هوس خوردن

چقدر گرمه؟چرا تلویزیون هیچی نداره؟فیلمم که ندارم نگاه کنم.اه،گوشیمم شارژ نداره.کامپیوترمم که ویندوزش خرابه.چیکار کنم؟آها،برم یه سری به یخچال بزنم.هوس خوردن یکی از آن مواردی است که اتفاقی پیش می آید،اما اتفاقی ام باعث چاق شدن شده و انسان را به سمت انواع بیماری ها میکشاند.

تحقیقات زیادی نشان داده که بین کمبود خواب و کم شدن مقاومت نسبت به میل و ویار هله‌هوله، ارتباط نزدیکی وجود دارد.

همه ما در این موقعیت بوده‌ایم: تصویر تبلیغ کاپ‌کیک نرم را در صفحه یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌بینید و شدیدا هوس می‌کنید که آن را بخورید. در راه رفتن به محل کار، چیپس سیب‌زمینی انگار از داخل سوپرمارکت شما را صدا می‌زند. عقل‌تان به شما می‌گوید که بهتر است بی‌خیال این هوس شوید، اما انگار رفته رفته داستان بدتر می‌شود … و قدرت اراده‌تان، شما را فریب می‌دهد. دفعه بعد که دچار چنین وسوسه‌ای شدید، یکی از راه‌کارهای زیر را انجام دهید.
به پیاده‌روی بروید
محققان به تازگی دریافته‌اند که حدود ۱۵ دقیقه تمرین روی تردمیل میتواند به شکل بارزی باعث ارتقاء میزان مقاومت شما در برابر اسنک‌های شیرین شود. این تحقیق نشان می‌دهد یک دوره‌ کوتاه انجام تمرین با شدت زیاد باعث می‌شود افراد بتوانند مصرف غذای خود را تنظیم کنند.
نوشیدنی‌های خوشمزه بنوشید
یک لیوان آب که با چیزهایی مانند نعناع، خیار، ریحان و حتی انار طعم‌دار شده است حال‌تان را جا می‌آورد و بی‌آنکه کالری شما را زیاد کند، می‌تواند نیاز و هوس غذایی‌تان را ارضاء کند. بهتر است از نوشیدنی‌هایی که با مواد صنعتی شیرین شده‌اند پرهیز کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع نوشیدنی‌ها، باعث بدتر شدن میل و هوس شما خواهند شد.
چای زنجبیل بنوشید
زنجبیل یک گیاهِ پاک‌سازِ خوش‌طعم است که باعث کم شدن میل و ویارِ خوردن یک چیز شیرین می‌شود و از طرفی هوس خوردن شکر را هم از بین می‌برد. برای درست کردن چای زنجبیل کمی دارچین و بریده‌های لیمو را هم در آن بریزید و نوش جان کنید.
استراحت کنید
بروید پیش همکارتان و زمانی را به غیبت کردن سپری کنید، ‌یا مثلا ظرف‌ها را بشویید، به ایمیل‌ها جواب بدهید یا به مادرتان زنگ بزنید. تحقیقات نشان می‌دهد تغییر وضعیت و مشغول کردن خود با کارهای بدون فکر قبلی و تصادفی این قضیه را مورد چالش قرار می‌‌دهد که آیا میل و هوس به خوردن ناشی از خستگی فکری و روحی است یا نه.
یک لیوان آب بنوشید
ما اغلب تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و وقتی بدن‌مان با کم‌آبی روبرو می‌شود، می‌خواهیم چیزی بخوریم به‌جای آنکه بنوشیم. حدود ۳۵۰ گرم آب برای رفع ویار و هوس خوردن کافی خواهد بود.
به پیشانی‌تان ضربه بزنید
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعا جواب می‌دهد: سال گذشته تحقیقی درباره چاقی صورت گرفت و نتایج آن نشان داد که ضربه زدن به پیشانی به مدت ۳۰ ثانیه باعث کم شدن شدت ویار و هوس و نیز کمرنگ شدن تصویر غذایی خواهد شد که در مغزتان، میل و هوس خوردنش را دارید.
آدامس بجوید
افرادی که سه ساعت بعد از صرف ناهار آدامس‌های بدون شکر می‌جوند،‌ احساس گرسنگی و هوس خوردن اسنک در آنها کاهش می‌یابد. از طرفی میزان انرژی آنها هم بیشتر شده و به مانند هر کسی که خستگی و بی‌حالی ساعت ۳ بعد از ظهر را تجربه کرده می‌دانند که خستگی باعث می‌شود به سختی بتوان در برابر هوس خوردن مقاومت کرد.
خودتان را در حال خوردن چیزی که هوس کرده‌اید، تصور کنید
شاید مسخره باشد اما حقیقت دارد: در شرایطی که ممکن است به خود بگویید که هر آنچه را که از ته دل خواهان آن هستید نباید بخورید چرا که این کار باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای خوردن آن داشته باشید، اما تحقیقات نشان می‌دهد ساختن تصویری ذهنی از خودتان هنگام خوردن آنچه هوسش را دارید – و تکرار آن به شکل مداوم در سر – باعث می‌شود میل به خوردن آن از سرتان بیافتد.
عطر گل یاسمن را استنشاق کنید
یک بطری کوچک از عطر این گل را در کیف‌تان نگه دارید. این بو می‌تواند اشتهایتان را در حد متعادلی نگه دارد. در این زمینه محققان از ۶۷ دانشجوی دختر خواستند تا تصاویر غذاهای شکلاتی را ببینند تا میزان میل آنها برای خوردن شکلات افزایش یابد. سپس از آنها خواستند تا گل یاسمن، یک سیب سبز و یا آب را بو کنند. تنها بوی یاسمن توانست به نحو چشمگیری میل دانشحویان را به خوردن شیرینی کاهش دهد.
دراز بکشید و چرت بزنید
تحقیقات زیادی نشان داده که بین کمبود خواب و کم شدن مقاومت نسبت به میل و ویار هله‌هوله، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع در ذهن، میل و اشتهای شما از طریق خستگی تحریک می‌شود، بنابراین کمی استراحت می‌تواند این مشکل را حل کند.
میان‌وعده حاوی پروتئین و فیبر بخورید
غذاهایی که حاوی مواد مغذی هستند خاصیت اشباع‌کننده و انرژی‌دهنده دارند و مدت زمان زیادی برای بدن طول می‌کشد تا آنها را هضم کند، بنابراین زمان بیشتری در بدن می‌مانند. آجیل‌هایی مانند پسته و بادام پروتئین و فیبر زیادی دارند و می‌توانند هوس شما را از بین ببرند.

منبع : الو دکتر

ارسال شده در 27 شهریور 1395 توسط سلمان آرین با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • نکات طلایی درباره سیرابی
  • ام اس و زندگی با وجود آن
  • خوراکی های مضر برای زخم معده
  • بهترین تقویت کننده های ذهن را بشناسید
  • درد شانه در چه کسانی بیشتر است
  • مشاوره را از یاد نبرید
  • اهمیت صحبت از برخی موارد قبل از ازدواج
  • چطوری می شودرگ های بسته شده را با این مته باز کرد
  • ترشح آدرنالین در بدن
  • تخریب زیبایی پوست با این کارها
  • سخنانی که نباید به بیماران سرطانی گفته شود
  • احساس درد در زمان شیردادن
  • نان مخصوص ترکیه dokme
  • روش تهیه مافین با عطر دارچین
  • با این آب میوه خروپف را کاهش دهید
  • محبوبترین ها

  • سالمندان این دمنوش را برای درمان سرفه بنوشند
  • با هلیله سیاه بیشتر آشنا شوید
  • برخی داروهای طبیعی برای مشکلات گوارشی
  • داروهای خانگی برای برفک دهان
  • میوه ها وسبزیجات مفید برای کنترل فشار خون
  • انواع املاح و مواد معدنی موجود در آب برنج
  • در فصول سرد سال پزشک طبیعی خود باشید
  • تهیه معجون با سبزه
  • مشخصات زیره سبز
  • منفعتها و کاربردهای چریش
  • با خواص اسطوخودوس آشنا شوید
  • درمان های خانگی برای خشکی چشم
  • نوشیدنی معجزه گر تیروئید
  • دانستنی هایی درباره روغن مورچه
  • مریم گلی و یک دنیا تاثیرات مفید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است