موضوعات

رازهای بهره مندی از عمر طولانی

 

maxresdefault

 

اگر تمایل دارید تا 100سال عمر کنید و در صحت و سلامت کامل عمری طولانی را تجربه کنید بهتر است از برخی روش های موثر در این زمینه کمک بگیرید سیگار ،رژیم غذایی ناسالم و  ورزش نکردن و اجتماعی نبودن از مهمترین دلایل کوتاه شدن عمر افراد مختلف محسوب می شود یک زندگی با کیفیت و فوق العاده در نبود این موارد می تواند سال ها طول بکشد و پایدار بماند.

 

افزایش طول عمر رازی است که تمام جنبه‌های آن آشکار نشده است و بر مبنای تحقیقات مختلف فقط جنبه‌هایی از آن در دسترس محققان قرار گرفته است.

جاهایی روی کره زمین هستند که اگر بالاتر از ۱۰۰ سال عمر نکنید، مسئله‌ای غیرعادی است.

دانشمندان دهه‌ها روی این مکان‌ها تحقیق کردند و به آنها لقب «مناطق آبی» داده‌اند.

اینطور که به نظر می‌رسد، مناطق آبی فقط روی چند ناحیه از کره زمین وجود دارد:

۱) ساردینیا، ایتالیا

۲) جزایر اوکیناوا، ژاپن

۳) لوما لیندا، کالیفرنیا

۴) نیکویا، کاستا ریکا

۵) ایکاریا، یونان

ولی یک دلیل وجود دارد که چرا این افراد تا این اندازه مورد تحقیق و بررسی محققان قرار گرفته‌اند.

فراتر از عمر کردن بالای ۱۰۰ سال، این افراد تا کمترین حد دچار بیماری‌هایی می‌شوند که بیشتر افراد بعد از ۳۰ سالگی دچار آن می‌شوند.

جنون، مشکلات قلبی و افسردگی بین این افراد تقریباً دیده نمی‌شود. این یعنی آنها زندگی‌ای فوق‌العاده باکیفیت در طول عمرشان دارند.

به همین خاطر این تحقیق برای اکثر ما اهمیت زیادی دارد.

مشکل ما چیست؟

۵۰٪ از افراد هر سال به علت بیماری‌های قلبی و سرطان که هر دو این بیماری‌ها تقریباً غیرقابل پیشگیری هستند، جان خود را از دست می‌دهند.

و ما می‌دانیم که در فرهنگ‌هایی روی کره زمین بیماری‌های قلبی وجود ندارد.

همینطور می‌دانیم که در خیلی از فرهنگ‌ها سرطان یا اصلاً اتفاق نمی‌افتد و یا به میزان بسیار کم اتفاق می‌افتد.

این را هم می‌دانیم که هر دو اینها رژیم‌غذایی و سبک زندگی بسیاری قوی‌ای دارند. بااینحال هنوز نفهمیده‌ایم که چرا این همه آدم بخاطر این مشکلات می‌میرند.

چیزی که بسیار جالب است این است که در این مناطق آبی (به ویژه در ایکارای یونان)، میزان ابتلا به سرطان کسری از قسمت‌های دیگر کره زمین، بیماری قلبی نصف آن و جنون به هیچ عنوان وجود ندارد.

معنی آن این است که نه تنها این افراد ندرتاً به بسیاری از بیماری‌هایی که ممکن است برای ما و شما اتفاق بیفتد، دچار نمی‌شود (و درنتیجه زندگی بدون درد و لذت‌بخش‌تر را تجربه می‌کنند)، بلکه در طول عمر خود تا زمان مرگشان از سلامت مطلوب برخوردار هستند.

با داشتن یک سبک زندگی خاص، نه تنها می‌توانید سلامتتان را ارتقا دهید، بلکه بیماری‌های کشنده‌ای که ممکن است جانتان را به خطر بیندازد هم از شما دور خواهد شد.

پس به جای اینکه بگویید، «خوب، اگه نخوام تا ۱۰۰ سالگی زندگی کنم چی؟» از این نکته‌ها استفاده کنید چون کمکتان می‌کند زندگی سالم و شاد را تجربه کنید.

این شباهت‌ها چه هستند؟

محققان بالاخره بین این سه گروه اصلی، ساردینیان‌ها، اوکیناوان‌ها و گروه لوما لیندا، به نتیجه‌هایی رسیدند.

مسئله جالب این است که «اسرار» آنها چیزهایی قابل‌لمس نیستند.

می‌خواهیم پنج شباهتی که بین این گروه‌ها دیده شده بود که البته چندان هم راز به شمار نمی‌رود را برایتان عنوان کنیم و بعد اسرار هرکدام از این گروه‌ها را به تنهایی بررسی کنیم.

شباهت‌ها:

۱# خانواده: خانواده یکی از مهمترین مولفه‌های زندگی این افراد بوده است، دیدن و ارتباط برقرار کردن با آنها بخش بسیار مهمی از زندگی آنها را شکل می‌دهد. تقریباً همه چیز در این فرهنگ‌ها حول ارتباطات اجتماعی می‌چرخد.

