9

مواد غذایی مختلفی سرشار از امگا3 وجود دارد که می تواند برای بدن مفید باشد و نیاز بدن به امگا3 را تامین نمایند.

سوپرمارکت محل‌تان پر است از غذاهای سرشار از امگا۳. این ماده غذایی را می‌توان در روغن برزک، تخم چیا، کلم، عصاره غنی‌شده پرتقال، نان، ماهی و مکمل‌های روغن ماهی یافت.
محققان دریافته‌اند که امگا۳ می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغزتان شده، خطر حمله قلبی را کاهش داده و از بروز التهاب در بدن پیشگری کند. اما تمام منابع در این مورد اطلاعات یکسانی ندارند. یکی از محققان در این زمینه اسیدهای چرب حاوی امگا۳ را در دو دسته‌بندی مجزا قرار داده است: یک‌سری که در ماهی وجود دارند و نوعی امگا۳ که در گیاهان یافت می‌شود.
مزایای امگا۳ موجود در ماهی برای سلامت بیشتر تحت پوشش شواهد و اسناد علمی قرار گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد که این اسیدهای چرب باعث کاهش چربی در خون شده و التهاب را کم می‌کند که مسبب بروز بیماری قلبی است. از طرفی آنها می‌تواند قابلیت الکتروشیمیایی قلب را هم تقویت کند.
این باور وجود دارد که امگا۳ ئی که از گیاهان به دست می‌آید فقط برای قلب مفید است چرا که بدن شما آن را به مقادیر کوچک‌تری از اسید چرب دیگری به نام EPA (ایکوزا پنتانوئیک اسید) که یکی از اسیدهای چرب به‌دست‌آمده از ماهی است تبدیل می‌کند. بنابراین با توجه به آن نظریه، شما باید مقدار زیادی دانه چیا مصرف کنید تا به اندازه یک تکه ماهی سالمون از مزایای امگا۳ آن بهره‌مند شوید.
اما تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد نباید زیاد به اسید ALA (آلفا لینولنیک اسید) اهمیت داد. محققان در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که ALA مزایایی ورای تبدیل شدن به EPA دارد. در واقع ALA به خودیِ خود با کاهش التهاب، از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند. البته هنوز تحقیقات بیشتری لازم است تا در این زمینه انجام شود تا این مسئله مشخص گردد که آایا امگا۳ به‌دست‌آمده از گیاهان به اندازه امگا۳ ماهی مفید و مؤثر بوده و این‌که چه میزان باید مصرف کنید تا بتوانید از مزایای آن به همان میزان بهره‌مند شوید.

 

ارسال شده در 24 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • سبک زندگی سالم با شش گام موثر
  • تنفس برای حمله های ناگهانی
  • چاره موهای پریشان
  • خیار تلخ سرطان و دیابت را درمان میکند
  • اقدامات اساسی در جهت حمایت از محیط زیست
  • با این کارها سد راه فراموشی شوید
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • نحوه کنترل دیابت نوع اول
  • نشانه های سلامت دندان کودک
  • همه چیز درمورد غذای کمکی نوزاد و زمان شروع آن
  • خطرات و آسیب های حامله شدن با سن کم
  • عکس های دستگاه هولتر مانیتورینگ
  • گرمتر شدن هوا و آسیب های بیماری زای آن
  • در اولین مراحل بیماری زوال عقل را شناسایی کنید
  • ترکیبات غذایی کره و مارگارین
  • محبوبترین ها

  • تجربه لاغری به کمک راهنمایی های دکتر اوز
  • لاغری مادر در دوران شیردهی به نوزاد
  • آیا سطح بالای ویتامین D ممکن است منجر به سکته مغزی شود
  • زمان مصرف میوه برای مردان
  • استفاده از این میوه ها برای افزودن به طول عمر
  • تاثیر خوردن ماهی بر جنین
  • رعایت پرهیزات مناسب در زمینه روغن های خوراکی
  • درمان مشکلات گوارشی با کمک مواد غذایی سالم
  • درمان های خوراکی بیماری ام اس
  • داغ کردن این روغن مفید ممنوع!
  • اگر این دو مورد را رعایت کنید گیاه‌خواری بهترین رژیم لاغری است
  • بهترین روش برای طبخ سبزیجات
  • روشهای سریع و آسان برای هضم غذا
  • به فکر کم کردن وزن به صورت اصولی باشید
  • خوردن هندوانه های رنگی چه عارضه ای دارد؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است