موضوعات

ایجاد روحیه ای بهتر با کمک برخی مواد غذایی

stop-mariuana-be-happy
شکلات، نوشیدنی های الکل دار و غذاهای آماده مهمترین مواد خوراکی هستند که در زمان استرس ما را به سمت خود می کشانند تغذیه سالم نقش زیادی در بهبود سلامت روحی ما ایفا میکندتاثیر غذا بر روحیه بسیار حائز اهمیت و مهم است که برای بهبود و ایجاد روحیه بهتر می توانید از موز و شکلات کمک بگیرید و از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید..

 آیا غذایی که می خورید بر روحیه شما تاثیر منفی می گذارد؟سال هاست که ارتباط بین روحیه و تغذیه مورد بحث است. همه ما می دانیم غذاهایی که می خوریم تاثیراتی روی ما دارند. در واقع این غذاها بخشی از خود ما می شوند. آمینو اسیدهایی که مصرف می کنیم به تشکیل پروتئین هایی که بخشی از سیستم ایمنی بدن، ماهیچه ها و غیره می باشند کمک می کند. رابطه ما با غذاها پیچیده و حاوی عناصر احساسی بسیار قوی است.
یک روز پر استرس را در نظر بگیرید ناخودآگاه به سمت شکلات، نوشیدنی های الکل دار و غذاهای آماده کشیده می شویم نه به سمت غذاهای سالمی مثل بروکلی. اگر احساس خستگی کنیم به سمت کافئین و غذاهای شکردار و هرچیزی که به ما انرژی زیادی بدهد تمایل پیدا می کنیم. بیایید درباره انتخاب هایمان و تاثیراتی که غذا بر روحیه ما می گذارند و این که چگونه می توانیم روحیه خود را از طریق تغذیه حمایت کنیم بررسی هایی انجام دهیم.

 

تاثیر غذا بر روحیه

ارتباط شکم – مغز

سروتونین هورمون شادی، خرسندی و آرامش است. جالب است بدانید ۸۰ درصد سروتونین بدن در شکم تولید می شود. بنابراین سلامت شکم نقش مهمی در احساس ما خواهد داشت. وقتی به روحیه خود فکر می کنیم به ارتباطی که روحیه با مغز دارد نیز فکر می کنیم و این که بسیاری از انتقال دهنده های عصبی در شکم تولید می شوند.

غذاهای تخمیر شده: مثل کلم ترش شامل میکروب هایی هستند که برای سیستم گوارشی بسیار مفید هستند و می توانند روحیه را تقویت کنند. می توانید این غذاها را هم از فروشگاه ها تهیه کنید و هم خودتان درست کنید.

شکلات تلخ منبع تریپتوفان و آمینو اسید است که به تولید سروتونین کمک می کند. مصرف شکلات باعث می شود که مغز ترکیبی شیمیایی به نام آناندامید تولید کند که به طور موقت حس درد و افسردگی را از بین می برد. ماده دیگری که با مصرف شکلات تولید می شود دوپامین می باشد که در بهبود و ایجاد روحیه بسیار موثر است. البته برای کسانی سطح دوپامین بدنشان زیاد است مصرف شکلات باعث ایجاد تنش و خشونت می شود. بنابراین مصرف شکلات برای همه افراد به یک شکل نیست. بعضی ها با مصرف شکلات روحیه بهتری می گیرند ولی در بعضی ایجاد خشونت می کند.

موز: به خصوص موز رسیده به تنظیم دوپامین (عامل حس خوب) کمک می کند. زیرا موزها سرشار از تیروزین آمینو اسیدی که به تولید دوپامین در مغز کمک می کند. موز سرشار از ویتامین های گروه B و منیزیم است. هر دوی این ها برای سیستم عصبی آرامش ضروری هستند. از دیگر غذاهایی که دارای تیروزین هستند بادام، تخم مرغ و گوشت می باشد.

مراقبت از گلوکز خون

تولید منظم گلوکز خون در روحیه نیز بسیار موثر است. این یعنی غذاها و اسنک های دربردارنده پروتئین، چربی و فیبر مصرف کنید تا گلوکز شکرها و نشاسته ها به خون جریان پیدا کند. برای انجام این کار تنها به چربی، پروتئین و فیبرها تکیه نکنید و بیش از حد شکر و نشاسته مصرف نکنید.

 

علاوه بر غذاهایی که می خورید نوشیدنی ها نیز حائز اهمیت هتند

الکل یک نوشیدنی افسرده کننده است. عملکرد الکل به این گونه است که ابتدا مقداری دوپامین دریافت می کنید اما پس از مدتی کوتاه آثار افسردگی در شما نمایان می شود. بنابراین اگر افسرده هستید و می خواهید روحیه خود را بهتر کنید الکل انتخاب مناسبی نیست. قبل از این که برای بهبود احساس و روحیه چیزی را مصرف کنید بهتر است الکل را کنار بگذارید. با کنار گذاشتن آن ممکن است چیز دیگری نیاز نداشته باشید. روحیه ضعیف و الکل با همکاری همدیگر یک چرخه معیوب در بدن ایجاد می کنند.

مصرف بیش از حد کافئین: مصرف قهوه، نوشیدنی های بدون الکل و نوشیدنی های انرژی زا به تولید آدرنالین یکی از هورمون های استرس کمک می کند. کسانی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند به دلیل تاثیر آدرنالین بر گلوکز خون افت و خیزهای زیادی در روحیه و انرژی خود تجربه می کنند. قندهای تصفیه نیز تاثیرات منفی همانند کافئین بر روحیه انسان می گذارد. البته در بعضی افراد مصرف مقدار کمی کافئین روزانه به تقویت روحیه آن ها کمک بزرگی می کند.

