همه چیز درمورد خواص سبزیجات سبزیجات خواص سبزیجات خواص اسفناج

سبزیجات از گذشته تا کنون همیشه بر سر سفره های ایرانی جای داشته اند . به علاوه خواص بسیار بالایی را نیز دارا می باشند از جمله میتوان به شفاف کردن پوست تنظیم دستگاه گوارش و … اشاره نمود اما از این خیل بسیار عظبم سبزیجات چند نوعی هستند که می توانند در زندگی شما معجزه کنند

 سبزیجات از منابع غنی آنتی اکسیدان به حساب می‌آیند. خوشبختانه این گیاهان در وعده‌های غذایی ما بسیار دیده می ‌شوند.

در اینجا اما به نمونه ‌هایی اشاره شده که مصرف بیشتر آنها به سلامت ما و دفع بسیاری از بیماریها کمک بیشتری می ‌کند.

پیاز: علاوه بر این خواص آنتی اکسیدانی برای پیشگیری از سرطان را دارد، مصرف خام آن بیشتر توصیه می شود چون پخت و پز پیاز در حرارت بالا منجر به کاهش مزایای فیتوکمیکال آن خواهد شد. مواد شیمیایی گیاهی در پیاز یا همان فیتوکمیکال ها منجر به پیشگیری از سرطان ریه و پروستات می شود.

ذرت: باید مطمئن باشید که ذرت را به صورت پخته شده مصرف می کنید چون مطالعات نشان داده ذرت پخته شده حاوی بالاترین سطح آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین برای مبارزه با نابینایی در بزرگسالان مسن تر است.

نخود فرنگی: یک مطالعه که در مجله بین المللی سرطان نتایج آن به چاپ رسیده، نشان می دهد که مصرف روزانه نخود سبز همراه با حبوبات دیگر منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می شود. نخود سبز را همراه با برنج قهوه ای یا سبوس دار و کمی لیمو میل کنید.

کلم پیچ: برگ های سبز این گیاه حاوی مقادیر بسیار زیاد از ویتامین ث است؛ یک آنتی اکسیدان که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و تاثیر زیادی در کاهش سطح ال دی ال یا کلسترول بد دارد.

کلم بروکلی: سرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطان است. در مطالعات مشخص شده، مردانی که 5 وعده یا بیشتر در هفته سبزیجاتی اینچنینی را مصرف می کنند، تا 50 درصد کمتر از سایرین دچار سرطان مثانه می شوند.

فلفل دلمه ای قرمز: این نوع فلفل حاوی مقادیر بسیار کم کالری است ضمن این که منبع بسیار خوب ویتامین ث نیز محسوب می شود یعنی مصرف یک عدد فلفل قرمز، 150 درصد از میزان نیاز روزانه به ویتامین ث را برطرف می کند. مصرف این گیاه برای دفع تصلب شرایین و بیماری های قلبی توصیه می شود.

اسفناج: اسفناج با کاروتنوئیدها ساخته شده؛ آنتی ‌اکسیدان‌ هایی که به سلامت چشم‌ ها کمک می‌ کند و از بروز دژنراسیون ماکولا که باعث نابینایی در افراد مسن می ‌شود، جلوگیری می ‌کند. پختن سبزیجات کمک می کند لوتئین (کاروتنوئید) بهتر توسط بدن جذب شود.

جوانه یونجه: این نیروگاه کوچک، منبعی غنی از بتاکارتن است. آنتی ‌اکسیدانی است که شما را در برابر سرطان ریه محافظت می ‌کند و به ساخت پوست سالم، مو، ناخن‌ها، لثه‌ ها، غدد، استخوان‌ ها و دندان کمک می ‌کند. این گیاه همچنین منبع خوبی از ویتامین ای است، که ممکن است از حملات قلبی جلوگیری نماید. مصرف جوانه یونجه همچنین ریسک مرگ در اثر سرطان مثانه را کاهش می ‌دهد.

کلم بروکسل: آنتی اکسیدان‌ های این گیاه به رفع رادیکال‌ های آزاد سرطانی کمک می ‌کند و با 80 درصد ویتامین ث روزانه خود در نصف لیوان، به مبارزه با بیماری‌ های قلبی و آب مروارید می ‌رود.

چغندر: این گیاه دارای میزان زیادی از آنتی ‌اکسیدان هاست که با سرطان مبارزه می‌ کنند. مانند لوتئین که از چشم‌ ها محافظت می ‌کند. برگ‌ های چغندر را بیرون نریزید. برگ های سبز این گیاه کاملا مغذی هستند و می ‌توان مانند دیگر گیاهان برگ دار سبز، آن ها را پخته و مصرف کرد.

5 1000
ارسال شده در 22 شهریور 1395 توسط با موضوع خواص میوه و سبزیجات | 539 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • پازدن روی سطح آب با دوچرخه
  • درخشش در روز اول کاری
  • متهم ردیف اول پوکی استخوان چیست؟
  • خورد و خوراک علیه دیابت
  • زیر یک سقف با مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی
  • تغییرات رفتاری فرزندان به والدین
  • اگر دنبال شیوه های صحیح لاغری هستید این شیوه ها اشتباهند
  • از زانتلاسما یا چربی چشم چه می دانید؟
  • محبوبترین ها

  • دیابتی های خطر ابتلا به عفونت های چشمی را جدی بگیرند
  • مصرف ویتامین B3 از ابتلا به آب سیاه پیشگیری می کند
  • مراقبت مداوم از بیمار مبتلا به کنده گی شبکیه
  • تومورهای بدخیم اوربیت
  • گلوکوم چه نوع بیماری چشمی است
  • تقویت بینایی با این ادویه جادویی!
  • چشمتان را با این کارهای اشتباه ضعیف نکنید
  • استفاده از تلفن همراه و از دست دادن بینایی
  • رپورتاژ

  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • غربالگری نوزادان جهت بیماری متابولیک
  • مرجع فروش انواع ویلچر, ویلچر برقی, واکر, عصا
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما