دوغ کفیر خوردنی برای چاق شدن خوردنی اشتهاآور

یکی از خوردنی های مورد علاقه ایرانیان که تقریباً میتوان گفت اکثر ایرانیان آن را سر سفره هایشان میگذارند،دوغ است.حالا ما یک نوع دوغ داریم به نام دوغ کفیر که حاصله از قارچ کفیر میباشد و خواص زیادی دارد.این دوغ بطور سحر آمیزی ویژگی های مثبتی برای بدن دارد و به طول عمر هر انسانی میتواند کمک کند.

سوال : وزنم 45 کیلوگرم است. در سن 24 خیلی از لاغری رنج می‌برم،لطفا برنامه غذایی را بگویید که منجر به چاقی‌ام شود.

دکتر محمد حسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این سوال پاسخ داده است :

برای لاغری علل متعددی وجود دارد

مسایل متعددی از نظم وعده‌های غذایی و میزان انرژی مصرفی گرفته تا ابتلا به کم‌خونی یا وجود انگل در بدن می‌تواند در لاغربودن موثر باشد بنابراین لازم است در وهله اول حتما به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا وضعیت سلامت و غذاخوردنتان بررسی شود. بسیاری از افرادی که وزن کمی دارند بر این باورند که با مصرف دارو به راحتی می‌توانند وزن اضافه کنند درحالی که مصرف هیچ‌گونه دارویی برای کاهش یا حتی افزایش وزن بدن، بدون تجویز متخصص توصیه نمی‌‏شود زیرا این کار می‌‏تواند عوارض سوئی بر سلامت بدن داشته باشد.
به طور کلی برای افزایش وزنتان توصیه می‌شود حتما وعده‌های غذایی خود را سر ساعت معین و مشخص مصرف کنید.
در طول هفته هر از گاهی در وعده صبحانه، حلواارده بخورید. برای میان‌وعده انواع دسر، بستنی، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و مغزها را بگنجانید. در واقع میان وعده‌‏های شما می‌‏تواند مغزها و لبنیات پر چرب باشد.
حتما به غذاهای خود مقداری روغن زیتون بیفزایید. پیشنهاد می‌شود برای مدتی کوتاه تا رفع مشکل لاغری‌تان، هنگام صرف غذا به جای آب، آبمیوه طبیعی بخورید چون هم اشتهاآور است و هم کالری دریافتی‌تان افزایش می‌یابد.
همچنین توصیه می‌شود نیم کیلوگرم گردو را به صورت آسیاب در آورید و آن را به سالاد، ماست، کوکو، سوپ و پنیری که می‌خورید، اضافه کنید. در صورتی هم که سابقه چربی خون یا مشکلات قلبی-عروقی در خانواده‌تان وجود ندارد، می‌توانید شیر و ماست با درصد چربی بالا تهیه و مصرف کنید.
در وعده ناهار با غذای اصلی، ماست پرچرب یا چکیده یا بعد از صرف ناهار، بستنی، کافه گلاسه یا ژله بخورید. در ضمن، لازم است حتما در برنامه غذایی‌تان 5 گروه غذایی را بگنجانید.
بهتر است نوع پنیر مصرفی‌تان، پنیر لیقوان، چدار، گودا یا تبریز باشد و از مصرف غذاهای آبکی موقتا بپرهیزید و اگر تمایل دارید برنج بخورید بهتر است بیشتر به صورت ته‌چین، کباب ترکی، چلوگوشت، چلومرغ و… که حجم کم ولی پرکالری است، بخورید تا اینکه برنج همراه با خورش باشد.
سالاد کمتری میل کنید و به جای آن در کنار غذا زیتون بگذارید. حتما آب بدن را از طریق مصرف آبمیوه یا دوغ‌هایی مثل دوغ کفیر که ارزش غذایی بالایی دارد و اشتهاآور است، تامین کنید. برخلاف اینکه به افراد دچار اضافه وزن یا چاق توصیه می‌شود، همراه با غذا مایعات نخورند شما می‌توانید موقتا تا رفع مشکلتان همراه با غذا، از نوشیدنی‌هایی که اشاره شد (یعنی کفیر و آبمیوه طبیعی و حتی ماءالشعیر بنوشید. نوشیدنی‌ها اشتها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل مصرف آنها به افراد چاق خیلی توصیه نمی‌شود. رعایت این موارد می‌تواند در افزایش وزن موثر باشد.

منبع : سلامانه

5 1000
ارسال شده در 25 شهریور 1395 توسط با موضوع تغذیه | 262 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • چگونه می توانیم خوردن شکر را کنار بگذاریم
  • 40 نکته مفید روابط زناشویی در کتاب كلیدهای طلایی در ازدواج موفق
  • بیماری سوزاک چیست؟
  • در سالمندان با مشکلات دارو درمانی چقدر آشنایی دارید؟
  • از خودتان در برابر مسمومیت غذایی مراقبت کنید
  • با 5 روش ساده هوش کودک خود را افزایش دهید
  • کاهش خطر ابتلا به چاقی با افزایش فعالیت بدنی و کاهش بی تحرکی در اوقات فراغت
  • رژیم غذایی مناسب برای ورزشکاران زن و مرد
  • محبوبترین ها

  • تاثیر ورزش بر بلند شدن قد تا چه حد صحیح است؟
  • فکر نکنید فقط ورزش کنید
  • هرآنچه درمورد پروتئین ها باید بدانید
  • فواید رقص تپ
  • به دنبال ورزش هایی آرامش بخش و هوازی هستید؟
  • ارتقای سلامت بانوان در این روزهای سرد
  • نکات مثبت و منفی در ورزش برای تمام افراد دیابتی
  • برای افزایش قد این ده ورزش را انجام دهید
  • رپورتاژ

  • دندانپزشک زیبایی- ایمپلنتولوژیست – لمینیت
  • طعم چهره ای نو را بچشید
  • لثه ای روشن به رنگ سلامتی
  • استحکام وسلامت استخوان فک= نجات دندان های لق
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما