موضوعات

تاثیرگذاری قند خون بر روی بیماران دیابتی در گرما و سرما،چطور؟

تاثیرگذاری قند خون بر روی بیماران دیابتی

بیماران دیابتی اکثر اوقات با مشکلات بدنی روبرو هستند و حتی باید بگوییم که قند خون بیماران دیابتی در سرما و گرما متغیر است.روش های گوناگونی برای کنترل آب و هوا برای بیماران دیابتی وجود دارد که ما در ادامه شما را با چند روش از آن آشنا مینماییم.اگر دیابتی هستید تا قبل از سرما و گرما این روش ها را امتحان کنید تا دچار مشکل نشوید.

زمانی که دما از کنترل خارج می‌شود، قند خون شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هم هوای گرم و هم هوای سرد بیش‌ازحد می‌توانند روی ابزار اندازه‌گیری و داروهای شما تاثیر بگذارند و توانایی بدن شما در تولید و استفاده از انسولین را کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است که وقتی هوا گرم است بیشتر افراد مبتلابه دیابت کارشان به بیمارستان و اورژانس می‌کشد، چون این افراد به گرما حساس هستند. علاوه بر این، در تابستان بیماری گرمایی باعث می‌شود که تعداد مرگ‌ومیر بیماران دیابتی افزایش یابد. همچنین دمای کم نیز می‌تواند برای افراد مبتلابه دیابت مشکل‌آفرین باشد، اما می‌توان از تاثیر آب‌وهوا روی خود کاست.

در ادامه این مقاله به توصیه‌هایی اشاره می‌کنیم که افراد می‌توانند با استفاده از آنها از تاثیر آب‌وهوا روی قند خون خود بکاهند.

 

6 توصیه برای در امان ماندن از گرمای تابستان :
زمانی که دمای هوا افزایش می‌یابد می‌توانید با به کار بستن گام‌های زیر دیابت خود را تحت کنترل نگه‌دارید :
1. مراقب باشید بدنتان کم‌آب نشود:

مشکل اصلی فصل گرما این است که افراد به‌آسانی دهیدراته یا دچار کم‌آبی بدن می‌شوند. زمانی که دهیدراته می‌شوید، غلظت قند خون شما بالاتر می‌رود، چون خون کمتری در کلیه‌های شما در جریان است، اگر در کلیه‌های شما خون کمتری باشد، کلیه‌های شما نمی‌توانند به‌طور موثر گلوکز (قند خون) اضافی بدن شما را از طریق ادرار از بدن خارج کنند. زمانی که هوا گرم است آب یا نوشیدنی‌های بدون قند فراوانی بنوشید. هرگز منتظر این نباشید که احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید.

2. از داروهای خود خوب نگهداری کنید:

دمای بالای فصل تابستان می‌تواند داروهای دیابت، دستگاه سنجش قند خون و نوارهای تست قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که هوای بیرون گرم است، امکان فاسدشدن انسولین و دیگر داروها بیشتر می‌شود. حواستان باشد که به‌خوبی از داروهای خود مراقبت کنید، یعنی آن‌ها را در دمای مناسب و به‌دوراز گرمای شدید نگه‌دارید. برای مثال، هرگز در روزهای گرم تابستان این داروها را درون ماشین خود نگه ندارید. در روزهای گرم تابستان این امکان وجود دارد که دمای ماشین شما تا 65 درجه سلسیوس برسد. اگر می‌خواهید سفر کنید، فراموش نکنید که باید داروهای دیابت خود را همراهتان ببرید. این داروها را درون یک دستگاه خنک‌کننده یا ظرف حاوی یخ نگه‌دارید. حواستان باشد که این داروها در تماس مستقیم با یخ نباشند، بلکه هدف این است که این داروها در دمای مطلوب و به‌دوراز گرما باشند.

3. در روزهای گرم خودتان را در معرض گرما قرار ندهید:

تمرین یا ورزش یک بخش مهم در مدیریت دیابت و کنترل قند خون است، اما نیازی نیست که در گرم‌ترین زمان‌های روزهای تابستان در فضای باز تمرین کنید. می‌توانید تمرین خود را در خنکی صبح یا پس از غروب آفتاب انجام دهید.» یک گزینه دیگر این است که در باشگاهی تمرین و ورزش کنید که خنک‌کننده مناسبی دارد.

4. نشانه‌های قند خون پایین را بدانید:

بعضی از علائم ناشی از خستگی گرمایی شبیه به علائم قند خون پایین یا هیپوگلیسمی هستند. این علائم شامل عرق کردن، سردرد خفیف، لرزش و آشفتگی هستند. ممکن است که فکر کنید این علائم به دلیل گرما ایجادشده‌اند، درحالی‌که این علائم به دلیل قند خون خیلی پایین شما ایجادشده‌اند. مراقب نشانه‌های هشدار قند خون پایین باشید و همواره همراه خود چند کربوهیدرات داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز با خوردن آن‌ها قند خون خود را بالا ببرید.

5. به‌طور مکرر قند خون خود را آزمایش کنید:

با تست مکرر سطوح قند خون خود می‌توانید انسولین و رژیم غذایی موردنیاز خود را تنظیم کنید. می‌توانید برای تنظیم انسولین و رژیم غذایی خود با مربی دیابت صحبت کنید.

6. مراقب پاهای خود باشید:

افراد مبتلابه دیابت مستعد مشکلات مربوط به پا هستند. در تابستان این وسوسه در شما به وجود می‌آید که پابرهنه شوید یا کفش‌های صندل بپوشید که همین امر پاهای شما را در معرض مشکلات قرار می‌دهد. همواره کفش‌هایی را بپوشید که مناسب پاهای شما هستند (حتی در تابستان) و در پایان روز پاهای خود را بررسی کنید تا اثری از بریدگی، کبودی، خارش و تاول روی آن‌ها نباشد.

 

6 راه برای مراقبت از خود در زمستان :

دمای بسیار پایین و آب‌وهوای نامساعد می‌تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلابه دیابت به بار آورد.
1. انسولین و ابزار مربوط به دیابت را به‌دوراز سرما نگه‌دارید:

سرمای شدید می‌تواند به‌مانند گرمای شدید انسولین شمارا تحت تاثیر قرار دهد و باعث ازکارافتادن ابزار اندازه‌گیری دیابت شود. زمانی که دمای هوا در حد یخبندان است انسولین و ابزار مربوط به دیابت را درون ماشین نگذارید.

2. تمام تلاش خود را برای سرما نخوردن به خرج دهید:

زمستان فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. زمانی که مریض هستید، استرس شما بالا می‌رود و همین وضعیت پراسترس می‌تواند قند خون شما را افزایش دهد. علاوه بر این، وقتی‌که حال خوبی ندارید، نمی‌توانید به‌خوبی غذا بخورید. دست‌های خود را غالبا با آب و صابون بشویید. بهتر است که افراد مبتلابه دیابت یک جعبه مخصوص داشته باشند و این جعبه را پر از صابون، چای و چیزهای دیگری کنند تا بتوانند با آن‌ها حس و حال خود را بهتر کنند. علاوه بر این، سعی کنید که خود را علیه آنفلوآنزا واکسینه کنید.

3. از افزایش وزن خود جلوگیری کنید:

مدیریت دیابت نوع 2 در روزهای تعطیل یک کار سخت است. بسیاری از میهمانی‌های فصلی سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند و می‌توانند باعث افزایش قند خون شما شوند. سعی کنید که غذای مصرفی شما به‌اندازه باشد و در روزهای تعطیل و میهمانی‌ها زیاده‌روی نکنید. حتی افزایش وزن اندک نیز می‌تواند مدیریت دیابت برای شما سخت سازد.

4. مراقب پاهای خود باشید:

دیابت می‌تواند باعث از دست رفتن احساس در انگشتان پاها و پاهای شما شود. سعی کنید که در فصل سرما با استفاده از کفش‌های مناسب زمستانی از پاهای خود محافظت کنید. برای سالم نگه‌داشتن پوست پای خود از مرطوب‌کننده استفاده کنید. پاهای خود را به‌طور مکرر بررسی کنید و اگر با جراحت خوب نشدنی در پای خود مواجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

5. دست‌های خود را گرم کنید:

اگر دست‌های شما سرد هستند، باید آن‌ها را گرم کنید تا بتوانید سطوح قند خون خود را بهتر بخوانید.» پیش از انجام تست قند خون دست‌های خود را با آب گرم بشویید. ابزار اندازه‌گیری شما زمانی بهتر کار خواهند کرد که دمای اتاق بین 10 و 40 درجه سلسیوس باشد.

