موضوعات

تماشای فوتبال با ما چه میکند ؟

تماشای فوتبال

یکی از ورزش های پر طرفدار و محبوب بین مردم جهان فوتبال میباشد که تقریباً باید بگوییم در بین تمام ورزش ها محبوبیتش بیشتر است،اما آیا میدانید تماشای فوتبال چه بلایی سرمان می آورد؟اصلاً تا الآن در این مورد چیزی شنیده اید؟حتما فکر کرده اید که تماشای یک فوتبال چه اشکالی دارد،اما اینطور نیست،پر از اشکال است.

ورزش کردن راه موثر فرار از مشکلات روحی، روانی و جسمی است؛ جوامع با شهروندان ورزشکار کمتر دچار بیماری می شوند و معمولاً کارایی بیشتری در فعالیت های شخصی و حرفه ای دارند. البته این تمام ماجرا نیست، زیرا گاهی خود ورزش نیز عامل برخی ناهنجاری ها شده و فرد یا گروهی از افراد را درگیر می کند. این حالت زمانی ایجاد می شود که شکل ورزش کردن تغییر می کند و چاشنی رقابت بالا می رود، در این صورت ورزشکاران و هواداران ورزشی به چالش افتاده و با مشکلات و عارضه های فراوان جسمی و روحی مواجه می شوند.

شناخته شده ترین شکل عارضه های ورزش «استرس» است که بیش از مشکلات و آسیب های جسمی ورزشکاران و هواداران را درگیر می کند. محققان بر این باورند که استرس مزمن یا ادراک شده بر رفتارهای ورزشی اثرگذار است و عملکرد مفید جسمانی ورزشکاران را کاهش می دهد.

نتیجه یک مطالعه فرانسوی نشان می دهد رویدادهای استرس زای ورزشی باعث کاهش شدید قدرت ماهیچه ها در کوتاه مدت می شود و مکانیزم های طبیعی بدن از جمله تنفس، ضربان قلب، جریان خون، بینایی و ترشحات بزاق دهان را مختل می کند.

محمدامیر امینی، کارشناس فیزیولوژی ورزش می گوید: تغییر گلبول های قرمز ورزشکاران حرفه ای رشته های فوتبال، والیبال، بوکس، شنا، دوچرخه سواری و دومیدانی بیشتر است و آنها را در معرض استرس بیشتر قرار می دهد. این استرس ها سبب کاهش آنتی اکسیدان های آنزیمی و غیرآنزیمی خون، قلب و عضله می شود که نتیجه آن افزایش آسیب های ثانوی جسمی به فرد ورزشکار است. نشانه های اولیه حملات استرس زا در ورزشکاران تغییر اشتها، خلق و خوی و کاهش عملکرد حافظه است.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکارانی که به مدت طولانی و با شدت زیاد تمرین می کنند اغلب با این مشکلات مواجه و فعالیت های آنها به دلیل تاثیر مکانیزم های استرس زا دچار افت می شود، این شرایط در صورت عدم کنترل، پیشگیری و درمان به موقع زمینه ساز بروز حملات قلبی بی بازگشت است.

تیر استرس بر قلب هواداران ورزشی

شاید بیش از خود ورزشکاران این هواداران باشند که با عوامل استرس زا دست و پنجه نرم می کنند. در سال های اخیر اخبار متعددی از تاثیرات ناشی از استرس بر هواداران منتشر و برخی به درگیری های خشونت آمیز و حتی مرگ منجر شده است.

حسام عبدخدایی، روانشناس در این باره می گوید: هواداران متعصب ورزشی اغلب کورتیزول و تستوسترون بالایی دارند، به همین دلیل هنگام طرفداری از تیم یا بازیکن مورد علاقه شان انرژی زیادی را تخلیه می کنند. این وضعیت ارتباط مستقیمی با احساسات و سلامت قلب آنها دارد و در صورت قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا عاطفی پس از بازی می تواند به حملات قلبی نیز منجر شود.

این کارشناس در عین حال به حواشی بازی اخیر ایران و قطر اشاره کرده و می گوید: مسایل و درگیری های بعد از این بازی دقیقاً نتیجه استرسی بود که بطور مشترک در ورزشکاران و هواداران ایجاد شده بود. اگر این استرس در همان لحظات مهار نمی شد، قطعاً نتایج تلخی را برای ورزش ما رقم می زد.

راه های کلیدی برای کاهش استرس های ورزشی

برای مهار استرس های ورزشی راهکارهای ساده ای وجود دارد که اغلب بازدارنده هستند و علاوه بر ورزشکاران به سلامت هواداران ورزشی نیز کمک می کند. قدم اول کاهش فشارهای جسمی و روحی ورزشکاران است به این معنی که تمرینات و آمادگی های جسمی در زمان و مقدار معینی انجام و از تحمیل فشار مضاعف بر آنان جلوگیری شود.

