spinach-greek-yogurt-dip-culinary-hill-2-660x415

از ویژگی های مصرف اسفناج خشک چه میدانید این گیاه چه ارزش غذایی دارد و چه ویژگی های درمانی در آن نهفته است چرا مصرف اسفناج همراه با ماست توصیه می شود؟اسفناج تازه و خشک چه تفاوتی با هم دارند و در چه زمینه هایی می توانیم از اسفناج کمک بگیریم ؟

 

اسفناج از جمله سبزیهای برگدار به رنگ (معمولاً) سبز تیره است و در ساختمان مولکولی خود، منیزیم دارد. پس از همینجا معلوم میشود سبزیها و خاصه اسفناج از منابع خوب منیزیم هستند. هر 100 گرم اسفناج پخته و آب گرفته (یعنی همان شکلی که عموماً برای تهیه «بورانی» استفاده میشود)، حدود 87 میلیگرممنیزیمدارد.جالب اینکه مقادیر کلسیم و آهن آن، به ترتیب 57/3 و 136 میلیگرم است. یعنی آهن آن از گوشت قرمز و کلسیم آن از ماست بیشتر است! با این همه، روی کلسیم و آهن آن حسابی باز نمی کنیم .

چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست ؟
1. از خواص بارز اسفناج وجود آهن 3 مثبت است که طی یکسری واکنشها باید تبدیل به آهن 2 مثبت شود تا عملیات جذب در بدن انجام گیرد.بنابراین جذب آهن اسفناج خیلی خوب انجام نمی شود .

2. میزان آهن زیاد در اسفناج یک اشتباه تاریخی است و بر اساس یک ممیز جابجا ایجاد شده است .آغاز این داستان که به نظر بسیاری از افراد واقعی میرسد، به سال 1870 باز میگردد. در آن سال «وان ولف»، بیولوژیست آلمانی تلاش کرد ارزش غذایی مواد را مورد بررسی قرار دهد. در حین بررسی ارزش غذایی اسفناج میزان آهن موجود در آن را به جای 2.7 میلیگرم در هر 100 گرم، 27 میلیگرم یادداشت کرد و همین اشتباه کوچک سبب شد افسانهای دروغین در مورد اسفناج شکل بگیرد.چند سال بعد اشتباه دوم، اشتباه اول را تقویت کرد. یک محقق سوئیسی از دانشگاه بال به نام گوستاو وان بونگ میزان آهن را در اسفناج تازه و خشک مورد مقایسه قرار داد. کاملا واضح بود که میزان آهن در اسفناج خشک بیش از اسفناج تازه است .

جذب نسبتاً اندک این مواد مغذی از اسفناج به دلیل وجود فیبر و به ویژه که اگزالات آن است که بسیارزیاد می باشد . اگزالات با پیوستن به عناصر دو ظرفیتی به ویژه کلسیم وآهنجذب آنها را به طرز چشمگیری کاهش میدهد. گفته میشود کلسیم اسفناج به دلیل وجود اگزالات، در مقایسه با سایر مواد غذایی کمترین مقدار جذب را دارد . بنابراین، تا آنجا که به کلسیم و آهن اسفناج مربوط میشود، افزودن ماست به آن از ارزش تغذیهای آن نمیکاهد چون برخلاف تصور بسیاری از افراد، اساساً اسفناج منبع خوبی برای این مواد نیست.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

ارسال شده در 24 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • تنها با نوشیدن آب سر درد خود را مهار کنید
  • اهمیت دریافت ویتامین دی برای کودکان
  • اعجاز پد سوختگی
  • سالاد بلغور و انار ( تبوله)
  • ابتلا به سندروم متابولیک با خوردن فست فود
  • مستقل کردن فرزند از سنین پایین
  • تهدید این بیماری خطرناک برای گروه خونی O
  • پوسیده شدن دندان به وسیله کشمش
  • عارضه های های ناشی از کاهش سلنیوم بدن
  • دانسته هایی درباره سندرم بارتر
  • قارچ از دیدگاه طب سنتی
  • تب کشنده کنگو در ایران (مشهد)
  • معالجه اضطراب به شیوه های مکمل و جایگزین (غیردارویی)
  • توصیه هایی مهم در مورد فشار خون
  • پیشنهاد اسلام در تربیت جنسی نوجوانان
  • محبوبترین ها

  • اطلاعات پزشکی درباره زگیل تناسلی
  • رابطه زناشویی مناسب و تنظیم شده
  • سرد مزاج شدن بانوی خانه
  • تاثیرات چاقًی و اضافه وزن بر رابطه زناشویی
  • رفع اختلال نعوظ با مصرف این میوه ها
  • عوامل تاثیرگذار بر بی میلی مردان
  • تشدید سردرد در هنگام رابطه جنسی
  • چرا باید کودکان را از مسائل جنسی آگاه سازیم
  • خطرناکترین شغل های نابارورکننده برای مردان
  • رابطه جنسی با وجود بچه
  • اشتباهات مردانه در زندگی دونفره
  • مهم ترین دلایل کاهش میل جنسی
  • خوردنی های زیادکننده هورمون تستوسترون
  • مشکل پوستی رایج تناسلی
  • آیا سرطان در روابط جنسی اشکال ایجاد میکند؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است