%d9%84%d8%a7%d8%ba%d8%b1%db%8c
 چربی سوز,لاغری,دارو های لاغر کننده و… دغدغه های امروز اغلب افراد جامعه یافتن راه هایی سلام و یا زود بازده برای لاغری است و به دنبال این امر دست به هر کاری می زنند و به هر توصیه ای چه صحیح و چه غلط تن می دهند و هیچ توجهی به عوارض آن ندارند . مجله پزشکی دکتر سلام این مطلب را به توضیح راجب این چربی سوز ها اختصاص داده است.

 

تغذیه سالم موجب کنترل دریافت انرژی و حفظ وزن می‌شود، اما غذاهایی که فرآیند هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و بدن به انرژی بیشتری برای تجزیه آنها نیاز دارد، موجب سوختن انرژی بیشتری از بدن و همچنین موجب کاهش وزن می‌گردند.

سیده سارا حکیم؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

آیا غذاهایی وجود دارند که موجب سوختن چربی بیشتری شوند؟
به‌طور کلی تغذیه سالم موجب کنترل دریافت انرژی و حفظ وزن می‌شود، اما غذاهایی که فرآیند هضم آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و بدن به انرژی بیشتری برای تجزیه آنها نیاز دارد، موجب سوختن انرژی بیشتری از بدن و همچنین موجب کاهش وزن می‌گردند.
اگرچه این غذاها واقعاً موجب سوختن سریع‌تر چربی نمی‌شوند، اما می‌توانند از تجمع چربی جلوگیری نمایند و آن را کنترل کنند.
غذاهایی که دارای آب زیاد، درصد بالایی فیبر و چربی کم می‌باشند، این ویژگی را دارند.
1-‌ مصرف مرغ بدون پوست و به صورت دم‌پخت یا آبپز یا کبابی که مقدار چربی آن بسیار کم است و نیز پنیر کم‌چرب و غذاهایی با پروتئین بالا چون فرآیند هضم آنها در بدن طولانی‌تر می‌باشد، کالری بیشتری از بدن برای هضم مصرف می‌شود و نسبت به غذاهایی که دارای قند و چربی زیادی باشند مطلوب‌تر هستند.
2-‌ لبنیات کم‌چرب: طبق چندین بررسی انجام‌شده زنانی که از لبنیات کم‌چرب مانند شیر و ماست کم‌چرب 4-3 بار در روز استفاده می‌نمودند، میزان چربی بدن (درصد چربی بدن) آنها بسیار کمتر از افرادی بود که در رژیم غذایی آنها مصرف لبنیات بسیار کم بود و یا از لبنیات پرچرب استفاده می‌نمودند.
در مطالعه دیگری نشان داده شد افرادی که در روز 3 فنجان شیر کم‌چرب مصرف می‌کردند، کاهش وزن بیشتری نسبت به سایر افراد که رژیم غذایی آنها دارای کلسیم کمی بود داشتند.
3-‌ یکی دیگر از غذاهایی که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است سویا می‌باشد، زیرا سویا حاوی موادی می‌باشد که از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌نماید و به تجزیه آنها کمک می‌کند.
4-‌ غذاهای غنی از فیبر مانند غلات و حبوبات کامل و تصفیه‌نشده و لیگام‌ها چون غنی از فیبر می‌باشند، زمان بیشتری برای هضم آنها نیاز است و موجب مصرف کالری بیشتری می‌شوند. همچنین این غذاها موجب احساس سیری و پری می‌گردند و مانع از مصرف مقدار زیادی غذا توسط فرد می‌شوند.
5- غذاهایی غنی از ویتامین C: ویتامین C موجب می‌شود که چربی‌ها سریع‌تر تجزیه گردند و همین عامل آنها موجب تحریک کارنیتین می‌گردد که موجب سوختن چربی می‌شود.
همچنین ویتامین C موجب رقیق شدن چربی در بدن در نتیجه خروج سریع‌تر آن از بدن شود.
لیموترش، گریپ‌‌فروت، نارنج، بروکلی، کلم، کرفس و فلفل دارای ویتامین C می‌باشند.
البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که فلفل نیز، موجب تولید هورمون استرس بیشتری در بدن می‌گردد این هورمون سبب افزایش میزان متابولیسم پایه و تا حدودی موجب مصرف کالری بیشتر می‌شود.
میوه‌هایی مانند به و سیب حاوی پکتین می‌باشند. پکتین نیز جزء موادی است که جذب چربی توسط بدن را تنظیم می‌نماید.
همچنین پکتین چون موجب افزایش جذب آب بیشتری می‌شود از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌کند.
به‌طور کلی مصرف غذا به میزان متعادل، استفاده از کربوهیدرات پیچیده و دانه‌های کامل، محدود نمودن چربی‌های اشباع و خوردن میوه‌ها و سبزی‌های غنی از فیبر به همراه ورزش منظم نقش بسیار مهمی در سلامتی بشر دارد.

ارسال شده در 25 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع آشپزی رژیمی و سالم

پیشنهاد سردبیر

  • در خرید روغن زیتون به این نکات توجه کنید
  • بهداشت عمومی چه کاربری دارد؟
  • نگاه به درون مایکروفر ممنوع!
  • پیامدهای کمبود محبت در خانواده
  • همدردی والدین با بیماری پوستی کودکشان
  • از اهمیت دریافت ویتامین “ث” بیشتر بدانید!
  • از اختلال پانیک چه می دانید
  • درمان حساسیت پوستی بهاره با این روش ها
  • مضرات اسید سیتریک مصنوعی درون لواشک ها
  • شایع ترین مشکلات مربوط به کیست در خانم های مجرد
  • گول برخی از غذاهای رژیمی را نخورید
  • انواع شوره سر
  • نامنظم مصرف کردن دارو در ماه رمضان
  • از آروغ زدن در حین غذا چگونه پیشگیری کنیم؟
  • خوابیدن بهترین چیز برای یک فرد افسرده
  • محبوبترین ها

  • افکار آزار دهنده و تاثیرات مخرب آن ها
  • معرفی تیتروار نظریه های انگیزش 1
  • اهمیت محبت و مهر به همسر
  • اهمیت وقت گذاشتن برای همسر
  • استرس زوجین برای بهترین روز زندگی
  • گفتن این جملات به دختران مجرد،ممنوع
  • افزایش انرژی خانم ها با این مواد طبیعی و ساده
  • اختلالات روانی ناشی از رابطه های مجازی
  • دگرگونی های مختلف ناشی از عشق و عاشقی
  • زندگی را با نشاط گذراندن
  • زمان شروع بیماری افسردگی
  • تحریک مهر و محبت و علاقه همسر
  • شرایط موفقیت در ازدواج
  • خنده از دید روانشناسی
  • کدام رفتار خانمها برای آقایان غیر قابل تحمل است
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است