weight

آیا مدام وزن خود را چک می کنید و دائم از افزایش آن هراسان هستید ؟تغییر وزن باعث افزایش استرس و اضطراب شما می شود و مدام به آن فکر می کنید خود را با دوستان و اطرافیان مقایسه میکنید و تناسب اندام مهمترین دغدغه روزمره شما شده است راه حل های مناسبی برای ترک این نوع وسواس برایتان داریم.

 

در دنیای معاصر ما در برابر هجوم تصاویری از بدن «ایده آل» قرار داریم که در مجلات و تبلیغات به ویژه ماهواره ای ارائه می شود. در واقع این گونه القا می شود که برای زیبا و جذاب بودن الزاماً باید لاغر و البته بسیار لاغر بود. اما در بین این همه تبلیغات پر رنگ و لعاب و پرسود کسی از عوارض وزن پایین نمی گوید. واقعیت این است که همه ما با هم متفاوت هستیم و باید وزن متفاوتی نیز داشته باشیم. اینکه تناسب اندام داشته باشید و چند کیلو وزن کم کنید کمک زیادی به اعتماد به نفس و سلامتی تان خواهد شد. اما نه اینکه وزنتان را پایین تر از حد طبیعی بیاورید.امروزه متخصصان توصیه می کنند که بیشتر روی سلامتی تان تمرکز کنید و به جای تلاش برای کاهش وزن غیرعادی انرژی تان را افزایش دهید. چون هر چه سالمتر باشید زیباتر به نظر خواهید آمد. در ادامه چند علامت که نشان می دهد وسواس وزن گرفته اید را عنوان می کنید.

هر روز چند بار خودتان را وزن می کنید

اگر روزانه بیش از یک بار روی ترازو می روید و خودتان را وزن می کنید به این معنی است که بیش از اندازه به وزنتان اهمیت می دهید. واقعیت این است که وزن ما به طور طبیعی در طول روز در نوسان است بنابراین وزن کردن چندباره در طول روز مشخص کننده وزن شما نخواهد بود. به عقیده متخصصان نیازی به این کار نیست و اگر هفته ای یک مرتبه خودتان را وزن کنید کافی است. اگر هر چند ساعت یکبار روی ترازو بروید یا دنبال راهی هستید که از این کار دور بمانید به این معنی است که دچار مشکلی در اعتماد به نفستان شده اید. اگر می خواهید هر روز خودتان را وزن کنید این کار را بعد از دستشویی رفتن و قبل از صرف صبحانه انجام دهید.

کالری ها را می شمارید
زمانی که ورزش کردن نیز از حد می گذرد مانند شمارش کالری یا صرفنظر کردن از وعده های غذایی نشان از وسواس کالری سوزی دارد

اینکه پرخوری نکنید بسیار عالی است. اما اینکه به طور آزاردهنده ای هر آنچه می خورید را کالری شماری کنید نشان دهنده نوعی اختلال غذایی است. بهتر است این قضیه را شوخی نگیرید چون ممکن است به یک اختلال جدی تر یعنی بولیمی (تنفر از غذا خوردن) منتهی شود. باید بدانید که کالری ها نیز یکسان نیستند. چون کالری بیهوده که از مصرف به عنوان مثال هله هوله ها ناشی می شود قابل مقایسه با کالری های خوبی که از مصرف مواد غذایی مفید کسب می شود نیست. به عقیده متخصصان اگر به خاطر نوع فیزیک بدنتان اضافه وزن دارید به این دلیل نیست که حساب کالری ها از دستتان در رفته است. این مسئله می تواند به خاطر وجود مشکلی باشد که تنظیم طبیعی سیستم بدنتان را به هم زده است. به عنوان مثال بالا بودن انسولین در بدن ناشی از این است که مواد غذایی شیرین زیادی مصرف می کنید. بنابراین لازم نیست خودتان را با شمردن کالری مصرفی زجر دهید کافی است که از دریافت کالری بیهوده خودداری کنید.

تصور می کنید لاغر شدن کیفیت زندگی تان را بهتر می کند

ممکن است با این احساس و تصور غلط زندگی کنید که فیزیک و وزن ایده آل شما تأثیر شگفت آوری روی روابط و یا شغلتان خواهد داشت. اما سخت در اشتباه هستید. اگر تصور کنید کاهش وزن شما تمام مشکلاتتان را حل می کند زمان و انرژی لازم برای پرداختن به مسائل دیگر زندگی را که نیاز به تمرکز دارد از دست می دهید. مطمئن باشید کسی که شما را دوست داشته باشد و یا تخصصتان را نیاز داشته باشد به خاطر 5 کیلو اضافه وزن از شما نمی گذرد. به تناسب اندام فکر کنید اما وسواس وزن نگیرید.

از خیر وعده های غذایی می گذرید

بدترین کار ممکن این است که از وعده های غذایی صرفنظر کنید. احتمالاً تصور می کنید با نرساندن کالری به بدن با سیستم آن مقابله خواهید کرد. اما اینکار نتیجه ای ندارد. پرهیز از صرف غذا باعث افت قند خون می شود. این مسئله نیز روی عملکرد ارگان های که برای تولید انرژی خود نیاز به قند دارند اختلال ایجاد می کند. علاوه بر این، زمانی که بدن متوجه کمبود مواد غذایی و کالری دریافتی شود به سرعت متابولیسم خود را کاهش داده و به فاز صرفه جویی می رود. در نتیجه این کار نتیجه ای برای کالری سوزی و لاغری نخواهد داشت.

