دکتر محمد حسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
اولین ناحیه ذخیره چربی در بدن شکم است
بارها و بارها گفته شده است که با تغذیه نمی‌توان صرفا یک ناحیه از بدن را چاق یا لاغر کرد. دریافت انرژی مازاد در نهایت در بدن به شکل تری‌گلیسیرید در می‌آید و در بافت‌های چربی ذخیره می‌شود. درواقع با دریافت انرژی بیش‌ از نیاز بدن، اولین ناحیه ذخیره چربی در شکم، پهلوها و سپس ران، باسن و بازوست. در نهایت هم صورت گرد و غبغب آویزان می‌شود و زمانی هم که فردی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرد، آخرین نقطه از بدن که چربی از دست می‌دهد، شکم است.

بهترین راهکار این است که در صورت افزایش وزن اقدام به کاهش وزن کنید و برای اینکه از شر چاقی‌های تجمع‌یافته در ناحیه شکم و ران راحت شوید، حتما در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت‌های ورزشی که باعث درگیر شدن بیشتر عضلات این ناحیه از بدن می‌شود را انجام دهید. از نظر تغذیه‌ای هم بد نیست بدانید براساس نتایج برخی تحقیق‌ها،‏ مصرف 2 تا 3 لیوان لبنیات کم‌چرب در روز در از بین رفتن چربی شکم نقش دارد و می‌توانید این مقدار لبنیات را در برنامه غذایی‏تان بگنجانید. حتما صبحانه یخورید.

علاوه بر پیاده‏‌روی، توصیه می‌‏شود روزانه 30 تا 35 دقیقه نیز دراز و نشست روی سطح زمین نه با استفاده از دستگاه‌‏هایی که برای این منظور طراحی شده‌‏اند، انجام دهید. ورزش پهلو را را هم به این شکل که به پهلو بخوابید و پای مخالف را کمی بالاتر بیاورید، انجام دهید. با بالا آوردن پا به پهلو فشار وارد می‏‌شود و عضلات این ناحیه را درگیر می‏کنید. پس از چند ثانیه پا را به پایین بیاورید و مجددا این کار را انجام دهید. روزانه 30 بار در سه ست ده‌تایی این کار را برای هر پهلو انجام دهید.

در ضمن بهتر است مقدار اندکی از نان و برنج مصرفی‏‌تان را کاهش دهید البته نه به معنای حذف آنها مثلا اگر قبلا 20 قاشق غذاخوری برنج مصرف می‌‏کردید، اکنون حدود 5 تا 6 قاشق آن را کاهش دهید. حتما روزانه 3 واحد میوه و 3 واحد سبزی مصرف کنید. در ضمن این مساله را هم مدنظر داشته باشید که صرفا با تغذیه یا ورزش نمی‌توان یک ناحیه خاص از بدن را لاغر کرد. در روند کاهش وزن تمامی بدن تحت‌‌تاثیر قرار می‌گیرد.

ارسال شده در 23 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ورزش و احساس سرگیجه و حالت تهوع
  • نشانه های سرطان تخمدان و راه تشخیصی
  • صاف شدن کف پا و این آسیب ها
  • چهره دوگانه افسردگی
  • تاریخچه ای کلی از ورزش بدمینتون در جهان
  • اختلالات سالهای اولیه یائسگی
  • میزان شیوع بیماری صرع در ایران
  • درمان چین و چروک اطراف چشم با مواد غذایی
  • تجربه مراحل اول بارداری با این نشانه ها
  • مدل موی گره ای را بشکل تصویری بیاموزید
  • پیدایش جوش صورت در این افراد و رفع ان
  • ارتباط فقر و ابتلا به دیابت نوع 2
  • مراقب رفتارهای اجتماعی تان باشید
  • بهترین داروها برای تسکین درد دندان
  • برخی نکات عمومی در تغذیه ورزشی
  • محبوبترین ها

  • واکنش والدین در مواجهه با مشاجره خواهر و برادر
  • چند اصطلاح غلط طبی
  • خطرناک ترین سرطان ها در ایران
  • ‌ آدرس مطب های هومیوپاتی
  • شرط داشتن کلیه سالم
  • بیماران ام اس و ورزش های آبی
  • اوردوز ناشی از برخی داروها
  • خانم ها بیشتر از آقایان رو به چاقی پیش می روند ، چرا ؟
  • سرطان پروستات را چگونه مرحله بندی Staging می کنند
  • بررسی کنید سلامت قلبتان را با این نکات ساده
  • وقتی از عصا استفاده می کنیم چطوری از پله ها بالا و پایین برویم
  • تشنگی و گرمازدگی را ریشه کن کنید
  • قسمت ششم دکتر سلام | فعاليت در بيماري‌هاي قلبي و عروقي
  • رژیم غذایی پارینه سنگی چه نوع رژیمی است
  • زمانیکه نور خورشید از “داروهای قلبی” هم مفید ترمی‌شود
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است