عوارض زیاد خوابیدن

بدن انسان نیاز به خواب دارد و این موضوع را هر شخصی میداند،اما خواب چقدر؟کلاً بین 6 تا 8 ساعت خواب برای هر انسانی کافیست،ولی بعضی افراد هستند که بالای 10 ساعت میخوابند و شاید از عوارض آن خبر نداشته باشند.ما در ادامه شما را با عوارض زیاد خوابیدن و ضرر آن برای بدن انسان آشنا مینماییم.

خواب نیاز فیزیولوژیک بدن است و باعث بازسازی تعادل جسمی، روحی و حفظ انرژی می شود. ما به طور متوسط در شبانه‌روز به 7 تا 8 ساعت خواب نیازمندیم.

تحقیقات نشان می‌دهد خواب کمتر از 3 ساعت و نیم و بیشتر از 8 ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را تا 15 ‌درصد افزایش می ‌دهد. بنابراین کم‌ خوابی و پرخوابی هر دو می ‌توانند خطرساز باشند. در این میان خواب زیاد اگرچه بیماری نیست، ولی می تواند نشانه بیماری باشد به طوری که افرادی که بیش از حد می‌ خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر دیابت و چاقی قرار دارند.

در اینجا 6 عارضه جسمی و روانی ناشی از خواب زیاد در شبانه روز معرفی شده است :

خستگی تمام وقت : ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد. اگر خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، کارایی تان را نیز از دست می دهید.درست است که آخر هفته ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه به هم می ریزد اما با این حال باید سعی کنید زمان خواب و بیداری تان را تنظیم کنید. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی : بیماری های قلبی در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و در این میان خواب بیش از 9 ساعت در شبانه روی شانس ابتلا به این بیماری ها را تا 34 درصد افزایش می دهد. در این میان شانس ابتلای زنان به بیماری های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

افزایش وزن : تحقیقات نشان می دهد کم خوابی به میزان 27 درصد و خواب زیاد به میزان 25 درصد خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. مسلما زمانی که شما بیشتر می خوابید، کمتر تحرک دارید و در نتیجه کالری کمتری هم می سوزانید.

خطر ابتلا به دیابت : هر چه افراد بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو است. خواب بیش از حد اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌ آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد.

کاهش تمرکز : بر اساس تحقیقات انجمن طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و طولانی مدت می تواند تاثیرات منفی بر روی تمرکز در انجام کارهای روزمره داشته باشد.

مرگ زودرس : مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده اند که خواب طولانی مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. البته هنوز علت دقیق این ارتباط مشخص نیست ولی ظاهرا التهاب در این میان نقش جدی دارد. افزایش خواب و به تبع آن ابتلا به اضافه وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش داده و خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

افسردگی : خواب زیاد و افسردگی می توانند علت و معلول هم باشند به این معنی که هم افسردگی منجر به خواب طولانی مدت می شود و هم خواب بیش از حد، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. افراد مبتلا به پرخوابی دو برابر بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی هستند.

 

منبع : بیتوته

ارسال شده در 20 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • برای افزایش تمرکز این 10 تمرین را انجام دهید
  • حساسیت باورنکردنی این زن
  • متفاوت بودن میزان جراحات در تصادفات رانندگی خانم ها و اقایان
  • میزان کالری خرما
  • اگر افسردگی به درستی درمان نشود…
  • کنترل گرفتگی عروق در بیماری آرتریت روماتوئيد
  • آشفتگی های روزمره تان را مرور نکنید
  • پیراشکی سیب زمینی با پنیر
  • بهتر است این عادات غذایی را کنار بگذارید
  • کاهش خطر مرگ ومیر با مراقب صحیح ازبیماران دیابتی
  • دوست داشتن از نگاه هر دو جنس مخالف
  • خواص پلیمر برای مغز انسان
  • در 15 روز پوست را جوان کنید
  • رویش دندان عقل چه دردسرها و معضلاتی با خود به همراه دارد
  • مراقب سایت ها و وبلاگ های تقلبی دکتر سلام باشید
  • محبوبترین ها

  • کاهش افراد مبتلا به بیماری سل در ایران
  • دوری از مواد خشن و یا خارش‌زا تنها راه کنترل اگزما
  • پیام تبریک عید مبعث حضرت محمد (ص) به مسلمانان جهان
  • 15 روش برای داشتن فرزندی زیبا
  • نظر بهزاد زیبائی، در مورد پرسش و پاسخ های پزشکی
  • خطر انواع خال ها برای پوست
  • آمار بی سوادان کشور ایران
  • پنج بهانه مهم برای تغییردادن شغلتان
  • هشدار درمورد با شیوع بیماری وبا و زیکا
  • تبدیل سلولهای قلبی به ضربان ساز با ژن درمانی
  • چرا تنفس از راه دهان ؟
  • جایگزین جدید جای آمپول در فرآیند واکسیناسیون
  • یافته های پزشکی جدید در زمینه مشکلات نخاعی
  • چای کیسه ای اصل و تقلبی را از هم تشخیص دهید
  • روشی جدید جایگزین سشوار کردن مو
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است