خودتان را با ورزش کردن هلاک می کنید

همه ما برای سالم ماندن باید روزانه فعالیت بدنی منظمی داشته باشیم. اما زمانی که ورزش کردن نیز از حد می گذرد مانند شمارش کالری یا صرفنظر کردن از وعده های غذایی نشان از وسواس کالری سوزی دارد. اگر به طور وسواس گونه ای به سمت ورزش کشیده می شوید و جلسات ورزشی تان را بیشتری می کنید این مسئله می تواند به سلامتی تان آسیب بزند. یادتان باشد اگر قرار ملاقات با دوستان و نزدیکانتان را به خاطر رفتن به باشگاه کنسل می کنید می تواند زنگ خطری برای شما باشد. سعی کنید حد تعادل هر چیز را رعایت کنید.

تصور می کنید عضله مهم تر از هر چیزی در دنیاست
بدترین کار ممکن این است که از وعده های غذایی صرفنظر کنید. احتمالاً تصور می کنید با نرساندن کالری به بدن با سیستم آن مقابله خواهید کرد. اما اینکار نتیجه ای ندارد.

این اشتیاق بیشتر مربوط به آقایان می شود. آن ها تصور می کنند برای مرد ایده آل بودن باید عضلات فوق العاده ای داشته باشند و اتفاقاً برخلاف آنچه تصور می شود آقایان بیش از خانم ها به ظاهر اندام خود وسواس دارند. نتایج پژوهشی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد 18 درصد آقایان شرکت کننده تغذیه ای سرشار از پروتئین دارند تا حجم عضلاتشان را افزایش دهند. البته این آمار شامل آقایانی که برای رسیدن به اندام ایده آل شان مکمل مصرف می کنند نمی شود.
مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید

برخلاف آنچه امروز باب شده است زندگی «مسابقه زیبایی» نیست. قرار نیست ما زیباترین و کامل ترین فرد خانواده، محله، شهر یا کشورمان باشیم. نیازی نیست شما خودتان را با دیگران مقایسه کنید. این کار غیر از آسیب روحی تأثیر دیگری ندارد. مهم این است که سالم و شاد باشید. اجازه دهید هر کس به گونه ای که دوست دارد زندگی کند یا زیبا باشد. قرار نیست شما نیز خودتان را مانند هنرپیشه ها یا افراد معروف دربیاورید و برای رسیدن به این مرحله به خودتان زجر بدهید. کافی است سالم باشید و بدون شبیه شدن به فلان فرد خوش اندام و زیبا اعتماد به نفس داشته باشید. به جای اینکه حسرت زیبایی و لاغری دیگران را بخورید نقاط مثبت خودتان را تقویت کنید. تغذیه سالمی داشته باشید، افراط و تفریط نکنید، به طور مرتب ورزش کنید، سفر بروید، از زندگی لذت ببرید و اگر چند کیلو اضافه وزن نیز دارید دنیا و روح خودتان را به خاطر آن به هم نریزید. با صبر و روش های اصولی به فکر وزن مناسب باشید نه لاغری بیش از حد.

منبع: سلامت نیوز

الودکتر

ارسال شده در 28 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه , روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • کیک تره فرنگی و هویج
  • با خود مراقبتی به موفقیت ها برسید
  • انتقال و هدایت صدا در ساختار گوش
  • مهار کم خونی با ساده ترین خوردنی ها
  • غذای مفید و مضر برای مبتلایان به آلرژی
  • تاثیر کاهش ویتامین ب12 در مغز
  • اختلالات مرتبط با کف پا
  • کاهش افراد مبتلا به بیماری سل در ایران
  • مزایای شگفت انگیز ویتامین C
  • تاثیرات مختلف کربوهیدرات ها بر وزن
  • برای سردرد سینوسی این داروهای خانگی مفیدند
  • توصیه های پزشکی برای عارضه اونیکومایکوزیس
  • تأثیر پروتئین های روده ای بر چاقی ودیابت نوع 2
  • در زمان نهار خوردن این موارد را فراموش نکنید
  • با استفاده از این مواد غذایی وزن خود را سریعا کاهش دهید
  • محبوبترین ها

  • چرا شکر بیماری می آورد؟
  • چطوری می‌توانم بدون ورزش چاق شوم؟
  • فوت و فن ساده برای بیشترین جذب آهن
  • با این مواد غذایی جلوی خستگی های بی دلیل بهاره را بگیرید
  • چربی سوزی پهلوها چگونه ممکن است؟
  • انواع لواشک ها و عوارض غیرمجاز آن ها
  • معجون جوانی نهفته در این خوراکی هاست
  • رابطه ی بیماران دیابتی با مصرف حبوبات
  • کرفس سبزی خون رسان
  • اینجور مواقع غذا نخورید!
  • مکمل غذایی برای زندگی سالم
  • هرآنچه درمورد بومادران باید بدانید
  • یافته های جدید درباره مصرف بی رویه مکمل های دارویی
  • راهی برای بالا بردن کربوهیدرات سالم
  • در زندگی مشترک صمیمی و همدل شوید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است