getty-ba3462-001-ears-john_turner
خوب گوش کردن چه فایده هایی دارد برای اینکه شنونده خوبی باشید و مخاطب بفهمد به صحبت هایش اهمیت میدهید توصیه می کنیم از برخی ترفندها برای افزودن به کیفیت گوش دادن خود استفاده کنید تقویت ارتباط بادیگران با هنرخوب گوش کردن امکانپذیر خواهد بود.

 تابه حال از خودتان پرسیده اید چرا گاهی در ارتباطات بین فردی‌تان دچار مشکل می‌شوید؟ یا چرا ارتباطات ما بیشتر به جنگ و دعوا یا سازش از روی اجبار ختم می‌شود؟
  متاسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم که داشتن ارتباط با دیگران به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد؛ زمانی که با این تفکر پیش می‌رویم و در ارتباطمان دچار مشکل می‌شویم تلنگری می خوریم که ارتباط هم آدابی دارد و رعایت این آداب برای هر فردی که خواهان ارتباط موثر و سازنده است ضروری است.حتما می دانید که گوش کردن با شنیدن دو امر متفاوتند. شنیدن امری جسمی است و نیاز به یادگیری ندارد ولی برعکس گوش دادن امری ذهنی است و یادگیری در آن دخیل است. از جمله فاکتورهایی که به مشکلاتی در ارتباط ما منجر می‌شود گوش نکردن به صحبت‌های مخاطبمان است. حال شما در ارتباطات‌تان چگونه هستید؟
* در حالی که مخاطب شروع به صحبت می کند در  نهایت بی‌احترامی به او توجه نمی‌کنید. * مخاطب شما صحبت می‌کند و شما وانمود می‌کنید به صحبت‌های او علاقه‌مندید ولی در واقع این‌گونه نیست. * از کل صحبت مخاطب فقط مواردی را که به نفع شماست بر می‌دارید و بقیه را نادیده می‌گیرید؟ *  یا از آن دسته افرادی هستید که انصافاً هنر خوب گوش کردن را آموخته‌اید و در عمل نیز به کار می‌برید. باید بدانید که در این روش شما تنها از گوش‌هایتان استفاده نمی‌کنید بلکه از چشم‌ها و قلبتان نیز کمک گرفته‌اید. آنچه در گوش دادن فعال اهمیت وافر دارد کیفیت گوش کردن است.  یعنی این که ما بتوانیم:
1.به محتوای صحبت های مخاطب پی ببریم.
2. احساس و هیجان او را به درستی و به اندازه درک کنیم.
توجه کنید اگر اشکالی در فرآیند انتقال پیام انجام بگیرد به اختلال در ارتباط ما و سوء تفاهم منجر می شود؛ اما باید یاد بگیریم راه را بر بروز سوء تفاهم‌های احتمالی ببندیم.
فاکتورهای موثر گوش دادن فعال
*  در حین صحبت مخاطب به او نگاه کنید.
* با گفتن کلماتی مثل «بله»، «که این طور»، «عجب» این پیام را می‌رسانید که به صحبت‌هایش علاقه دارید و او را تشویق به ادامه صحبت می‌کنید. در حین صحبت فرد از برچسب زدن، تحقیر کردن، نصیحت کردن، مسخره کردن و کوچک شمردن  که از جمله موانع ارتباطی هستند، خودداری کنید. * از نشانه‌های غیر کلامی (زبان بدن) فرد غافل نشوید. زیرا ما بیشتر این جنبه مهم را نادیده می‌گیریم؛ اما جالب است بدانید در یک ارتباط، کلمات 7 درصد، لحن صدا 38 درصد و زبان بدن 55 درصد پیام را منتقل می‌کنند . * از آنچه فرد گفته است خلاصه ای به او بازخورد دهید.  با این کار :
1.متوجه می‌شوید برداشت درستی داشته‌اید یا خیر.
2.اطلاعات بیشتری دریافت می کنید.
زندگی آنلاین