Soy beans in a Bowl

 

به بانوانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند توصیه می کنیم در غذاهای روزانه خود از سویای بیشتری استفاه کنند و از فواید درمانی آن برای رفع این تبنلی تخمدان خود کمک بگیرند درمان نازایی ،تسکین علائم آزار دهنده دوران یائسگی، پیشگیری از سرطان سینه و پروستات، مفید برای سلامت استخوان ها و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی از جمله فایده های استفاده از سویا برای بدن است.

 

 

برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک همواره این سوال مطرح است که مصرف سویا برایشان خوب است یا خیر؟ برای اینکه تا حدودی این ابهام در میان مبتلایان به این سندروم برطرف شود به شرح کامل آخرین مطالعات در این زمینه می پردازیم…

سویا یک ماده غذایی گیاهی است، سویا به دلیل داشتن تمام اسیدآمینه های مورد نیاز بدن ما یک منبع پروتئینی کامل محسوب می شود. همچنین این ماده غذایی باارزش حاوی اسید چرب های ضروری است که بدن ما به آن ها نیاز دارد و منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. سویا حاوی فیتواستروژن های گیاهی است یعنی عملکرد هورمون استروژن را در بدن تقلید می کند.
آسیایی ها هزاران سال است که از سویا در برنامه غذایی خود استفاده می کنند در سال های اخیر استفاده از سویا فرآیند شده در آمریکا افزایش یافته است.
فواید سویا

* تسکین علائم آزار دهنده دوران یائسگی
* پیشگیری از سرطان سینه و پروستات
* مفید برای سلامت استخوان ها
* پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
سویا به دلیل داشتن فیتواستروژن های طبیعی عملکرد شبه هورمون جنسی استروژنی دارد و منجر به بهبود اختلال هورمونی بدن زنان مبتلا به این سندروم می شود و مطالعات مختلف نشان می دهد مصرف سویا باعث بهبود قدرت باروری در زنان مبتلا به این سندروم می شود

مطالعات نشان می دهد که خواص درمانی سویا خالص یعنی سویایی که هیچ فرآیندی روی آن انجام نشده است از سویا فرآیند شده مثل پروتئین سویا ایزوله که از دانه های سویا مشتق شده است، بیشتر است و مصرف زیاد سویا فرآیند شده برای بدن خوب نیست.
فواید سویا در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

* کاهش کلسترول بد یا LDL خون
* کاهش مقاومت به انسولین
* کاهش فاکتورهای التهابی خون
* کاهش رادیکال های آزاد
* کاهش هورمون تستوسترون
بر طبق نتایج مطالعه منتشر شده در مجله غدد و متابولیسم آمریکا، زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که در برنامه غذایی خود از سویا استفاده می کردند در مقایسه با زنانی که سویا نمی خوردند کلسترول خونشان کاهش پیدا کرد و مقاومت به انسولین در آن ها بهبود پیدا کرد.
آیا سویا سبب افزایش قدرت باروری می شود؟

آیا مصرف سویا در بهبود قدرت باروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک موثر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت سویا به دلیل داشتن فیتواستروژن های طبیعی عملکرد شبه هورمون جنسی استروژنی دارد و منجر به بهبود اختلال هورمونی بدن زنان مبتلا به این سندروم می شود و مطالعات مختلف نشان می دهد مصرف سویا باعث بهبود قدرت باروری در زنان مبتلا به این سندروم می شود.