افزودنی های غذاها نیز در روحیه تاثیرگذار هستند

نگرانی های زیادی درباره غذاهایی که شامل مواد نگهدارنده هستند وجود دارد. این مواد به غذاها اضافه می شوند تا با مهار برخی باکتری ها عمر غذا را بیشتر کنند. هر انسانی ۳ تا ۵ کیلوگرم باکتری در روده بزرگ دارد. این باکتری ها در سیستم ایمنی بدن، روحیه و مغز موثر هستند. نگهدارنده هایی که در این غذاها وجود دارند روی این باکتری ها نیز تاثیر می گذارند و این جای نگرانی دارد. بنابراین غذاهای کامل و طبیعی و سبزیجات بخورید تا زندگی سالمی داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که نحوه خوردن، نوشیدن، فکر کردن، نفس کشیدن و درک کردن، تمام این ها در روحیه شما تاثیر می گذارد. شیمی حیات و مواد مغذی که روزانه مصرف می کنید به اندازه باورها و اعتقادات شما بر انرژی شما تاثیر می گذارد. باید نیازهای بدن را برطرف کنیم تا بتوانیم در داخل بدن موقعیتی را ایجاد کنیم که به ما حس شادی، سلامت و انرژی بدهد.

برترینها

writer.n1

31 شهریور 1395

مطالب مرتبط

  • بررسی عوامل مختلف تاثیرگذار بر میل جنسی
  • منوی غذایی مناسب برای ناهار مدرسه
  • روش تهیه اکسیر جوانی
  • دیابتی ها این صبحانه را مصرف کنند
  • آیا ماست در افسردگی تاثیر میگذارد؟
  • عملکرد مغز را با روغن ماهی حفظ کنید
  • راه حلی برای رفع آلرژی به بادام زمینی و تخم مرغ
  • بررسی ارزش تغذیه ای مختلف نخود فرنگی
  • داشتن پوست درخشان با این توصیه های غذایی
  • نوشیدن قهوه قبل از ورزش،چرا؟
  • قبل از خواب این موارد را فراموش نکنید
  • مناسب ترین راه برای از بین بردن کبودی
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • خوردنی های آسیب رسان به معده خالی
  • نفاس پس از زایمان و شیردهی
  • پربازدیدترین مطالب

  • این باورهای رایج در مورد آب های گازدار
  • فلفل تند و مراقبت بیشتر از بدن
  • در ماه رمضان تکلیف تغذیه چاق ها و لاغرها چیست
  • سلامت نذری ها و ظروف شان
  • مدت زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر؟
  • التهاب ریه به دلیل ویتامین E موجود در کانولا
  • اگر به فکر حفظ عضله هایتان هستید بخوانید
  • خوردن پنیرهای شور ممنوع!
  • مصرف غلات و عوارض ناشی از آن ها
  • خوراکی های جالب با خاصیت های جالب
  • نسخه گیاهی برای رقیق تر شدن خون
  • پلی فنول ها: برای بیماری عروق محیطی شکلات تلخ مفید است
  • اسامی فرآورده های خطرناک برای سلامت انسان
  • انرژی و پروتئین مورد نیاز برای دوره سالمندی
  • دلیل اینکه بعضی اشخاص قهوه زیاد می نوشند
  • داغ ترین مطالب و مقالات

  • خطر بی اعتمادی در زندگی
  • روش تهیه یک برگر سالم گیاهی
  • اهمیت ورزش برای مبتلایان به آسم
  • عوامل ایجاد ضایعات قارچی در نواحی مختلف بدن
  • مصرف میان وعده های مفید برای افزایش وزن
  • کنترل اخلاق کودک
  • بررسی زردی در نوزادان و بزرگسالان
  • آشنایی با طرز تهیه ماش پتی
  • درمان دردهای آنژینی
  • رولت قارچ را چگونه درست میکنند؟
  • غذای گرم درون ظروف پلیمری قرار ندهید
  • با استفاده از میوه و سبزیجات قلبی سالم داشته باشید
  • آشنایی با یک ماده سمی در دهان،آمالگام دندانی
  • دور نکردن کودکان از میکروب ها،درست یا غلط؟
  • با روغن های کاهش درد آرتروز آشنا شوید
  • پیشنهاد سردبیر

  • کفش دلبندتان اینگونه باید باشد
  • بقچه پنیر و جعفری با شکل متفاوت
  • آمادگی های لازم برای حاملگی دوم
  • چای سبز چه ترکیباتی دارد که اینقدر مفید است؟
  • فیس بوک اعتماد به نفس شما را کاهش میدهد یا افزایش
  • استفاده از زمان های از دست رفته
  • معرفی دارویی که غبغب را از بین می برد
  • باورهای درست و غلط در مورد فرآورده های پروبیوتیک
  • راههای مقابله با افسرده شدن اطفال
  • مهربانی با نوجوانان را تمرین کنید
  • فوت دانشجوی پزشکی مرحوم امیر کیخسروی در اثر ابتلا به تب کنگو در مشهد
  • نتیجه کار داروی سماگلوتید بر مبتلایان به دیابت
  • بارداری چه مشکلاتی به دنبال دارد
  • نکاتی در مورد نقاشی کودکان که والدین باید بدانند
  • اهمیت تغذیه از نگاه قرآن
  • 
       
    
    x