامیک زودتر لاغر می شوند؟
  • هزار و یک فایده برای مصرف سماق
  • اهمیت تغذیه در حین شیمی درمانی
  • 7 دلیل برای اینکه چای بهتر از قهوه است
  • انقلاب غذایی
  • مراقبت های تغذیه ای شب کنکور
  • چگونه به شیوه کامل و صحیح رب گوجه فرنگی درست کنیم
  • بررسی کلی یک میان وعده ی مناسب برای کودک
  • ال کارنیتین و اثر بخشی آن بر بدن
  • کالری پاچه بدون چربی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است