موضوعات

مقاله ای صوتی پیش کش به افرادی که اضافه وزن دارند

img11324654
چاقی و یا همان اضافه وزن امروزه به غولی برای انسان ها تبدیل شده است. این افراد اغلب از اعتماد به نفس کمی برخوردار اند از فرم بدن خود خجالت می کشند. بطور کلی می توان گفت که این افراد زندگی را برای خود به جهنم تبدیل می کنند. اما مگر مهم تر از خود شما شخص دیگری هم هست؟

arrow-download-iconدانلود فایل صوتی مقاله

 

من اضافه وزن بالایی دارم ، آخرین باری که BMI خود را چک کردم 28.6 بود  و تقریبا بیشتر عمرم را در حال جنگیدن با چاقی بودم. اما سال پیش کاری کردم که هرگز فکرش را نمی کردم انجام دهم: بیخیال کاهش وزن شدم.

مدتی سردرگم بودم و نمی دانستم باید چکار کنم چند باری هم به سراغ رژیم های عجیب و غریب رفتم اما دوباره رهایشان کردم. تصمیم گرفتم به کلاس های یوگا بروم. یکی از پر اضطراب ترین دوران زندگیم را می گذراندم و فکر می کردم یوگا کمک می کند. بعد از گذشت مدتی یوگا توانست اضطرابم را بهبود ببخشد و مرا به ورزش هایی مانند هایکینگ ( پیاده روی در طبیعت ) سوق دهد. بیشتر از هر موقع دیگری در زندگی احساس خشنودی و سالم بودن می کردم. هنوز لاغر نبودم اما برای اولین بار در زندگی فکر می کردم که لازم هم نیست که باشم.

به همین دلیل است که باید طرز فکرمان درباره سالم بودن را تغییر دهیم، اگر بخواهیم کاری کنیم افراد حس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشند باید بحث وزن را تغییر دهیم و درباره چیزهایی صحبت کنیم که اهمیت دارند. چیزهایی مانند داشتن هدف و معنا، داشتن دوست و فامیل، درست غذا خوردن و فعال بودن اینها هستند که اهمیت دارند، وزن نباید اینقدر تاثیر داشته باشد.

اگر چنین چیزی را وقتی تلاش می کردم وزن کم کنم می شنیدم، می گفتم نه مگر می شود وزن را به حال خود رها کرد؟ همه چاق خواهند شد!. به عنوان کسی که اضافه وزن دارد همیشه ترس این را داشتم که وزنم از چیزی که هست بالاتر هم برود. به بدنم مانند چیزی خارج از کنترل و موجودی که نمی داند چطور باید از خود مراقبت کند نگاه می کردم.

اما در واقع بدنمان در تنظیم کردن خود بسیار خوب است و تمام مکانیزم ها را دارد تا مطمئن شود به چه چیز نیاز دارد، چیزهایی مانند وزنی که در آن احساس راحتی می کند، شاید باورتا نشود ولی با گوش دادن به بدن بدون بالا یا پایین بردن کالری می توانید در وزن مناسب خود بمانید. برنامه غذایی و فرهنگمان غرق در کاهش وزن است و همین باعث نادیده گرفتن و خراب شدن این مکانیزم ها شده است. اگر به اندازه کافی کالری یا مواد مغذی دریافت نکنید، بدنتان کاری می کند بیشتر هوس کالری و مواد مغذی کنید و با محدودیتی که برنامه غذایی ایجاد کرده مبارزه می کند. اگر می بینید کسی در طول کاهش وزن کم می آورد دلیلش کمبود اراده نیست، بلکه این عوامل روانی هستند که او را به سمت شکستن برنامه غذایی پیش می برند.

شاید فکر کنید تحمل این موارد ارزشش را دارد اما باید بدانیم که وزن روشی معیوب برای اندازه گیری سلامت و طول عمر است. چیزهای زیادی دیگری هم هست که روی سلامت کلی بدنمان تاثیر می گذارند برای مثال جایگاه اجتماعی، تحصیلات و حتی صمیمیت در روابط می توانند تاثیر مستقیم داشته باشند. پس نتیجه این می شود که همه تمرکز نباید روی وزن باشد و موارد دیگر اگر تاثیرشان از برنامه غذایی و ورزش بیشتر نباشد کمتر نیست.

