پرتاب نیزه جزء ورزش های قدرتی دو و میدانی به حساب می آید که طرفدار زیاد دارد. همانطور که میدانید یک سیستم عضلانی اسکلتی قوی و سالم برای شرکت در پرتاب نیزه، ضروری است. اجزای سیستم عضلانی اسکلتی ــ استخوان‌ها، مفاصل و عضلات ــ چندین نقش عمده در پرتاب نیزه ایفا می‌کنند، از جمله افزایش استقامت، قدرت، سرعت و تحرک. از این رو تصمیم داریم عملکرد و نقش استخوان ها، مفاصل و عضلات در این ورزش بسیار سنگین را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی باعث میشود تا انسان با آن قدرت نیزه را پرتاب کند؟

حقایق

پرتاب نیزه، یک فعالیت با استقامت بالاست که کل بدن را در حرکتی که شبیه پرتاب یک نیزه است، درگیر می‌کند. قدرت و انعطاف‌پذیری بالاتنه برای بلند کردن، حمل کردن و پرتاب نیزه در سرعت‌های بالا، ضروری هستند. قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات شکم یا مرکز بدن، بدن را در طی پرتاب می‌چرخانند. قدرت و قابلیت حرکت پایین تنه، یک تکیه گاه محکم می‌سازد که بر اساس آن پرتاب می‌تواند بطور موثر و دقیق انجام شود.

عضلات

قدرت و استقامت عضلانی در پرتاب نیزه، ضروری هستند. عضلات پای قوی و سالم برای افزایش نیروی حرکت آنی و انجام دوی سرعت شدید که به یک پرتاب کارامد منجر می‌شود، حیاتی می‌باشند. استقامت و قابلیت حرکت عضلات بالای بازو و شانه، نقش مهمی در تعیین سرعت و فرم پرتاب بازی می‌کنند. عضلات پایین بازو از جمله دست‌ها، قدرت گرفتن نیزه را افزایش داده و در عین حال شتاب پرتاب را بهبود می‌بخشند. عضلات ریه و قلب کاملا آماده شده، برای انجام دوی سرعت و تنفس شدید مورد نیاز در یک پرتاب نیزه، ضروری هستند. عضلات شکم قوی، یک پایه برای چرخاندن بالا تنه بمنظور آماده سازی پرتاب و برای افزایش مسافت پرتاب، فراهم می‌کنند.

مفاصل

برای انجام یک پرتاب نیزه بطور درست و کاهش خطر آسیب دیدگی، مفاصل باید قوی و منعطف باشند ــ با یک دامنه حرکتی کامل. مفاصل منعطف شانه برای عقب بردن بازوی نگهدارنده نیزه از روی سر منظور آماده سازی برای پرتاب ضروری هستند، بطوریکه نیزه بطرف بالا کج شده باشد. مفصل شانه برای جلو آوردن نیزه در طی رها کردن، می‌چرخد. برای رها کردن نیزه در طول سکانس پرتاب بطور درست و سریع، به یک آرنج قوی و منعطف نیاز است. فرم درست، نقش مهمی در جلوگیری از آسیب دیدگی ایفا می‌کند. مفاصل پا از جمله ران، زانو و مچ پاها باید انعطاف‌پذیر باشند تا امکان دویدن سرعتی و شدید فراهم گردد، به بدن قدرت ببخشد و تکیه گاهی برای پرتاب فراهم شود.

استخوان‌ها

پرتاب نیزه نمی‌تواند بدون استخوان‌های قوی و سالم انجام شود. قدرت و تراکم استخوان پا برای دستیابی به سرعت‌های بالا که در مرحله دوی سرعت قبل از پرتاب نیزه مورد نیاز است، ضروی می‌باشد.

استخوان‌های قوی پا، وزن بدن را حمل کرده و قبل از پرتاب نیزه، تکیه گاهی برای بدن می‌شوند. استخوان‌های قوی بازو، کارایی حرکت در هنگام نگه داشتن، بلند کردن و پرتاب نیزه را افزایش می‌دهند.

ملاحظات

در هنگام آماده شدن برای یک پرتاب نیزه، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. فرم درست، نقش عمده‌ای در تعیین میزان شتاب و سرعت و درجلوگیری از آسیب دیدگی‌ها مانند انحراف آرنج یا شانه ایفا می‌کنند. برای جلوگیری از پرتاب نیزه در یک زاویه اشتباه، توجه داشته باشید که آیا آرنج شما با شانه تان هم تراز می‌باشد یا نه.

منبع: مجله تناسب اندام

5 1000
ارسال شده در 1 مهر 1395 توسط با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • مقابله و درمان به موقع زخم معده
  • مراحل مختلف ورزش در وضعیت بارداری
  • میزکار جدید شبیه صندلی دندانپزشکان
  • عوامل زمینه ساز مسمومیت غذایی
  • پماد مرگ‌آفرين؛دونده زن را به کام مرگ کشاند!
  • آیا بیماری سیاه ششی علائم دارد؟
  • مقایسه حس بویایی انسانها با حیوانات
  • اختلالات رایج خواب درحاملگی و این نکات مهم
  • محبوبترین ها

  • دلایل بارداری ناموفق
  • مواد غذایی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید
  • تقویت بدن پدر و مادر پیش از بچه دارشدن
  • روحیه دادن به همسر بعد از سقط جنین
  • بازگشت به حالت قبل از بارداری
  • همه تغییرات جنین در هفته 19 بارداری
  • سیگار کشیدن مادر باردار و اوتیسم کودک
  • نکاتی که باید پس از زایمان در نظر داشته باشید
  • رپورتاژ

  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • اکو قلب جنین چیست ؟
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما