خواص برنج قهوه ای

در حال حاضر مردم از برنج های سفید استفاده میکنند که البته باید بگوییم این برنج ها پر از مضرات هستند و برای سلامتی خطراتی به همراه دارند،اما آیا با برنج قهوه ای آشنا هستید؟میدانید این نوع برنجی،برنجی سالم و طبیعی است؟از خواص آن خبر دارید؟در این مطلب میخواهیم شما را با برنج قهوه ای و خواصش آشنا کنیم.

غلات کامل یا سبوس‌دار بخش مهمی از هر رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند و از جمله سالم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شوند که بهتر است همه گروه‌های سنی از آن استفاده کنند.

برنج قهوه‌ای نیز در زمره غلات کامل قرار دارد. این نوع برنج، طبیعی و تصفیه نشده است. بسیاری از مردم مصرف برنج قهوه‌ای را به خاطر خواص سلامتی که دارد به برنج سفید ترجیح می‌دهند.

در این مطلب به برخی از این خواص پرداخته‌ایم :

1- از پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند مصرف 2 بار برنج قهوه‌ای در هفته از خطر پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند.

این محققان پی برده‌اند با مصرف 50 گرم برنج قهوه‌ای در روز، می‌توان از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 16 درصد و نیز با مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش داد.

2- سرشار از فیبر است

برنج قهوه‌ای 14 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به فیبر را که ماده غذایی مهمی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه محسوب می‌شود تامین می‌کند.

مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزوی از آن‌ها است.

3- منبع خوبی از منگنز و سلنیوم است

مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ای 88 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منگنز را که نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد ایفا می‌کند، تامین می‌کند.

منگنز همچنین در کسب انرژی از پروتئین و کربوهیدرات‌ها و نیز سنتز کردن اسیدهای چرب نقش اساسی را بر عهده دارد.

سلنیوم نیز نقش مهمی را در فرآیند آنتی‌اکسیدان‌ها برعهده دارد و می‌تواند سلول‌های سرطانی را تخریب کرده و حتی DNA را نیز تعمیر کند.

سلنیوم در تنظیم متابولیسم هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت اساسی دارد.

4- از افزایش وزن پیشگیری می‌کند

نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد حاکی از آن است زنانی که غلات کامل ازجمله برنج قهوه‌ای را در برنامه غذایی خود وارد کرده‌اند بسیار بهتر از دیگران توانسته‌اند به وزن ایده‌ال خود دست یافته و آن را نیز حفظ کنند.

5- مقدار کلسترول بد را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان داده روغن برنج قهوه‌ای سطح کلسترول بد ( LDL) را تا 70 درصد کاهش می‌دهد و نیز رژیم سرشار از غلات کامل، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.

6- منبع خوبی از فیتونوترینت‌ها است

فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهانی یافت می‌شوند که دارای خواص ضد التهابی بوده و تمایل دارند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کنند.

برنج قهوه‌ای منبع خوبی از این ترکیبات گیاهی به خصوص فنولیک‌ها محسوب می‌شود.

7- خطر ابتلا به آسم کودکی را کاهش می‌دهد

آسم، بیماری بسیار رایجی در میان کودکان است که با ابتلا به آن کودکان مجبور به غیبت چند روزه در سر کلاس‌های درس می‌شوند. اما کودکانی که مقدار زیادی غلات کامل را همراه با ماهی می‌خورند احتمال ابتلا به این بیماری را تا 50 درصد در خود کاهش می‌دهند.

بررسی‌ها نشان داده مصرف میوه و سبزی‌جات و حتی لبنیات تاثیر زیادی بر کاهش آسم کودکی ندارد اما مصرف غلات کامل و ماهی تاثیر به سزایی دارد.

8- سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد

برنج قهوه‌ای منبع خوبی از منیزیم است – ماده معدنی که در سلامت استخوان‌ها نقشی اساسی دارد.

تنها مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ای، 21 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منیزیم را برطرف می‌کند.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 24 شهریور 1395 توسط سلمان آرین با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • ماست با میوه های خشک
  • جذب مایعات و تمرین ورزشی
  • هرآنچه درمورد آنتی اکسیدان ها باید بدانید
  • چند مواد غذایی با فواید شگفت انگیز
  • چطوری میشود به بچه های ناتوان در راه رفتن یاری کرد
  • خوراکی های مناسب برای سیاهی دور چشم
  • اورژانس های هیپرتانسیون‎ (پرفشاری خون)
  • شوینده ای به نام سرکه
  • توصیه های طب سنتی برای رفع درد معده
  • چرا برخی از افراد کم رو هستند؟
  • تاثیر ویژگی های ذاتی والدین بر فرزند
  • همه ضرر و زیان های ازدواج فامیلی
  • طرفداران غذاهای شمالی بخوانند
  • ترفندهای مناسب برای بازکردن اشتهای اطفال
  • با این کار این روغن مفید سرطانزا می شود
  • محبوبترین ها

  • چطوری بهترین صبحانه را درست کنیم؟
  • ورزش معالجه ای برای اضافه وزن نیست
  • آیا می خواهید سالم بمانید؟ این 5 کار را انجام دهید
  • دریافت آب ناکافی و این عارضه ها
  • مصرف کله‌ پاچه و نکاتی مهم در مورد آن
  • اشتهای کاذب و پیامدهای آن
  • دانستنی هایی در مورد فواید و مضرات خوردن قند
  • غذاهایی که بدن شما را در برابر سرطان مقاوم می کند
  • خوراکی های افزاینده انرژی
  • کارکرد فیبر در کاهش ریسک چاقی و دیابت
  • هشدار هایی درمورد چاقی کودکان
  • مواد غذایی مفیدی که زیاد خوردن آنها زیان دارد
  • 7 ماده غذایی روزمره که سمی هستند
  • درباره روزه ماه رمضان این موارد را بخاطر بسپارید
  • تاثیر استفاده از روغن در ضعف حافظه چیست
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است