این چربی نیست که برایمان ضرر دارد بلکه تعصبی که روی چربی به وجود آمده باعث آسیب به افراد شده. در دنیای امروز زندگی در بدنی بزرگ سخت است. مردم ظالم شده اند، طوری که چربی می تواند روی قابلیت پول درآوردن، کار پیدا کردن، پیشرفت، تحصیل و حتی موفقیت در زندگی اجتماعی تاثیر بگذارد. فکر می کنیم وقتی به یکی از دوستانمان برنامه غذایی یا توصیه هایی برای کاهش وزن می دهیم به او لطف کرده ایم اما در واقع او سرشار از شرمی آُیب رساننده کرده ایم. حتی تحقیقاتی که طی 15 سال روی 19.000 فرد انجام گرفت نشان داد کسانی که از وزن خود راضی هستند، بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر چربی دارند از نظر سلامت در سطح بهتری قرار دارند. علاقه نشان دادن به بدن بدون اینکه به مقدار چربی اش توجه کنید برایتان خوب خواهد بود.

بیایید اجازه ندهیم چاقی جلوی زندگی کردنمان، رشدمان، پیشرفتمان و ارتباط با دنیا را بگیرد. ایجاد تغییر در دیدگاه بسیار مهمتر از هرگونه رژیم و برنامه ورزشی است، وقتی از این منظر به سلامت خود نگاه کنید به مرور خواهید دید سهمتان از لذت های زندگی بیشتر شده و تنتان سالمتر از هر زمان دیگری است.

javanbakht

29 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • رولت قارچ را چگونه درست میکنند؟
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • دستور پخت اسلایس میوه های خشک
  • با پاکورا، سفره را به آتش بکشید
  • گوشت،عدس و چند ادویه؛ برابر است با غذایی خوشمزه
  • سفره ای رنگارنگ با کوفته مرغ و خوراک پوره نخود فرنگی
  • روش تهیه یک برگر سالم گیاهی
  • روش تهیه گراتین با سیب زمینی
  • آموزش تهیه تارت با بادام
  • خواص فوقالعاده خوراک عدسی را فراموش نکنید
  • سیب زمینی تنوری میان وعده ای سالم و آسان
  • دستور پخت مینی کیش مرغ و پنیر
  • مرغ و پنیر پارمسان پیشنهاد ویژه دکتر سلام
  • طرز تهیه آنچیلادای رژیمی
  • با املت سبزیجات به میز صبحانه جان بدهید
  • پربازدیدترین مطالب

  • سالاد اندونزیایی به همراه سس مخصوص
  • املت خرس عروسکی برای کودکان
  • انواع مزه های جالب مارگاریتا
  • دلمه فلفل به سبک کشور ترکیه
  • پیده های مخلوط خانگی
  • ترکیه و رسپی املت گل کلم آنها
  • با ارده شیر, پوره سیب زمینی درست کنید
  • حلقه های بادمجان با پنیر و گوجه فرنگی
  • کیک با تزیین هلو
  • کیک گلابی به سبک ترکیه
  • گوشت پرورده گیاهی
  • سالاد اسفناج و گندم
  • کوفته به همراه سیب زمینی ( آموزش تصویری)
  • چگونه پنکیک صبحانه، را رژیمی درست کنیم؟
  • کوفته بالکان
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خطر بی اعتمادی در زندگی
  • روش تهیه یک برگر سالم گیاهی
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • عوامل ایجاد ضایعات قارچی در نواحی مختلف بدن
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • کنترل اخلاق کودک
  • بررسی زردی در نوزادان و بزرگسالان
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • درمان دردهای آنژینی
  • رولت قارچ را چگونه درست میکنند؟
  • غذای گرم درون ظروف پلیمری قرار ندهید
  • با استفاده از میوه و سبزیجات قلبی سالم داشته باشید
  • آشنایی با یک ماده سمی در دهان،آمالگام دندانی
  • دور نکردن کودکان از میکروب ها،درست یا غلط؟
  • با روغن های کاهش درد آرتروز آشنا شوید
  • پیشنهاد سردبیر

  • ورم پستان – عفونت پستان / باکتریایی و غیر باکتریایی – نشانه ها و درمان
  • ذهن اطفال و خاطرات
  • راههای جدید برای فرار از استرس
  • سد ایلیسو عامل گرد و خاک و ریزگردها در ایران
  • اختصارات رایج نسخه نویسی
  • معنی قدرت نسبی چیست؟
  • آب بهترین گزینه برای شستن گوش
  • مهار سردرد با این ترفندهای موثر
  • مراقبت های تغذیه ای لازم برای بیماران مغزی
  • آثار سوء رژیم لاغری برسیستم ایمنی بدن
  • روغن اکالیپتوس و این همه فایده
  • عمل جراحی موفقیت آمیز چشم با کمک روبات
  • درمان های خانگی برای مشکلات سینوسی
  • طراحی ربات مخصوص پرستاری از سالمندان
  • دورانداختن غذای مانده
  • 
       
    
    x