مطالعه ای روی 147 زن نابارور مبتلا به این سندروم انجام شد، این زنان به دو گروه تقسیم شدند گروه اول علاوه بر مصرف دارو در برنامه غذایی خود از سویا استفاده می کردند. گروه دوم فقط از دارو استفاده می کردند. نتایج این مطالعه نشان داد میزان باروری در زنان گروه اول 36 درصد بود و در زنان گروه دوم که سویا مصرف نمی کردند 14.6 درصد بود. البته برای کسب نتیجه بهتر نباید در مصرف سویا زیاده روی کرد. مصرف متعادل سویا در بهبود قدرت باروری موثر است.
سویا و قدرت باروری
زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که در برنامه غذایی خود از سویا استفاده می کردند در مقایسه با زنانی که سویا نمی خوردند کلسترول خونشان کاهش پیدا کرد و مقاومت به انسولین در آن ها بهبود پیدا کرد

مطالعات مختلف نشان داده است که سویا اثرات محافظتی در برابر مختل کننده های غدد درون ریز دارد. مختل کننده های غدد درون ریز مواد شیمیایی هستند که عملکرد غدد درون ریز بدن را بر هم می زنند و باعث مشکلاتی از قبیل ناباروری، آندومتریوز و برخی از سرطان ها می شوند. این مواد شیمیایی عبارتند از آفت کش ها، دیوکسین، پلی کلرید بی فنیل، بیسفنول آ (در ساخت بطری های پلاستیکی پلی کربنات مورد استفاده قرار می گیرد.)
مطالعه منتشر شده در مجله غدد و متابولیسم آمریکا نشان داد زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که عادت به مصرف سویا در برنامه غذایی خود دارند میزان بیسفنول آ در خون آن ها کمتر از زنانی است که سویا مصرف نمی کنند.
موارد احتیاط در مصرف سویا

در موارد زیر در مورد مصرف یا عدم مصرف سویا و محصولات مشتق شده از آن حتماً با متخصص تغذیه و یا پزشک معالج خود مشورت کنید.
* حساسیت و آلرژی به سویا
* سرطان سینه
* نارسایی کلیه
* پرکاری غده تیروئید
* سرطان رحم
ولی به هر حال بهتر است در مصرف این ماده غذایی با ارزش زیاده روی نکنید. انجمن غذا و داروی آمریکا مصرف روزانه 15-25 گرم پروتئین سویا را توصیه می کنند.

تبیان

ارسال شده در 24 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • 6 ورزش آسان که روند خون رسانی و گردش خون را بهبود می بخشند
  • چطوری میشود به بچه های ناتوان در راه رفتن یاری کرد
  • نشانه های مسمومیت غذایی با کنسرو و راه پیشگیری از آن
  • کالری سوزی با ورزش شنا چقدر است؟
  • از بین بردن درد دندان با این گیاه
  • داروهای خانگی برای میخچه پا
  • بهتری ترفندها برای خودآرایی سریع
  • کنده شدن شبکیه Retinal detachment
  • در مراقبت از پوست ضد آفتاب چقدر اهمیت دارد
  • ریشه علاقه به فیلم های پورن
  • تک فرزندی و بکارگیری این راه و روش های مفید
  • توصیه هایی مفید برای مبتلایان به آرتریت
  • مراقب هشدارهای لب کبود باشید
  • افزایش یادگیری در طبیعت
  • تعریف داستان تخیلی برای کودکان
  • محبوبترین ها

  • سکسکه در شیرخواران
  • صحبتهای متخصص اطفال درباره شب ادراری
  • نکات ضروری در مورد تهیه لباس خواب دلبندتان
  • این نوع عفونت و خطرش برای کودکان
  • تهدید باتری برای کودکان
  • تاثیرات اضافه وزن والدین بر روی وزن فرزندان
  • درست صحبت کردن با کودک را بیاموزیم
  • نشانه های سلامت دندان کودک
  • کودکان بیش فعال و انجام تکالیف مدرسه
  • بررسی اختلالات رایج در نوزادان تازه متولد شده
  • 3 روش مؤثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک
  • روانشناسی انواع خوابهای کودکانه و تعبیر ان
  • اصول رفتار با بچه ای که دروغ می گوید
  • مواد غذایی مضری که باید از نوزادان دور کنید
  • پیشگیری از آسیب های نور شبانه هنگام خواب کودک
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است