موضوعات

12 کلید طلایی برای افزایش قد (قسمت دوم)

height-3-950x950

میانگین قد در کشور ها و مناطق مختلف متفاوت است. بطور مثال مردم شرق آسیا مردمانی با میانگین قد کوتاه هستند. همچنین میانگین قد در بین مردان و زنان متفاوت بوده و میانگین قد مردان بلند تر از زنان است. در کشور ما میتوان میانگین قد آقایان را حدود 174 سانتی متر دانست و همچنین در زنان حدود 160 سانتی متر است.البته این تقسیم بندی میتواند در مکان های مختلف متفاوت باشد.

رشد انسان یک فرایند بسیار منظم و پیچیده است که تحت تاثیر چند عامل مهم از جمله توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه‌ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری‌های مزمن است. چنانچه در هر یک از این موارد اختلالی به وجود آید می‌تواند منجر به نقص رشد و کوتاهی قد شود. استفاده‌ی منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی است.

 

لطفا ابتدای مطلب را در «12 کلید طلایی برای افزایش قد (قسمت اول)» بخوانیدبسیاری از مکمل‌ها و مواد مغذی و هورمون‌ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در فرآیند رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.

7-ویتامینK
این ویتامین به بدن کمک می‌کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان‌ها را موجب می‌شود.
8-فسفر
ساختار اصلی استخوان‌ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان‌ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می‌دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می‌شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان‌ها را شکل می‌دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می‌تواند باعث رشد قدی مناسب شود.
9-سایر املاح و ویتامین‌هابسیاری از املاح و ویتامین‌ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت‌های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول‌های سازنده بافت استخوانی را افزایش می‌دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان‌ها و افزایش قد می‌شوند.
از این املاح می‌توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی‌گذارد اما برای تولید هورمون‌های T۴، T۳ که توسط غده تیروئید ترشح می‌شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین‌ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف‌ها موثر هستند.
10-درشت مغذی‌ها
علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی‌ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت‌های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می‌باشند.
پروتئین‌ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم‌مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می‌باشند.
استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می‌کند. رژیم‌های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می‌کند و از طرفی اینگونه رژیم‌ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می‌شود.
11-آرژنین
آرژنین یکی از اسیدآمینه‌های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می‌شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال- آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می‌شود و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل‌های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.
12-هورمون رشد
درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی (رشد بیش از اندازه استخوان‌ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می‌شود)، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی (به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت)، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.
خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود ۵۰ درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در هنگام ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می‌شود.
در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می‌توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین‌کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.
در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری‌های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه‌ای و درمان بیماری‌ها اولویت نخست را دارد. روش‌های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی‌شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه‌ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

 

javanbakht

24 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • 12 کلید طلایی برای افزایش قد (قسمت اول)
  • کاهش دامنه حرکتی با زانوی پرانتزی
  • افزایش قد به کمک طب سنتی چینی
  • کمک به افزایش قد با این روش ها
  • با سبک چینی ها برای رفع چربی های بدن آشنا شوید
  • با شکم بزرگ کبدتان چرب خواهد شد
  • علائم بروز اضافه وزن احتمالی
  • عدم تناسب اندام با رژیم غذایی
  • برطرف کردن چربی دور شکم
  • با اندام های اضافی بدنتان آشنا شوید
  • براساس طب سنتی رژیم بگیرید
  • در دست گرفتن کنترل بدن با این روش ها
  • دانستنی های علمی پیرامون حس بویایی
  • چاقی و اضافه وزن بیش از حد
  • پربازدیدترین مطالب

  • بهبود عملکرد کلیه ها
  • چاقی بیش از حد در سرما
  • عجیب و غریب ترین یافته ها در مورد مغز
  • اضافه وزن و پیاده روی
  • کمر باریک شدن به کمک تغذیه
  • مهمترین اشتباهات در زمینه کاهش وزن
  • ساز و کارهای غیر هماتولوژیکی مزایای هیپوکسی
  • بدن انسان و ده واقعیت در موردش
  • راههای تسریع کالری سوزی
  • عکس متحرک از نحوه کارکردن و تپش قلب
  • افتادگی و بد فرمی عضلات
  • تسریع بخشیدن به کاهش وزن با این ترفندها
  • خلاصه یافته های مطالعات در مورد هایپراکسی
  • رتبه منیزیم از کلسیم برای استخوان بالاتر است
  • اهمیت مصرف کمتر از مواد نشاسته دار
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش اول)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش دوم)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش اول)
  • مراقبت از گوش؛ با چند ترفند ساده
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • آسیب زدن به موها هنگام خشک کردن
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • با دروغ گفتن همسر چیکار کنیم؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • مادر علی مسعودی معروف به علی مشهدی درگذشت
  • این برگ ها جادویی هستند
  • در نظام سلامت پرداختی ها به چه صورت است؟
  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • مفید بودن نیکوتین برای مغز،درست یا غلط؟
  • پیشنهاد سردبیر

  • رابطه میان تغذیه بدن و خونسازی آن
  • تاثیرات مفید تقویت روحیه برای ترمیم مفاصل
  • راههای شناسایی اختلالات رفتاری کودک
  • تره فرنگی با رب انار
  • تهویه و سالم بودن محیط
  • نان رول زیتون و پنیر
  • هشدارهای مشکلات کلیه ای در خردسالان
  • فرورفتگی های پوست خود را با این گیاهان برطرف کنید
  • نکاتی در رابطه با ارزش غذایی کباب
  • هيچ داروي گياهي براي ترك اعتياد وجود ندارد
  • آیا دیابت نوع 2 با بیماریهای استخوانی ارتباط دارد
  • فلوراید چه اهمیتی در سلامت انسان دارد؟
  • عملکرد غده تیروئید
  • تناسب اندام عروس ها در 6 مرحله
  • گلوکوم دشمن بینایی
  • 
       
    
    x