با رعایت این نکات در محل کار، سلامت خود را تضمین کنید

این روزها اکثر مردم باسواد هستند و کار اداری دارند؛ از قضا مشکلات اقتصادی باعث شده تا حتی کارمندان هم بیش از حد کار کنند؛ که این مسئله مسبب آسیب های جسمی و روحی میباشد. اگر شما کارمند هستید و فکر میکنید باید برای سلامت بدن خود کاری انجام دهید؛ ما به شما ۱۹ راهِ ساده برای رسیدن به سلامت ذهن، جسم و روح و روان، در محل کاری کاملا معمولی، معرفی میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. کنار دست خود، خوراکی‌های سالم قرار دهید

 

همانطور که نویسنده‌ی مجله‌ی موسیقیِ میوز (Muse)، نینا تامبورلو (Nina Tamburello) می‌گوید: «وقتی دستگاه فروش خوراکی‌ها یا باقیمانده‌ی خوراکی‌های جلسه‌ی ساعت ۳ بعدازظهر در اداره، شما را وسوسه می‌کنند، سخت است که در طول ساعات بیکاریِ اواسط بعدازظهر، به چیپس و بیسکوییت‌ها نه بگوییم.» پس بهتر است ظرفی از بادام یا کلم خرد شده را کنار لپ‌تاپ‌تان بگذارید. این بسیار آسان‌تر از بلند شدن و آوردن چیزی از آشپزخانه‌ی اداره است.

۲. با خودتان ناهار بیاورید

 

وقتی ساندویچ را خودتان درست می‌کنید، نه ساندویچ‌فروشی محل، می‌توانید نوع مواد غذایی را که می‌خورید، کنترل کنید. درست است که این کار برای شما زحمت دارد، ولی برای سلامتی و حساب بانکی شما، بهتر است.

۳. وقت خود را با افرادی که مراقب سلامتی‌شان هستند، بگذرانید

تحقیقات علمی می‌گوید، شما چیزی را می‌خورید که دوستان‌تان می‌خورند، پس با افرادی باشید که ناخودآگاه، به شما کمک می‌کنند تا عادات بد خود را کنار بگذارید.

۴. بایستید و حرکات کششی انجام دهید

حتی اگر فقط باید چند ایمیل را جواب دهید یا کارهای کوچکی انجام دهید، ۳۰ دقیقه در روز را ایستاده و در کنار میزتان سپری کنید. شرط می‌بندم که این کار، انرژی شما را افزایش می‌دهد. اگر در اداره‌ فضایی وجود ندارد که بتوانید در حالت ایستاده کار کنید، دست‌کم یک بار در ساعت، در جای خود بایستید و حرکات کششی انجام دهید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در پایان روز، محل کار را با گرفتگی گردن یا درد عضلات ترک کنید. بنابراین با انجام ورزش، از این دردها جلوگیری کنید. شما می‌توانید این ورزش‌ها را پشت میز کارتان انجام دهید.

۵. عادت‌های درست کار با رایانه را اجرا کنید

تمام روز خیره شدن به رایانه، خسته‌کننده است و به چشم‌ها، گردن، کمر و سر فشار می‌آورد. پس بین کارهای‌تان، استراحت‌های کوتاهی داشته باشید، میزان روشنایی مانیتور را کاهش دهید، صاف بنشینید، از قطره‌ی چشم استفاده کنید و گاهی اوقات، وضعیت خود را تغییر دهید.

۶. ملاقات‌های کاری را در حالِ راه رفتن انجام دهید

 

ملاقات‌های کاری‌تان را در حین پیاده‌روی انجام دهید تا از نور آفتاب لذت ببرید و عضلات‌تان را کشش بدهید. شاید این کار موجب شود تا چشمه‌های خلاقیت در ذهن شما بجوشند.

۷. از پله‌ها استفاده کنید

 

در شرایطی است که برای ورزش کردن زمان کافی ندارید، استفاده از پله، راه سریعی برای بالا بردن ضربان قلب است. (اگر مثلا در طبقه‌ی بیستم یا بالاتر کار می‌کنید، می‌توانید تا نیمه‌ی راه را از پله‌ها استفاده کنید و زمانی که خسته شدید، در نیمه‌ی دیگر از آسانسور استفاده کنید.) ایده‌ی خسته‌کننده‌ای است؟ ولی علم می‌گوید این کار، شما را باهوش‌تر می‌کند!

