دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست

رژیم غذایی مخصوص تنیس رژیم غذایی تنیسور ها بهترین رژیم های غذایی برای ورزشکاران

ورزش تنیس نسبت به دیگر ورزش ها تفاوت های اساسی دارد و اصلی ترین این تفاوت ها ، بی هوازی بودن آن است. به همین علت رژیم غذایی این ورزشکاران نیز با دیگر ورزشکاران تفاوت های زیادی دارد. در این مطلب بهترین رژیم غذایی برای یک ورزشکار را شرح می دهیم.

تنیس ازجمله فعالیت های ورزشی بی هوازی محسوب می گردد، زیرا اگرچه تنیس بازان در طی مدت زمان طولانی به ورزش می پردازند؛ لیکن در این دوره ی زمانی، فعالیت های بدنی آنان به صورت حرکات سریع انجام می شود که برای تأمین انرژی به سیستم های بی هوازی نیاز است؛ بنابراین تنظیم برنامه ی غذایی در این گروه ورزشکاران، می بایست به گونه ای باشد که ذخایر انرژی به ویژه جهت سیستم های بی هوازی (گلیکوژن)، در زمان ورود ورزشکار به زمین مسابقه در سطح مطلوبی باشد. بنابرمطالب فوق، برنامه ی غذایی یک ورزشکار تنیس به ویژه در دوران مسابقات، می بایست حاوی انرژی بالایی باشد و ذخایر آب و الکترولیت های بدن را تأمین نماید.

برنامه ی غذایی قبل از مسابقه

ورزشکاران رشته تنیس می بایست به برنامه ی غذایی خود در این دوره و به طور ویژه، وعده ی غذایی قبل از مسابقه ی خویش توجه خاصی داشته باشند؛ زیرا رعایت یک برنا مه ی غذایی مطلوب در این دوره، مواد مغذی، انرژی و مایعات مورد نیاز آنها را در طی فعالیت بدنی تأمین می نماید. در واقع به جز موارد خاص، برنامه ی غذایی ورزشکار در این دوره، همانند رژیم غذایی یک فرد عادی است که در آن میزان مواد غذایی مصرفی فرد بیشتر بوده و به اصطلاح از مواد غذایی مغذی تری (دارای مواد مغذی بیشتر) تشکیل می گردد.

در دوران قبل از مسابقه، میزان مواد مغذی و انرژی مورد نیاز فرد بر اساس تعداد ساعت و شدت تمرین ورزشی وی متغیر است.

البته در این دوره، ورزشکار می بایست اصول تغذیه ی صحیح نظیر مصرف متعادل نمک، چربی ، قندهای ساده و مصرف مقادیر متناسبی از سبزی ها و میوه ها را در برنامه ی غذایی روزانه ی خویش جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن به کار گیرد.

در دوران قبل از مسابقه میزان مواد مغذی و انرژی مورد نیاز فرد بر اساس تعداد ساعت و شدت تمرین ورزشی وی متغیر است. علاوه بر این، به دلیل انجام بدنسازی و برنامه های کاهش یا افزایش وزن در این دوره، نحوه ی تنظیم و ترکیب غذایی بسیار متفاوت خواهد بود.

تغییرات وزن

در طی دوره ی استراحت و در بین فصول مسابقات، به دلیل تغییر میزان فعالیت بدنی و نیز ترکیب غذایی دریافتی فرد، افزایش یا کاهش وزن بدن ورزشکاران در بسیاری از رشته های ورزشی از جمله تنیس رایج است. اگرچه تنیس مانند رشته هایی نظیر کشتی در محدوده های وزنی خاص صورت نمی گیرد، لیکن اضافه وزن می تواند در این افراد به کاهش توان ورزشی – حرکتی فرد منتهی گردد و کاهش وزن نیز می تواند با تحلیل بافت عضلانی همراه باشد و توان فرد را کاهش دهد.

بهتر است ورزشکار براساس قد خود، در محدوده ی وزنی مناسبی قرار داشته باشد. رسیدن به این وزن می بایست در طی دوره ی بدنسازی صورت گیرد .

لذا بهتر است که ورزشکار بر اساس قد خود، در محدوده ی وزنی مناسبی قرار داشته باشد. رسیدن به این وزن می بایست در طی دوره ی بدنسازی صورت گیرد و از کاهش یا افزایش وزن در دوره ی مسابقات پرهیز گردد. زیرا تغییرات وزن در دوره ی مسابقات به طور معمول با روش های غلط و شتابزده انجام می شود و به عملکرد فرد آسیب هایی غیرقابل جبران وارد خواهد نمود. برای تنظیم برنامه ی غذایی فرد ورزشکار، ابتدا براساس عواملی نظیر وزن، قد، جنس و سن فرد، میزان انرژی و مواد مغذی مورد نیاز وی تعیین می شود سپس براساس میزان فعالیت بدنی و هدف یا خواسته ی فرد مبنی بر کاهش یا افزایش وزن، میزان انرژی مورد نیاز وی تعیین می گردد.

وعده ی غذایی قبل از مسابقه

این وعده ی غذایی نقشی ارزشمند در تأمین ذخایر انرژی و مایعات بدن ورزشکار در طول مسابقه دارد.

این وعده غذایی ۴ ۳ ساعت قبل از مسابقه صرف می شود و شامل غذاهایی با هضم آسان است که ترجیحاً مورد علاقه ی ورزشکار نیز باشند.

حداقل ۶۰ درصد انرژی در این وعده ی غذایی می بایست از کربوهیدرات( ترکیبات نشاسته ای) تأمین گردد. در مجموع این وعده ی غذایی می بایست حاوی کربوهیدرات بالا، پروتئین متوسط و چربی اندک باشد. براین اساس، ماکارونی، نان، میوه های تازه و نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات، در این وعده گنجانده می شوند.

در این وعده غذایی می بایست غذاهای آشنا با ذائقه ی فرد گنجانده شود و تا حد امکان از آزمودن غذاهای تازه و جدید در آن پرهیز گردد.

مصرف غذاهای حجیم به دلیل سختی هضم آنها، قبل و در حین ورزش ممنوع است.

از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده پرهیز کنید، زیرا هضم این غذاها دشوار است و موجب بروز ناراحتی های گوارشی در حین ورزش می شوند.

غذاهای پرفیبر را از این وعده ی غذایی حذف نمایید، زیرا این ترکیبات موجب ناراحتی های گوارشی و نفخ می گردند.

مصرف غذاهای حجیم به دلیل سختی هضم آنها، قبل و در حین ورزش ممنوع است.

در صورتی که عصبی هستید یا دچار ناراحتی های گوارشی می باشید؛ وعده ی غذایی قبل از مسابقه خود را به صورت مایع تهیه نمایید و میل کنید. ترکیب مورد نظر در این وعده غذایی را از کارشناس تغذیه یا مشاور تیم جویا شوید.

5 1000
ارسال شده در 2 اسفند 1392 توسط با موضوع ورزش و سلامتی
ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x