6. تمرین‌های بدنی را کنار نگذارید:

انجام تمرینات بدنی در زمستان به انگیزه بالایی نیاز دارد، اما تمرین یا ورزش یکی از مهم‌ترین موارد در حفظ قند خون مناسب است. در زمستان می‌توانید با پوشیدن لباس کافی در هوای آزاد تمرین کنید یا به باشگاهی بروید که دمای آن مناسب زمستان است. یک گزینه دیگر این است که در خانه تمرینات بدنی همچون بالا و پایین رفتن از پله‌ها و استفاده از دمبل را انجام دهید.

منبع : سلامت نیوز

Salman

26 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • مبتلایان به امراض قندی بامیه بخورند
  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • دیابتی ها و تزریق انسولین
  • تاثیرات مختلف آسپرین بر بیماران دیابتی
  • خطر بیماریهای لثه برای مبتلایان به امراض قندی
  • عدم توجه به درمان در دیابتی ها
  • توصیه های مهم برای بیماران قندی
  • اثرات مخرب دیابت بر دندان ها
  • خواب نیمروزی طولانی و ارتباط آن با دیابت
  • مصرف اسیدهای چرب، علت بروز دیابت در خانم ها
  • تبلیغات مختلف برای مصرف قند و شکر
  • افزایش قند خون در ماههای گرم سال
  • قلیه مرغ رژیمی
  • به سرطان روده بزرگ یا دیابت مبتلا هستید؟پس به برنج قهوه ای دقت بیشتری کنید
  • توصیه هایی به خانواده های کودکان دیابتی
  • پربازدیدترین مطالب

  • پیشنهادات تغذیه ای برای افراد دیابتی
  • بر کنترل قندخون پیاده روی با تغییر سرعت موثر است
  • آیا ورزشهای اختصاصی برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد
  • 10 میوه برای مبتلایان به دیابت
  • عدم توجه به درمان در دیابتی ها
  • نکات کلیدی شکلات و جلوگیری از اضافه وزن و بیماری قند
  • خطر دیابت در اشخاص متفاوت است
  • آموزش به بیماران و خانواده ها در خصوص دیابت
  • اضافه وزن دختر با ابتلای مادر به دیابت بارداری
  • فشار یا استرس در حملات هیپوگلیسمی
  • 2 سال پیرتر شدن مغزهمراه با ده سال ابتلا به دیابت
  • پیشگیری از افزایش ناگهانی قند خون بعد ازغذا با خوردن پروتئین
  • ایا محیط زندگی در خطر ابتلا به دیابت نوع 2تاثیر دا رد؟
  • کاهش مقدار قند خون با دانه انگور
  • درمان جدیدی برای بهبود زخم های پوستی وقرنیه ای دربیماران دیابتی
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • اهمیت چیدمان سفره روی میز
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • گزینش لباس با توجه به فرم بدن
  • انتخاب طرح لباس متناسب با اندام
  • ویژگی های یک خانه آرام
  • آموزش دوست یابی به کودک
  • تصحیح چند رفتار اشتباه و پیشگیری از سرماخوردگی
  • آشنایی با آنفولانزای معده در کودکان
  • آشنایی با درمان های طبیعی برای زگیل
  • افزایش شادابی چشم ها
  • راه های پیشگیری از کاهش توده عضله یا سارکوپنیا
  • درمان با میخک
  • بررسی مشکلات ناشی از کم خونی مادر
  • ایجاد لخته خون با انجام عمل سزارین
  • معضل ریزش مو در تازه مادران
  • پیشنهاد سردبیر

  • چطوری در زمان ورزش ضربان قلب را هم کنترل کنیم
  • با این رفتارها همسرتان را عصبی خواهید کرد!
  • نحوه ارتباط برقرار کردن با خویشاوندانی که از آنها خوشمان نمی آید
  • مسدود شدن عروق کرونر و حمله قلبی
  • آموزش مدل مو مناسب برای هر مجلسی
  • تشدید درد با زوال عقل
  • آب میوه شیرین مختص روزهای گرم تابستان
  • عکس هایی از جو و خواص آن
  • چگونه فرزندمان را با عزت نفس بار بیاوریم
  • دارچین و زردچوبه دو ماده معجزه آسا
  • لیست مواد غذایی با کالری صفر
  • قلبی که بیرون از بدن رشد کرده است!
  • سیر تا پیاز عشق و عاشقی
  • ماهی بخارپز با طعم فلفل
  • افراد شاد و رفع عارضه افسردگی
  • 
       
    
    x