هواداران نیز می توانند به جای اهمیت دادن به نتیجه بازی از تماشای رقابت لذت ببرند و اطمینان داشته باشند ورزشکاران مورد حمایت آنها همه تلاش خود را بکار می گیرند. تاکید بر حفظ روحیه، آرامش و اخلاق در ورزشکاران و هواداران قبل از شروع بازی بسیار موثر است و از فشارهای سنگین روانی حاکم بر یک بازی ورزشی می کاهد.

راهکارهای دیگری هم وجود داد، از جمله گرفتن عکس یادگاری ورزشکاران و هواداران با تیم رقیب. با این کار قلب در وضعیت آرامش بخشی قرار می گیرد، فشار خون متعادل می شود و عملکرد شیمیایی هومون های استرس زا تغییر می کند. این فرایند فیزیولوژیکی ارگانیسم های دفاعی بدن را علیه عوامل خطرساز فعال و به حذف سریع تهدیدکننده کمک می کند.

فراموش نکنید حداقل ۳۰ درصد قهرمانان ورزشی و هواداران متعصب آنها همواره در معرض استرس و دیگر عوامل مخاطره زا ناشی از رقابت های ورزشی قرار دارند و باید هرچه سریع تر از این شرایط خارج شوند.

منبع : سلامت آنلاین

Salman

26 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • تاثیر پیاده روی و یوگا بر استرس و اضطراب
  • پیامدهای منفی نشستن های طولانی را چگونه از بین ببریم
  • حرکات کششی و هزار و یک فایده!
  • حرکات ورزشی در ساعات اداری
  • ارتباط تحرک و فعالیت با جوانی
  • دیابتی ها به همین سادگی قندشان را کنترل کنند
  • طول عمرتان را افزایش دهید،با این 8 ورزش
  • طناب بزنید،بخاطر این 3 دلیل جالب
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • فایده های مختلف دویدن برای بدن
  • تنظیم شخصیت با کمک ورزش
  • ناشناخته ترین ورزش های باستانی ایرانی
  • چه مکملی را در چه زمانی باید مصرف کرد
  • هدف شما از تمرینات ورزشی چیست؟
  • تاثیرات مختلف سبک های مختلف ورزشی بر بدن
  • پربازدیدترین مطالب

  • تمریناتی برای داشتن بالاتنه ای خوش ترکیب
  • پیاده روی و مقابله با سرطان سینه
  • با این حرکات، کاری انجام دهید که همسرتان زیادتر دوستتان داشته باشد!
  • به عضلات بالاتنه چه ورزش هایی بدهیم که تقویت شوند ( تصویری)
  • در ورزش بدنسازی قدرت چه معنایی دارد؟
  • با رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی وزنتان را کاهش دهید
  • راست قامتی و عضلات مرکزی
  • برخی حرکات ورزشی و اشتباهات انجام دادن آن ها
  • تفاوت برنده ها و بازنده های کاهش وزن
  • فواید ورزش پیلاتیس را باهم مرور میکنیم
  • در هوای سرد برای ورزش چه بپوشیم
  • سبک ورزشی موثر برای کم شدن وزن
  • با این ورزشها اندام خود را قلمی کنید
  • در ورزش پرورش اندام توجه به چه توصیه هایی ضرورت دارد
  • چگونه با دویدن وزنمان کاهش میابد؟
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • روغن ماهی تقویت کننده ای مقوی برای سلامت مغز
  • بررسی پرسه زنی در دنیای مجازی
  • پر کاری تیروئید را در دوران بارداری جدی بگیرید
  • ویژه آقایان! در صورت عدم تخلیه منی چه باید کرد؟
  • روش تهیه نان بروتچن عسلی
  • کیک رزماری انتخاب مناسب برای عصرانه
  • علل خطرناک تپش قلب در دوران بارداری
  • اسباب بازی هایی که نقش مهمی در آینده کودکتان دارند
  • سوالات و ابهامات مختلف درباره هورمون تراپی
  • چه مقدار قند در روز مصرف می کنید؟
  • مشکلات مختلف فصل پاییز
  • بررسی آلوده ترین شهرها
  • درست غذا بخورید، پر مو نشوید!
  • برای کاهش وزن باید تلاش کنیم یا نه؟
  • کودکان بیش فعال و انجام تکالیف مدرسه
  • پیشنهاد سردبیر

  • خطرات خوردن نوتلا
  • بکار بردن مواد غذایی غنی شده
  • عوارض محصولات زیبایی برای پوست
  • برای سردرد سینوسی این داروهای خانگی مفیدند
  • آقایان کم مو و تراشیدن سر
  • روش های معاینات چشم
  • ماکارونی سبزیجات با خامه
  • کول‌تار چه نوع دارویی است؟
  • انعکاس جالب موسیقی بر سلامت افراد
  • بهداشت و اهمیت بهداشت باشگاه ها و سالن های ورزشی
  • سدیم نیترات و نیتریت و خطرات آنها
  • این ورزش ها برای کودکان قدغن هستند
  • ارتباط اوتیسم با بویایی
  • تاثیرات مضر گرمای هوا روی سلامتی
  • منیر به چه نوع بیماری می گویند؟
  • 
       
    
    x