۸. وسط روز، ورزش کنید

اگر می‌توانید، یک ساعت مرخصی بگیرید و به باشگاه یوگایی در نزدیکی محل کارتان بروید یا بدوید. به گفته‌ی سردبیر ارشد مجله‌ی میوز، استیسی گاورونسکی (Stacey Gawronski)، پس از انجام این کار، روز برای او به سرعت سپری شده و با وجود از دست دادن آن یک ساعت، توانسته کارهای زیادی را انجام دهد: «ورزش آنقدر موجب افزایش بهره‌وری‌ام شد، که متوجه نشدم ساعت چند است.»

۹. کمی چُرت بزنید

معمولا سخت است بدون آنکه رئیس‌تان متوجه شود، روی میزتان به خواب بروید، ولی اگر می‌توانید و به شدت به استراحت نیاز دارید، به او اطلاع دهید که شما باید از یک چُرت کوتاه برای به دست آوردن تمرکز استفاده کنید. مودبانه بگویید که باید استراحت کنید و از یک نیمکت یا اتاق خصوصی، برای استراحتی کوتاه استفاده کنید. با این کار، کاراییِ شما در ادامه‌ی روز، افزایش می‌یابد. (این کار را هر روز انجام ندهید.)

at-work

۱۰. بیرون کار کنید

 

لی مک لئود (Lea McLeod)، مربی مهارت‌های شغلی در مجله‌ی میوز می‌گوید: «زیستگاه طبیعیِ شما، اتاقی پر از لامپ‌های فلورسنت و رایانه نیست.» لپ‌تاپ یا نوت‌بوک قدیمی خود را بردارید و بخشی از کارهای خود را (حتی برای مدتِ کوتاهی) در پارکی در نزدیکی محل کار، نیمکتی در بیرونِ اداره یا رستورانی در فضای باز انجام دهید. این کار موجب کاهش استرس و رساندن ویتامین D به بدن شما می‌شود.

۱۱. زمانی را به خودتان اختصاص بدهید

شما نمی‌توانید تمامِ مدت کار کنید، و از طرفی تمامِ وقت کار کردن برای شما خوب نیست. لیلی هرمان (Lily Herman) از نویسنده‌های مجله‌ی میوز می‌گوید: «وقتی در من نشانه‌هایی از «نیمه‌خاموشی» ظاهر شد، تمایل دائمیِ من برای کار کردن نیز به سر آمد. در حالی که از بیرون و در ظاهر، عملکرد خوبی داشتم، به تدریج از درون، خسته، بی‌انگیزه و بی‌روح می‌شدم.» بنابراین، زمانی را برای «خودتان» در نظر بگیرید. می‌توانید برای خودتان یک قهوه بیاورید، در شبکه‌های اجتماعی چرخی بزنید یا با یکی از همکاران‌تان گفتگو کنید.

۱۲. زیاد آب بنوشید

این مورد، خیلی بدیهی و واضح است. نوشیدن آب، به معنیِ داشتنِ جسمی شاداب (و سردردهای کمتر در طول روز) است. رمز موفقیت من چیست؟ یک بطری آب جالب و زیبا. بطریِ آب نی‌دار، دکمه‌ای یا بطریِ دارایِ دربِ تاشو را امتحان کنید.

۱۳. از اسباب‌بازی‌های کاهش استرس استفاده کنید

 

سرخوردگی خود را بر روی چیز دیگری به جز همکاران یا رئیس‌تان خالی کنید. این کار، موجب بهبود روابط شما شده و استرس‌تان را کاهش می‌دهد.

۱۴. ورزش کردن در محلِ کار را به یک سنت بدل کنید

در محل کار من در مجله‌ی اینترنتی میوز، همه‌ی ما طرفدارِ شنا رفتن‌ در ساعت ۳ بعداز ظهر هستیم. در این زمان، اعضای گروه، کار خود را متوقف کرده و با هم یک دور به صورت درازکش شنا می‌روند. این کار علاوه بر اینکه ورزشی سریع و کوتاه است، موجب نزدیک‌تر شدن همکاران به یکدیگر می‌شود. آیا ایده‌ام برای‌تان الهام‌بخش بود؟ با یکدیگر گروهی تشکیل دهید و سنتی را برای افزایش سلامتی خود پایه‌گذاری کنید. این کار را می‌توانید به سادگی و مثلا با استفاده از نوشیدنی‌های سالم به جایِ چای یا با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در وسط روز انجام دهید.