۲# نکشیدن سیگار

۳# رژیم‌غذایی بر مبنای گیاهخواری: بخش عمده هر وعده غذایی آنها را گیاهان تشکیل می‌دهد.

نکته: این به آن معنی نیست که آنها از گوشت و کربوهیدرات‌ها استفاده نمی‌کردند. ولی بخش مهمی از غذاهایشان براساس گیاهان بوده و مقدار بسیار کمی از آن گوشت و کربوهیدرات می‌باشد.

۴# ورزش نکردن (چیزی که احتمالاً فکرش را هم نمی‌کردید!): این روزها وقتی به فعالیت فیزیکی فکر می‌کنیم، باشگاه رفتن و عرق ریختن جلو چشممان می‌آید. در واقعیت، افرادی که زیاد عمر می‌کنند هیچوقت خود را درگیر ورزش‌های خیلی سخت نمی‌کنند. فقط به فعالیت‌های فیزیکی بسیار عادی مثل باغبانی کردن، پیاده‌روی یا کارهای روزانه‌شان اکتفا می‌کنند و البته این فعالیت‌ها را هر روز تکرار می‌کنند.

۵# اجتماعی بودن: این مهمترین ویژگی افرادی است که بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. خانواده و ارتباطات اجتماعی تقریباً ۳۰٪ از «راز طول عمر» آنها را شکل می‌دهد. خیلی جالب است، نه؟

ولی چیزی که ما می‌خواستیم جزئیات بود. داشتن یک زندگی اجتماعی خیلی خوب است ولی چه ویژگی‌های خاص هرکدام از این فرهنگ‌ها باعث می‌شد تا این اندازه عمر کنند؟
«اسرار» خاص هر فرهنگ

به طور خلاصه جزئیات هرکدام از این فرهنگ‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینید بعضی از جنبه‌های سلامت مطلوب تا چه اندازه ناملموس است.

راز ایکاریان‌ها

ایکاریان‌ها در یونان ۱۰ برابر امریکایی‌هایی بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

در زیر به بعضی از نکات جالب، ملموس یا ناملموس، درمورد آنها اشاره می‌کنیم:

– آنها خانواده را بر همه چیز مقدم می‌دانند و ارتباطات خانوادگی بین آنها بسیار نزدیک است. طبق نظر دانشمندان داشتن ارتباطات اجتماعی قوی‌تر با کاهش میزان ابتلا به افسردگی و استرس در ارتباط است.

– آنها به طور متوسط ۸ کیلومتر در روز روی جاده‌های ناهموار راه می‌روند (مثل چوپان‌ها).

-آیکاریان‌ها دیدگاه بسیار آرام و خونسردی نسبت به زندگی دارند و تا می‌توانند می‌خندند.

راز اوکیناوان‌ها

اوکیناوان‌ها در ژاپن مفهوم بسیار جالبی دارند که خودشان آن را به طول عمرشان ربط می‌دهند و به آن ایکیگای (ikigay) می‌گویند – که دلیل این است که صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند. مثل معنا و مفهومی است که به زندگی می‌دهید.

– آنها این ایکیگای را با ارتباطات اجتماعی قوی رشد می‌دهند – دوستان و خانواده که به آنها حمایت احساسی، فیزیکی و مالی می‌کنند.

– بسیاری از اوکیناوان‌ها باغچه‌ها و باغ‌های خود را دارند که در روز در آن بازی می‌کنند (و البته غذایشان را از آن تامین می‌کنند).

– رژیم‌غذایی اوکیناوان‌ها برمبنای گیاهان است ولی قانون جالب‌تری هم دارند که وقتی تا ۸۰٪ سیر شدند، دست از غذا خوردن می‌کشند.

خیلی از اوکیناوان‌ها حتی بعد از ۹۰ سالگی زندگی جنسی فعال دارند!

راز نیکویاها

کاستا‌ریکایی‌ها قانون مشابهی با اوکیناوان‌ها دارند – آنها چیزی به اسم پلان دو ویدا (plan de vida) دارند که دلیل زندگی‌شان است.

– این پلان دو ویدا لزوماً هدف یا معنی است که به زندگی‌شان می‌دهند و زندگی‌شان حول اجتماع و خانواده‌شان می‌چرخد. برای آنها هم خانواده بخش بسیار مهمی از زندگی است.

– آنها به سختکوشی باور دارند. با طلوع خورشید بیدار شده، حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و بزرگترین وعده‌غذایی‌شان را صبح‌ها و کوچکترین آن را شب‌ها می‌خورند.
سوال میلیون دلاری: آیا طول عمر فقط به رژیم‌غذایی و ورزش ارتباط دارد؟

صادقانه بگوییم، هیچکس نمی‌تواند یک مقاله علمی درمورد اینکه چطور این افراد طول‌عمرشان را بالا برده‌اند بنویسد. ما می‌دانیم که رژیم غذایی، سبک زندگی و از این قبیل عوامل مهمی هستند ولی احتمالاً عوامل ناملموس دیگری هم با طول‌عمر و سلامت این افراد در ارتباط است.

می‌خواهیم توجهتان را به چند نکته جلب کنیم: جنبه‌های ناملموس زندگی این افراد

دایره‌های اجتماعی‌شان. اهمیت خانواده.

داشتن «دلیل برای زندگی». سختکوشی و فعال بودن (البته در باشگاه ورزشی!) و در عین حال داشتن ذهنی آرام و گرایشی خونسردانه دربرابر زندگی.

چیزی که درمورد این افراد بسیار جالب است این است که ما معمولاً طول عمر و سلامت را با تناسب‌اندام و غذا مرتبط می‌دانیم. درواقعیت، یک جنبه ذهنی، اجتماعی، معنوی و روانی هم وجود دارد که به همان اندازه مهم است.

شما چه؟

آیا واقعاً می‌خواهید روی جنبه‌های ناملموس سلامت مثل سلامت «اجتماعی»، سلامت ذهنی، سلامت «شادی و خوشبختی» و سلامت معنوی‌تان، بیشتر کار کنید؟

همه این عوامل خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی طول‌عمر و سلامت شما تاثیر دارند. درست غذا خوردن و ورزش کردن ابزارهایی فوق‌العاده و لازم برای سلامت هستند ولی تقویت درون و دوستی‌هایتان هم تا همان اندازه مهم است.

مردمان

writer.n1

25 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • آیا دستمال توالت سمی است؟
  • اهدای عضو معامله با خدا است
  • درمان مشکلات بدن با نوشیدن آب
  • انتخاب دختر ایده آل و مناسب برای زندگی
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • آیا ایران با این خشکی به سمت نابودی میرود؟
  • چطور به تصمیم‌گیری فرزدندم کمک کنم؟
  • چه فرقی بین خوابیدن مردان و زنان است؟
  • رفع احتلال خواب با رعایت بهداشت
  • تنظیم وقت و برنامه ریزی برای محصلین
  • تاثیرات مختلف درونگرایی و برونگرایی برهمسران
  • کسب موفقیت در زندگی مشترک
  • خواندن احساسات افراد مختلف
  • نفسی خوشبو با یک دهانشویه طبیعی
  • افزایش سرعت برای آموختن بیشتر
  • پربازدیدترین مطالب

  • درباره استفاده های طلا چه می دانید
  • نکات مفید برای سلامت بیشتر
  • آموزش تا کردن کاغذ-پروانه کاغذی( آموزش تصویری)
  • کسلی و خستگی را از بین ببرید
  • چهار مورد مهم برای زمینه سازی موفقیت
  • ساعت بدنتان را به عقب بکشید!
  • چگونه انگیزه برای لاغری به دست آوریم
  • صاحب خانه شدن با این روش های موثر
  • بیماری های ناشی از وارد شدن به خانه با کفش
  • پیشگیری از بیمار شدن با این روش ها
  • به زانو درآوردن بوی عرق
  • مراقبت های شبکه های وای فای در اماکن مختلف
  • عارضه ای جدید به نام صورت ماه شکل
  • خواستگاران خوب را از دست ندهید
  • جا خشک کردن سنجاق درون بینی
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • آستیگماتیسم؛ از علت تا درمان
  • بی‌اختیاری ادرار و راه های پیشگیری از آن
  • آیا معاینه چشم دانش آموزان، ضرورت دارد؟
  • آیا کودکان میتوانند کدئین مصرف کنند؟!
  • همه چیز درباره انعکاس‌ درمانی
  • استاندارد کاهش وزن در هفته، چقدر است؟
  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش دوم)
  • درمان مشکلات روده به روش طب چینی (بخش اول)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش دوم)
  • چند ماسک خانگی برای درمان جوش و آکنه (بخش اول)
  • مراقبت از گوش؛ با چند ترفند ساده
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • آسیب زدن به موها هنگام خشک کردن
  • عوارض جسمی بلوغ زودرس
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • پیشنهاد سردبیر

  • همه عوامل مختل کننده کنترل زمان
  • آلزایمر و هذیان گویی دو عضو جدایی ناپذیر
  • ختمی گلی که فواید زیادی دارد
  • جمع آوری قرص سودوافدرین از کلیه داروخانه ها
  • انواع نان ها و تفاوت هر کدام
  • کودکان و زنان خانه دار، بهترين گزينه‌ها براي آموزش مصرف منطقي دارو
  • دو عامل مهم بوجود آمدن کهیر
  • بعد از ورزش چند کالری می سوزانیم
  • اطلاعاتی درباره ویروس shingles
  • عواملی که شما را به افسردگی می کشاند
  • آمار فست فود خورها در ایران
  • ایجاد مشکلات هورمونی با بیماری روماتیسم
  • ورزشی که در پیشگیری از سکته مغزی موثر است
  • علل گرایش افراد به فیسبوک
  • واقعیات و جزئیاتی درباره انبه
  • 
       
    
    x