دکتر محمد حسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
اولین ناحیه ذخیره چربی در بدن شکم است
بارها و بارها گفته شده است که با تغذیه نمی‌توان صرفا یک ناحیه از بدن را چاق یا لاغر کرد. دریافت انرژی مازاد در نهایت در بدن به شکل تری‌گلیسیرید در می‌آید و در بافت‌های چربی ذخیره می‌شود. درواقع با دریافت انرژی بیش‌ از نیاز بدن، اولین ناحیه ذخیره چربی در شکم، پهلوها و سپس ران، باسن و بازوست. در نهایت هم صورت گرد و غبغب آویزان می‌شود و زمانی هم که فردی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرد، آخرین نقطه از بدن که چربی از دست می‌دهد، شکم است.

بهترین راهکار این است که در صورت افزایش وزن اقدام به کاهش وزن کنید و برای اینکه از شر چاقی‌های تجمع‌یافته در ناحیه شکم و ران راحت شوید، حتما در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت‌های ورزشی که باعث درگیر شدن بیشتر عضلات این ناحیه از بدن می‌شود را انجام دهید. از نظر تغذیه‌ای هم بد نیست بدانید براساس نتایج برخی تحقیق‌ها،‏ مصرف 2 تا 3 لیوان لبنیات کم‌چرب در روز در از بین رفتن چربی شکم نقش دارد و می‌توانید این مقدار لبنیات را در برنامه غذایی‏تان بگنجانید. حتما صبحانه یخورید.

علاوه بر پیاده‏‌روی، توصیه می‌‏شود روزانه 30 تا 35 دقیقه نیز دراز و نشست روی سطح زمین نه با استفاده از دستگاه‌‏هایی که برای این منظور طراحی شده‌‏اند، انجام دهید. ورزش پهلو را را هم به این شکل که به پهلو بخوابید و پای مخالف را کمی بالاتر بیاورید، انجام دهید. با بالا آوردن پا به پهلو فشار وارد می‏‌شود و عضلات این ناحیه را درگیر می‏کنید. پس از چند ثانیه پا را به پایین بیاورید و مجددا این کار را انجام دهید. روزانه 30 بار در سه ست ده‌تایی این کار را برای هر پهلو انجام دهید.

در ضمن بهتر است مقدار اندکی از نان و برنج مصرفی‏‌تان را کاهش دهید البته نه به معنای حذف آنها مثلا اگر قبلا 20 قاشق غذاخوری برنج مصرف می‌‏کردید، اکنون حدود 5 تا 6 قاشق آن را کاهش دهید. حتما روزانه 3 واحد میوه و 3 واحد سبزی مصرف کنید. در ضمن این مساله را هم مدنظر داشته باشید که صرفا با تغذیه یا ورزش نمی‌توان یک ناحیه خاص از بدن را لاغر کرد. در روند کاهش وزن تمامی بدن تحت‌‌تاثیر قرار می‌گیرد.

ارسال شده در 23 شهریور 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • فاکتورهایی که ارتباطات جنسی را نابود می‌کنند
  • اطلاعاتی جالب در مورد نمک
  • توصیه های طب سنتی برای زایمان آسان
  • این میوه ها سبب دفع سموم از بدنتان می شوند
  • ذرت مکزیکی یک میان وعده پر طرفدار
  • راه‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از ابتلا به شپش
  • بارداری و مصرف داروهای تقویتی
  • درمان مشکلات روحی افراد مهرطلب
  • درباره خون این حقایق را بخوانید
  • چه زنانی بیشتر در معرض سرطان قرار دارند
  • تومورهای بدخیم ملتحمه
  • نخوابیدن و عواقب آن
  • ژنهای تعیین کننده سن بلوغ در دختران
  • مطالب پزشکی مهم در مورد قد
  • اپلیکیشن پیشگیری از سکته – تشخیص سکته مغزی با تلفن هوشمند
  • محبوبترین ها

  • خوراکیهایی ضد سرطان پروستات
  • خداحافظی با شکم، بدون مصرف قرص های لاغری
  • 3 ساعت در روز بایستید و فواید آن را ببینید
  • هزینه پیوند کبد در کشور
  • منبع و منشا بسیاری از سرطان های ناشناخته
  • آمار تامل برانگیز افراد مبتلا به آلزایمر در ایران
  • خطرآفرینی فست فود ها برای نوزادان آینده
  • ماهی ثروتمند و غده درون سرش
  • آیا مدانید مصرف قند و شکر در ایران چقدر است؟
  • خوردن باقلا در تابستان ممنوع!
  • سقف تعهد بیمه زائران اربعین حسینی 192 میلیون تومان است
  • با قیافه نسل جدید بطری های آب آشنا شوید
  • بیش از یک سوم ایرانی ها در معرض خطر چاقی قرار دارند
  • چرا نمک باعث پوکی استخوان می شود؟
  • استان های کم مصرف و پرمصرف سیگار مشخص شدند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است