۱۵. از پنجره به بیرون نگاه کنید

 

علم می‌گوید که صرفا نگاه کردن به یک درخت، می‌تواند استرس را کاهش دهد و موجب شود احساس بهتری داشته باشید. این مورد، احتمالا ساده‌ترین نکته‌ی سلامتی است که به شما گفته‌ام. (اگر در شهر زندگی می‌کنید و درختی در بیرون پنجره مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید برای محل کارتان یک گیاه بخرید.)

۱۶. لیوانِ دوم (سوم یا چهارمِ) قهوه‌تان را با چیز دیگری جایگزین کنید

به جای وارد کردنِ کافئینِ بیشتر به بدن، به جایِ قهوه‌ی بعد از ظهر از قهوه‌ی بدون کافئین، یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

۱۷. صدای موسیقی را کم کنید

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، به پرده‌ی گوش آسیب می‌رساند. بنابراین اگر به طور مداوم با هدفون و با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهید، صدای آن را تا کمترین درجه، کاهش دهید. با این کار، زمانی که رئیس‌تان شما را صدا می‌زند، صدای او را می‌شنوید.

۱۸. به دستان‌تان استراحت بدهید

 

دست‌های شما، تمام روز کارهای سخت را انجام می‌دهند (بر خلاف پاهای‌تان)، پس بهتر است با انجام حرکات کششی یا قرار دادن آنها برای مدت کوتاهی بر روی پاها، به آنها استراحت بدهید. شما که نمی‌خواهید به سندرم تونل کارپ مبتلا شوید؟ در سندروم تونل کارپ، کانال عصبی در ناحیه‌ی مچ دست تنگ می‌شود.

۱۹. نفس بکشید

این مورد خنده‌دار به نظر می‌رسد، ولی اگر فقط یک دقیقه (با بیشتر) از زمان کارِ روزانه را به نگاه کردن به اطراف و صرفا نفس کشیدن اختصاص دهید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت. اگر فکر می‌کنید که این کافی نیست، می‌توانید تمرکزِ حواس یا مراقبه را نیز امتحان کنید.

منبع: وب سایت چطور

ارسال شده در 27 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت , عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • الگوي خواب کودک در سنین مختلف
  • انواع لک ها و ترفندهای از بین بردن آنان
  • آیا حذف چربی باعث لاغری می شود؟
  • چربی سوزی بیشتر با این تمرینات ورزشی
  • نجات موها با کمک ورزش یوگا
  • افراد کامل و بالغ چه خصوصیاتی دارند
  • در فصل بهار تغذیه خود را تغییر دهید
  • صداهای مهیب
  • مصرف کلسیوم ممکن است به زوال عقل ختم شود
  • خطاهای رایج زنانه درمورد جوش های صورت
  • وسواس در سنین پایین و این روش های درمانی
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • مواد غذایی خوشمزه که پوست تان را زیبا می کند
  • تصاویری از ماتریس سکشنال دندانپزشکی
  • درباره ورزشهای عضله سازی بیشتر بدانیم
  • محبوبترین ها

  • پنج قانون اصلی در تمرينات قدرتی
  • با این ورزشها اندام خود را قلمی کنید
  • بدنسازان به چه مواد غذایی نیاز دارند؟
  • یوگا چند نوع است
  • ۴ کاری که باید پیش از هرورزشی اجرا کنید
  • در 10 دقیقه کاری 1 ساعت را بسوزانید
  • چطوری دویدن را یاد بگیریم
  • سالمندان و فعالیت جسمانی
  • ورزش موقع آلوده بودن هوا
  • نادرست ترین رفتارها پس از ورزش
  • تاباتا؛چه نوع تمرینی است؟
  • حرکات تمرینی پیلاتس که روزانه انجام میشود
  • آموزش تصویری بدنسازی در 6 هفته ( بخش 3)
  • فاکتور های رژیم غذایی ورزشکاران
  • آثار ورزش و فعالیت بدنی بر چاقی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است