img11324654
چاقی و یا همان اضافه وزن امروزه به غولی برای انسان ها تبدیل شده است. این افراد اغلب از اعتماد به نفس کمی برخوردار اند از فرم بدن خود خجالت می کشند. بطور کلی می توان گفت که این افراد زندگی را برای خود به جهنم تبدیل می کنند. اما مگر مهم تر از خود شما شخص دیگری هم هست؟

arrow-download-iconدانلود فایل صوتی مقاله

 

من اضافه وزن بالایی دارم ، آخرین باری که BMI خود را چک کردم 28.6 بود  و تقریبا بیشتر عمرم را در حال جنگیدن با چاقی بودم. اما سال پیش کاری کردم که هرگز فکرش را نمی کردم انجام دهم: بیخیال کاهش وزن شدم.

مدتی سردرگم بودم و نمی دانستم باید چکار کنم چند باری هم به سراغ رژیم های عجیب و غریب رفتم اما دوباره رهایشان کردم. تصمیم گرفتم به کلاس های یوگا بروم. یکی از پر اضطراب ترین دوران زندگیم را می گذراندم و فکر می کردم یوگا کمک می کند. بعد از گذشت مدتی یوگا توانست اضطرابم را بهبود ببخشد و مرا به ورزش هایی مانند هایکینگ ( پیاده روی در طبیعت ) سوق دهد. بیشتر از هر موقع دیگری در زندگی احساس خشنودی و سالم بودن می کردم. هنوز لاغر نبودم اما برای اولین بار در زندگی فکر می کردم که لازم هم نیست که باشم.

به همین دلیل است که باید طرز فکرمان درباره سالم بودن را تغییر دهیم، اگر بخواهیم کاری کنیم افراد حس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشند باید بحث وزن را تغییر دهیم و درباره چیزهایی صحبت کنیم که اهمیت دارند. چیزهایی مانند داشتن هدف و معنا، داشتن دوست و فامیل، درست غذا خوردن و فعال بودن اینها هستند که اهمیت دارند، وزن نباید اینقدر تاثیر داشته باشد.

اگر چنین چیزی را وقتی تلاش می کردم وزن کم کنم می شنیدم، می گفتم نه مگر می شود وزن را به حال خود رها کرد؟ همه چاق خواهند شد!. به عنوان کسی که اضافه وزن دارد همیشه ترس این را داشتم که وزنم از چیزی که هست بالاتر هم برود. به بدنم مانند چیزی خارج از کنترل و موجودی که نمی داند چطور باید از خود مراقبت کند نگاه می کردم.

اما در واقع بدنمان در تنظیم کردن خود بسیار خوب است و تمام مکانیزم ها را دارد تا مطمئن شود به چه چیز نیاز دارد، چیزهایی مانند وزنی که در آن احساس راحتی می کند، شاید باورتا نشود ولی با گوش دادن به بدن بدون بالا یا پایین بردن کالری می توانید در وزن مناسب خود بمانید. برنامه غذایی و فرهنگمان غرق در کاهش وزن است و همین باعث نادیده گرفتن و خراب شدن این مکانیزم ها شده است. اگر به اندازه کافی کالری یا مواد مغذی دریافت نکنید، بدنتان کاری می کند بیشتر هوس کالری و مواد مغذی کنید و با محدودیتی که برنامه غذایی ایجاد کرده مبارزه می کند. اگر می بینید کسی در طول کاهش وزن کم می آورد دلیلش کمبود اراده نیست، بلکه این عوامل روانی هستند که او را به سمت شکستن برنامه غذایی پیش می برند.

شاید فکر کنید تحمل این موارد ارزشش را دارد اما باید بدانیم که وزن روشی معیوب برای اندازه گیری سلامت و طول عمر است. چیزهای زیادی دیگری هم هست که روی سلامت کلی بدنمان تاثیر می گذارند برای مثال جایگاه اجتماعی، تحصیلات و حتی صمیمیت در روابط می توانند تاثیر مستقیم داشته باشند. پس نتیجه این می شود که همه تمرکز نباید روی وزن باشد و موارد دیگر اگر تاثیرشان از برنامه غذایی و ورزش بیشتر نباشد کمتر نیست.

این چربی نیست که برایمان ضرر دارد بلکه تعصبی که روی چربی به وجود آمده باعث آسیب به افراد شده. در دنیای امروز زندگی در بدنی بزرگ سخت است. مردم ظالم شده اند، طوری که چربی می تواند روی قابلیت پول درآوردن، کار پیدا کردن، پیشرفت، تحصیل و حتی موفقیت در زندگی اجتماعی تاثیر بگذارد. فکر می کنیم وقتی به یکی از دوستانمان برنامه غذایی یا توصیه هایی برای کاهش وزن می دهیم به او لطف کرده ایم اما در واقع او سرشار از شرمی آُیب رساننده کرده ایم. حتی تحقیقاتی که طی 15 سال روی 19.000 فرد انجام گرفت نشان داد کسانی که از وزن خود راضی هستند، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر چربی دارند از نظر سلامت در سطح بهتری قرار دارند. علاقه نشان دادن به بدن بدون اینکه به مقدار چربی اش توجه کنید برایتان خوب خواهد بود.

بیایید اجازه ندهیم چاقی جلوی زندگی کردنمان، رشدمان، پیشرفتمان و ارتباط با دنیا را بگیرد. ایجاد تغییر در دیدگاه بسیار مهمتر از هرگونه رژیم و برنامه ورزشی است، وقتی از این منظر به سلامت خود نگاه کنید به مرور خواهید دید سهمتان از لذت های زندگی بیشتر شده و تنتان سالمتر از هر زمان دیگری است.

ارسال شده در 29 شهریور 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع آشپزی رژیمی و سالم

پیشنهاد سردبیر

  • پرانتزی بودن پا در سنین پایین
  • مصرف زياد كرتون باعث تخريب مفاصل مي شود
  • چه عواملی در خارش پوست دخیل هستند؟
  • در باره ورزش پا این دو مورد مفید را بدانید
  • دیگر کافیست، اکنون لاغر شو
  • دانسته هایی درباره خاصیت ماست
  • دویدن در هوای آزاد ؛ بهترین ورزش
  • حمله قلبی و عرق سرد
  • آشنایی با محصولات فروشگاه اینترنتی اروند
  • اختلال افسردگی در اطفال با این زمینه ها
  • افسردگی و اختلال روانی
  • عادت به رفتارهای پرخاشگرانه
  • آموزش قدم به قدم احیای قلبی نوزاد و کودک [فیلم]
  • عیب و ایراد غذاهای لطیف با غیرلطیف در چیست
  • جدیدترین آزمایش برای بررسی دقیقتر ارتباط سرطان و دیابت
  • محبوبترین ها

  • آموزش تصویری مرحله به مرحله دیزی
  • دستور پخت متفاوت لازانیا با نان تست
  • شکم پاره رژیمی
  • شیرینی با دو ماده
  • برش های کیک توت فرنگی
  • گوزلمه تخم مرغ و پنیر
  • دسر لیوانی چیز کیک با طعم لیمو
  • طرز تهیه پیرپریم
  • سالاد بادمجان و پنیر -114 کالری
  • پنکیکی خوشمزه و مناسب برای عصرانه
  • چگونه گردو را کاراملیزه کنیم؟
  • پیده ماهی
  • پیراشکی تره فرنگی و عدس بدون آرد
  • کیک خیس در عرض 7 دقیقه
  • کیک ساده و مرطوب مکزیکی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است