یوگا ورزش سلامتی افزایش سلامت بدن
عامل اصلی که انسان را به ورزش وا می دارد افزایش و یا به دست آوردن سلامتی و تناسب اندام است اما اگر این امر موجب آسیب رسیدن به بدن فرد شود و جنبه سلامتی نداشته باشد باید از آن جلوگیری نمود.

وقتی صحبت از ورزش می شود شاید شنیدن نام بیماری در کنار آن کمی عجیب باشد اما ورزش می تواند برای شما مفید باشد و همچنین گاه به سلامتتان آسیب وارد کند.

کلاس‌های یوگا نمی‌روید

کسانی که روزانه 40 دقیقه از وقت خود را صرف تمرین یوگا می‌کنند تغییر بی‌نظیری در بهبود سیستم ایمنی آن‌ها مشاهده‌شده و سطح هورمون استرس در آن‌ها به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد. فعالیت‌های یوگا محرک واکنش‌های ریلکسیشن در بدن است که این سطح آدرنالین و کورتیزول را کاهش داده و میزان سیتوکین های التهابی که بر سیستم ایمنی تأثیر منفی دارند را کاهش می‌دهند. ( سیتوکین ها موادی هستند که از سلول‌های متفاوت بدن ترشح‌شده و بر فعالیت‌های سیستم ایمنی تأثیرگذارند )

مرتب ورزش نمی‌کنید

سی دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری سطح سلول‌های مبارزه کننده در سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، مانند پادتن‌ها، نوتروفیل و سلول‌های کشنده‌ی طبیعی. کسانی که بیشتر روزهای هفته ورزش می‌کنند خطر سرماخوردگی در آن‌ها تا 50 درصد کاهش می‌یابد. هر بار که ورزش می‌کنید بدن سلول‌های ایمنی مهمی از بافت‌های ثانوی داخل جریان خون را به کار می‌گیرد. در این حالت این سلول‌ها با سرعت بیشتری در بدن چرخیده و توانایی بدن برای مبارزه با ویروس و باکتری‌ها کاهش می‌یابد.

بیش‌ازحد ورزش می‌کنید

75 تا 90 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید و بدون استراحت، مانند ماراتون سرعت، ورزش را از یک وسیله‌ی خوب برای سیستم ایمنی تبدیل به چیزی مضر می‌کند. مغز شما زمان طولانی‌مدت برای ورزش‌های سخت مقاومتی را به‌عنوان استرس درک کرده و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. دلیل آن بروز نشانه‌های فیزیولوژیکی است که در زمان خطر مغز آن را درک می‌کند. ذخیره‌ی کربوهیدرات شما خالی می‌شود، دمای بدن بالا می‌رود و سلول‌های ماهیچه‌ای در هم می‌شکنند. فعالیت‌هایی که با کمی استراحت همراه باشند، مانند اسکی، وزنه‌برداری و قایقرانی این تأثیر را بر بدن نخواهند داشت.

ورزش در زمان ابتلا به آنفولانزا

اگر آنفولانزا دارید – و اغلب در ابتدا تشخیص اینکه سرفه برای سرماخوردگی است یا آنفولانزا سخت است – با ورزش خطر بیماری و عوارض جدی آن را زیاد می‌کنید. در طول ورزش جریان خون در قلب حدود پنج مرتبه بیشتر از مواقع عادی است. ویروس آنفولانزا می‌تواند روی قلب شما متمرکزشده و سبب التهاب در بافت قلب شود. فعالیت فیزیکی در زمان ابتلا به سرماخوردگی ضرر یا فایده‌ای ندارد اما ورزش همراه با آنفولانزا نه‌تنها ممکن است مشکل شمارا بدتر کند بلکه حتی ممکن است کشنده باشد.

ارسال شده در 31 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • فعالیت در دوران حاملگی
  • ضربان ساز قلب در چه مواقعی گذاشته میشود؟
  • درمان سوزش معده در دوران بارداری
  • 5 ویتامین برای درمان آکنه
  • کشیدن دندان عقل ضروری است؟
  • حل و فصل اختلافات زناشویی
  • اقدامات اورژانسی هنگام آسیب دیدن چشم کودک
  • با این نشانه ها شما مبتلا به آلزایمر هستید
  • محبوبترین ها

  • بهترین داروهای خانگی برای مشکلات سینوسی
  • آیا شما هم این موارد را از سرماخوردگی باور کرده اید؟
  • اقداماتی برای جلوگیری سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
  • شدت یافتن سرماخوردگی با ورزش
  • اهمیت تنظیم بودن چربی خون
  • آیا آرایشگاه ها هپاتیت را منتقل میکنند؟
  • درباره تهوع و استفراغ بیشتر یاد بگیریم
  • 6 نشانه عمده ابتلا به پارکینسون که باید جدی گرفته شود
  • رپورتاژ

  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • لیفت‌پلاس، آخرین تکنیک لیفت صورت، گردن و ابرو
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است