11-common-nutritional-deficiencies-fb
درصورتی که با کاهش ویتامین های ضروری در بدنتان مواجه شوید مشکلات جسمی زیادی برایتان به وجود خواهد آمد آیا با علائم بالینی مختلف ناشی از کم شدن ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدنتان آشنا هستید ؟ریزش مو, ضعف عضلانی,خستگی, بی‌اشتهایی و یبوست از نشانه های مختلف کاهش ویتامین در بدن هستند .بهتر است مانع کم شدن این ویتامین ها در بدنتان شوید .

؛ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند، ومتخصصان همواره بر لزوم دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه تاکید می‌کنند؛ اما گاهی بی‌توجهی به این مسئله سبب بروز آسیب‌های جدی و گاه جبران ناپذیر در سلامت بدن افراد می‌شود.
ویتامین‌ها به دو گروه بزرگ محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند، که برای تامین مقدار کافی از آنها، رعایت تنوع و تعادل در درژیم غذایی، ضروری است.
کمبود ویتامین‌ها به صورت علائم بیوشیمیایی، بالینی و عملکردی خود را بروز می‌دهند؛ علائم بیو شیمیایی معمولا با آزمایش خون، علائم بالینی به صورت نشانه‌های ظاهری و علائم عملکردی در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، با ایجاد نقص در سیستم حرکتی بدن خود را نشان‌ می‌دهند. در این گزارش از علائم کمبود انوع ویتامین‌ها و منابع غذایی مناسب برای تامین آنها، آگاه می‌شوید.
ویتامین A
منیژه حکیمی، کارشناس عالی تغذیه اظهار داشت: این ویتامین وظیفه‌‌ی تامین بینایی و حفظ سلامت پوست را دارد و نیز نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند؛ کمبود این ویتامین سبب  بروز شب‌کوری و کمبود شدید آن منجر به نابینایی خواهد شد.
وی افزود از علائم کمبود این ویتامین، می‌توان به کم‌سو شدن چشم‌ها و شب‌کوری و نیز خشکی پوست اشاره کرد؛ ازمنابع غنی این ویتامین، می‌توان انواع مواد غذایی نارنجی و انواع سبزیجات ونیز جگرها را نام برد.
ویتامین B
 این کارشناس ارشد تغذیه گفت: ویتامین‌های گروه B شامل (B1، B2، B3، B6، B12) است که از نوع ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود؛ به طور کلی این ویتامین‌ها در رشد و تقسیم سلولی و متابولیسم بدن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
منیژه حکیمی بیان داشت: از علائم کمبود ویتامین‌های گروهB  می‌توان به ریزش مو, ضعف عضلانی,خستگی, بی‌اشتهایی و یبوست، اشاره کرد؛ همچنین این گروه از ویتامین‌ها نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطان، ایفا می‌کنند.
وی درباره‌ی منابع غذایی، شامل این گروه از ویتامین‌ها بیان داشت: انواع مغزها، نان‌های سبوس دار، لبنیات، گوشت‌های قرمز و سفید، جگرها و تخم‌مرغ، منابع غنی از ویتامین‌‌های گروه B هستند.
ویتامین C
این کارشناس تغذیه با بیان توضیحاتی پیرامون ویتامینC (آسکوربیک اسید)، گفت: این ویتامین تاثیر بسزایی در رشد و ترمیم بافت‌های بدن،  وسلامت سیستم ایمنی بدن و جذب مواد معدنی دارد.
وی از علائم کمبود این ویتامین در بدن اظهار داشت: تاخیر در بهبود و التیام زخم‌های بدن، عفونت‌های گوش‌ و حلق و بینی و ضعف عمومی بدن، می‌تواند از علائم و عوارض کمبود ویتامین C باشد.
منیژه حکیمی در خصوص منابع حاوی این ویتامین ضروری بدن، تصریح کرد: خانواده‌ی کلم‌ها و مرکبات از جمله )پرتغال، گریب فروت، انبه، کیوی) و نیز سیب زمینی و اسفناج، منابع غنی از ویتامین C هستند.
 ویتامین  D
منیژه حکیمی  با ارائه توضیحاتی پیرامون این ویتامین، عنوان کرد: ویتامین D که با تابش نور خورشید در بدن ایجاد می‌شود، و در جذب و حفظ تعادل میزان کلسیم بدن و نیز در پیشگیری به ابتلا به انواع سرطان‌ها، ام‌اس و نیز افسردگی تاثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: درد شدید در ناحیه‌ی دست و پا و کمر، از علائم کمبود این ویتامین در بدن است؛ و بهترین منبع برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد و کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز عوارض جبران ناپذیر و بیماری‌های خطرناکی همچون ام‌اس خواهد شد.
برای حفظ سلامت بدن، به خصوص سلامت ظاهری، کارهای گوناگونی می‌توان انجام داد که در این بین تامین ویتامین‌های ضروری بدن، اهمیت ویژه‎‌ای دارد.
متاسفانه بسیاری از افراد با بی‌توجهی به علائم و عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌ها، سبب ایجاد عوارض جبران ناپذیری در سلامت جسمی و حتی روحی خود می‌شوند.

ارسال شده در 26 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تغذیه سالم با رعایت این قوانین
  • دست و ناخن و شیوه مراقبت از آن
  • شیوه بکارگیری قرص های ضد بارداری(LD ، HD)
  • چگونه زندگی عاشقانه تری را تجربه کنیم؟
  • میکروب زدایی با سشوار
  • گلوکومانان – رایج ترین داروی لاغری
  • شناخت علت خشکی دهان
  • کمرویی و پیامدهای آن در جامعه
  • همسر سلطه جو داشتن
  • اثرگذاری معده بر بدبویی دهان
  • پرستاران واقعی
  • سالخوردگان پیاده روی کنند
  • نوع سوم از نارضایتی جنسی شایع مردانه
  • اختلال در ساعت بدن با این ماده
  • به شدت از مصرف نوشابه های رژیمی دوری کنید
  • محبوبترین ها

  • بکار بردن مواد غذایی غنی شده
  • برتری نان سنگک بر دیگر نان ها
  • سرطان روده بزرگ را با این نان از خود دور کنید
  • مولتی ویتامین ها هم می توانند خطرناک باشند
  • ما ایرانی ها در این موارد قهرمانیم
  • نوشیدن قهوه می تواند کلید مبارزه با آلزایمر باشد
  • محصولات کم چرب و پیشگیری از گرفتگی عروق
  • چطوری قهوه نوشیده می شود
  • نکاتی که باید قبل از خرید شیر بادام بدانید
  • آیا خوردن شیر های طعم دار برای بدن مضر است
  • مواد غذایی موثر برای کنترل اشتها
  • اشتباهات و خطاهای تغذیه ای رایج
  • اسموتی مخصوص پوست و مو
  • جای این مواد غذایی در یخچال نیست
  • پروتئین‌ گیاهی مناسب ترین انتخاب تغذیه ای برای بانوان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است