635779143836884241
عطرها و اسانس ها باع ایجاد حس خوشایندی و آرامش بخشی خاصی در انسان می شود که علاوه بر تاثیر بر روی عملکرد انسان بر روی اطرافیان نیز تاثیر گذار است.

حاضر شدن در سر جلسه امتحان، اولین روز کاری یا قرار گرفتن در سایر شرایط سخت و تنش‌زا می‌تواند فرد را دچار استرس کند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، در این شرایط افراد برای مقابله با استرس راهکارهای متفاوتی را امتحان می‌کنند که در این میان برخی اسانس‌ها از طریق قدرت درمانی رایحه آنها، شدت استرس را در فرد کاهش می‌دهند.

کارشناسان با بیان اینکه چگونگی تاثیرگذاری اسانس‌ها هنوز به طور کامل مشخص نیست اظهار داشتند که به احتمال زیاد این خاصیت درمانی می‌تواند ناشی از ارتباط بین رایحه و مغز باشد.

گیرنده‌های بو در بینی پیام‌های شیمیایی را از طریق عصب بویایی به سیستم لیمبیک (سامانه عصبی احساسی) می‌فرستد؛ ناحیه‌ای از مغز که با احساسات اصلی همچون ترس، عصبانیت و خاطره سر و کار دارد.

در سال ۲۰۱۳ نیز محققان در مطالعه‌ای دریافتند سیگنال‌های بویایی ناشی از اسانس‌ها بر ترکیبات شیمیایی مغز تاثیر گذاشته و در نتیجه بر سلامت جسم و روان انسان اثر می‌گذارند.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به معرفی تعدادی اسانس قوی پرداخته که در کاهش سطح استرس و اضطراب موثر هستند:

۱. اسطوخودوس: اسطوخودوس یکی از رایج‌ترین اسانس‌ها با خاصیت آرامش‌بخشی است که به بهبود کیفیت خواب، مقابله با بی‌قراری، حمله‌های ترس و تنش‌های عصبی کمک می‌کند. رایحه این گیاه می‌تواند پاتوژن‌های موجود در هوا، سینوس‌ها و مجراهای تنفسی را از بین ببرد. همچنین به گفته متخصصان، این گیاه از خاصیت ضد افسردگی و تقویت روحیه برخوردار است.

۲. اسانس گل سرخ: این اسانس پس از اسطوخودوس دومین رایحه شناخته شده در کاهش میزان افسردگی و اضطراب است. همچنین با احساس شوک، غم و حملات ترس مقابله می‌کند.

۳. بابونه: رایحه بابونه خواص متفاوتی دارد که کاهش زودرنجی، اضطراب، نگرانی و فکر و خیال، بخشی از آن است.

۴. ترنج: به طور طبیعی ترنج برای درمان افسردگی استفاده می‌شود اما خاصیت استرس‌زدایی آن نیز شناخته شده است.

5. صمغ کندر: تاثیر آرامش‌بخشی اسانس صمغ کندر برای درمان افسردگی و اضطراب کارآیی دارد

ارسال شده در 22 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • موانع تقویت اراده و عزت نفس
  • شیوه درست کردن اسموتی پیچملبا
  • این هشدارها در بدن خبر از ام اس میدهند
  • محصولات کم چرب و پیشگیری از گرفتگی عروق
  • آموزش تعیین هدف در زندگی
  • شیرینی به شکل موم عسل
  • کاهش وزن با این دوربین عکاسی
  • مواجهه اصولی با بدخلقی و لجاجت در سنین پایین
  • درمان حساسیت پوستی بهاره با این روش ها
  • دست به یکی کردن سیگار با نمک
  • برکارکرد ماهیچه ها رژیم غذایی پرچرب چه تاثیری دارد؟
  • فواید خوردنیهای زرد رنگ
  • از داروخانه درون منزل خود استفاده کنید
  • کرفس چه فوایدی برای بدن ما دارد
  • در هفته بیش از ۹ ساعت دوچرخه سواری نکنید
  • محبوبترین ها

  • آشنایی با مفهوم بی تمرينی
  • پروتئین وِی (Whey) بر بیماری های دیابت و قلبی چه اثراتی میگذارد
  • اهمیت این نکات در هنگام دویدن
  • داروهای مدر دوپینگ
  • برای تمرینات ورزشی در تابستان این 5 نکته را بدانید
  • آیا میدانید ورزش یوگا برای کودکان از ورزشهای مفید است؟
  • نیروی عضلانی و شیوه ورزش در حرکات قدرتی
  • حرکات ورزشی 5 هفته ای برای تمام بدن
  • کاهش وزن سریع تر با پیاده روی
  • توصیه های کامل خطاهای پرس سینه و چگونگی اصلاح آنها
  • با ورزش بیماریهای مزمن را درمان کنید
  • برای جداسازی عضلات این برنامه تمرینی را بدانید
  • حرکات ورزشی مختص فرم دهی عضلات شکم و باسن ( تصویری)
  • خانمها چگونه با ورزش بازوان خود را سفت کنند
  • در طراحی یک برنامه ورزشی باید به چه مواردی توجه شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است