hands

 

 

 برای حمایت و مراقبت از سالمند بهتر است اجازه ندهید آن ها احساس تنهایی کنند و مانع ایجاد ترس و ناامیدی در این سنین شوید در دوران کودکی و در دوران سالمندی احتیاج به فردی داریم که از ما مراقبت کند ناتوانی در این سنین موجب نیاز ما به دیگران می شود وظیفه خانواده ها در قبال افراد سالمند چیست؟فراموش نکنید شما نیز پیر وفرتوت خواهید شد و روزی همانند سالمندی که در منزل دارید ناتوان می شوید.

بعضی خبرها تلخند، مثل نیشتری برقلب فرو می روند  و آن را خراش می دهند. مانند خبری که معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی چند روز پیش اعلام کرد. او گفته است ۱۰ هزار سالمند مجهول‌الهویه در کشور وجود دارد که از سوی خانواده‌های خود طرد شده‌اند و مسئولیت نگهداری آنها به گردن نهادهای حاکمیتی افتاده است . در این ارتباط چند نکته قابل تامل است:

یک – دراینکه این نهادها باید چنین افرادی را زیر چتر خود بگیرند، حرفی نیست و باید هم اینگونه باشد، که یکی از اصلی ترین وظایف دولت ها تامین رفاه اجتماعی است. اما مساله غیر قابل دفاع رفتار برخی از ما آدم ها با سالمندانمان است.

تردیدی نیست جای امن و راحت برای سالمندان در خانه و قلب ماست،  اما باید بپذیریم نگهداری از سالمندان خانواده، امکانات می خواهد و صبوری و سعه صدر  .چرا که دوران سالمندی شباهت های عجیبی به دوران کودکی ما دارد، با همان ناتوانی ها، ترس ها ، دلهره ها و نیاز به مراقبت ها و البته با این  تفاوت که با هر روز قد کشیدن کودک از میزان این خصلت ها کم می شود ولی سالمندان با هر روز پیرتر شدن ، ناتوان ترمی شوند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند .بنابراین باید درک کرد که گاه چاره  ای جز رفتن به سرای سالمندان نیست وچه بسا افرادی که به  هر دلیل امکان نگهداری از سالمند خود را ندارند و او را به سرای سالمندان می سپارند.

 

دو – حال اگرگریزی جز سپردن سالمند خود به سرای  سالمندان نداشتیم،باید آنها را  سر راه بگذاریم تا نهادی حمایتی او را از گوشه خیابان به سرای سالمندان ببرد و آنجا پشت پنجره به افق بیرنگ زندگی چشم بدوزند و مرگ را انتظار بکشند؟ چرا این همه بیرحم شده ایم ؟ اگر نمی توانیم سالمندان خود را  در خانه نگه داریم موظیم او را آبرومندانه به سرای سالمندان بسپاریم و سرزدن به او را مانند نان شب بر خود واجب بدانیم . فراموش نکنیم به هر دستی بدهیم از همان دست  می گیریم  و با این کار چنین آینده تلخی را برای خود رقم می زنیم.

سه – با توجه به اینکه جمعیت کشور با شتاب رو به  سالمندی در حرکت است، وظیفه حاکمیت است برای آینده آنها از همین حالا برنامه ریزی کند . بر اساس آمار اعلام شده  از سوی  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی  در کشور ما، مرز سالمندی ۶۰ سالگی است که این عدد در میانگین جهانی عددی حدود ۶۵ سال را نشان می‌دهد. همچنین در حال حاضر فقط ٨.۵درصد از افراد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵ درصد خواهد رسید. بنابراین  نباید  منتظر رسیدن سال های آینده نشست و بحران سالمندی را نظاره کرد. باید از همین  امروز برای جمعیت سالمند سال های پیش رو برنامه ریزی کرد تا این مشکل جمعیتی، کشور را با بحران مواجه نکند. پرسش اساسی در این رابطه این است مسئولان ذیربط در وزارت رفاه و سازمان بهزیستی و … تاکنون چه برنامه هایی را برای آینده این قشر تدارک دیده اند و چند سرای سالمندان در دست احداث دارند و چه  بودجه ای برای این منظور اختصاص داده شده و چقدر برای آموزش مردم واصلاح سبک زندگی و تاخیر سالمندی هزینه کرده اند؟  نکند بحران سالمندی که سال هاست کارشناسان در باره آن هشدار می دهند ، مثل بسیاری از امور دیگر غافلگیرمان کند و ما همچنان اندر خم چند آیین نامه و بخشنامه باشیم که هرگز رنگ اجرا به خود  نمی گیرد.

سلامت آنلاین

 

ارسال شده در 26 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • معالجه اضطراب به شیوه های مکمل و جایگزین (غیردارویی)
  • آشفتگی های روزمره تان را مرور نکنید
  • تشخیص سرطان گلو
  • ترفندهایی برای کاهش وزن بهتر و سریع تر
  • علاقه مندان به طعم سیب با روش تهیه کیک سیب آشنا شوند
  • مراقبت از خود و اعضای خانواده در برابر آنفلوآنزا
  • مشکلات هورمونی و تعریق شبانه
  • مرغ های هورمونی و ضخیم شدن صدای بانوان
  • خواص میوه سرد سال خرمالو
  • رفع دل درد با روغن های گیاهی
  • بر روی پوست ,داروهای گیاهی چه عارضه ای دارد؟
  • 10 روش کاربردی برای کنترل خشم
  • رژیم غذایی جالبی که تا بحال نشنیده اید
  • 15 روش موثر برای جلوگیری از بیماری های قلبی
  • بعد از افطار از خوردن میوه و سبزیجات غافل نشوید
  • محبوبترین ها

  • از گوشت قرمز پرهیز کنید
  • آیا پنیر سردرد می آورد
  • اهمیت تناول برخی میوه ها با پوستشان
  • هرآنچه درمورد ارزش غذایی خرما باید بدانید
  • با این راهکار ها به کودک خود سبزی بدهید
  • غذاهای مناسب و نامناسب از دیدگاه طب سنتی
  • اندازه توصیه شده مصرف کربوهیدرات
  • زالزالک را فراموش نکنید
  • غذاهای پرکالری را بشناسید
  • آسیب های غذا خوردن پای تلویزیون
  • با این معجون ها به طور معجزه آسا وزن خود را کم کنید
  • آیا میوه با آبمیوه تفاوتی از لحاظ ارزش غذایی دارد؟
  • شکر سرخ بخوریم
  • دانستنی هایی جالب در مورد مضرات و فواید شکلات
  • خوردنی های ممنوع برای مبتلایان به رفلاکس اسید معده
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است