main-qimg-13f6dba9b5b7df9b77deb3fa77c0510e-c
بهتر است با مشاده انواع غذاها با رنگ و بو و طعم های مختلف از آن ها استفاده نکنید و حواستان به عوارض زیاده روی در مصرف غذاهای مختلف باشد تنوع غذایی ولع و حرص ما را به خوردن زیاد می کند به اندازه خوردن غذا را هیچگاه فراموش نکنید .طب سنتی توصیه های مهمی در زمینه غذاخوردن دارد.
رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سفره یا غذای شما نباید الوان باشد، این به این معنا نیست که سفره جذابیت و زیبایی نداشته باشد بلکه به این معناست که تنوع جنس و ماده نداشته باشد و به‌معنای ساده مصرف چند نوع غذا در یک وعده صحیح نیست.

 حسین رضایی‌زاده اظهار داشت: از دیدگاه نگاه طب سنتی از همه گروه‌های غذایی به‌تناسب و به‌اندازه باید استفاده شود اما وقتی می‌گوییم استفاده شود، نه در یک بشقاب و نه در یک وعده غذا، بلکه در یک روز.

وی گفت: مثلاً ما یک اصطلاحی که در رابطه با قدیم داریم این است که می‌گویند که سفره یا غذای شما نباید الوان باشد، این به این معنا نیست که سفره جذابیت و زیبایی نداشته باشد بلکه به این معناست که تنوع جنس و ماده نداشته باشد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اگر قرار است شخص کباب بخورد باید نان، کباب، سماق و گوجه در سفره باشد ولی بسیاری از ما که ماست، نوشابه و سوپ را به آن اضافه می‌کنیم، عملاً داریم چند نوع غذا استفاده می‌کنیم.

رضایی‌زاده افزود: اگر ما قائل باشیم که نان و ماست خودش یک غذا است پس وقتی که نان و ماست را می‌خوریم، کباب و برنج هم می‌خوریم، آن مخلفات و سالاد هم کنارش می‌خوریم یعنی اینکه چند نوع غذا می‌خوریم و این یعنی اینکه همان چیزی که باعث سوء هاضمه می‌شود، سوء جذب ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سوء جذب به این معناست که مادۀ غذایی به‌شکل تمام و کمال جذب و هضم نمی‌شود، معنای سوء هاضمه و معنای امروزی منظورم نیست بنابراین این جمله را هم در بحث آداب غذا خوردن بگویم چون خیلی از ما سؤال می‌پرسند که همیشه می‌گویند: چه بخوریم و یا نخوریم؟ واقعیت این است که حتی با همان نگاه مزاجی، ما منع مطلق برای غذاهای خوب، برای میوه‌های خوب، برای ترکیبات غذایی خوب؛ برای کسی نداریم, کم خوردن، به‌اندازه خوردن و به‌وقت خوردنش مهم است.

جام جم آنلاین

#
ارسال شده در 21 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • اوتیت مزمن میانی Chronic otitis media
  • درمان واریس با حلقه های گوجه فرنگی
  • پیامدهای شنیدن صدا از شکم
  • بهترین پیشنهادهای غذایی سالم
  • درباره تغذیه و کوچک شدن مغز چه میدانید
  • بی ضرر ترین جایگزین های چیپس
  • کدام دمنوش ها مخصوص فصل پاییز هستند؟
  • نوشیدن نوشابه را قطع کنید
  • کمک روحی و روانی به سالمندان
  • این ابزار قادر است تشنج را در زمان خواب تشخیص دهد
  • بخور نخور های مختلف برای سلامت قلب
  • بچه هایی که اشتهایی به غذا ندارند چکار باید کرد
  • مضرات فیلم‌های سه بعدی برای کودک
  • عکس هایی از عدس و خواص آن
  • کوفته یوفکا
  • محبوبترین ها

  • مربای کدو حلوایی و آناناس
  • این بار حلوای آرد را اینطور درست کنید
  • سالاد اسفناج و گندم
  • دستور تهیه نیمرو رژیمی
  • کیک قابلمه ای با رسپی ترکیه
  • کوفته با سیب زمینی و پنیر پیتزا
  • سوپ کدو حلوایی و رب انار
  • چگونه فلفل دلمه ای را سوخاری درست کنیم
  • فوت و فن پیچاندن سمبوسه
  • محلبی آلوی قرمز
  • با استیک و سیب زمینی سالاد متفاوت درست کنید
  • املت سیب زمینی با پنیر لر در فر
  • سالاد اندونزیایی به همراه سس مخصوص
  • نان سنتی ترکیه
  • سوپی برای لاغر شدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است