img16063093

شلختگی در کودک با چه عواملی پدید می آید چگونه می توانیم مانع ایجاد این حالت در فرزندمان شویم چه راهکارهایی به ما در این زمینه کمک خواهند کرد سن بلوغ ویژگی های رفتاری مربوط به خود دارد که تنبل و درس نخوان و شلخته بودن نیز جزو رفتارهای منحصر به فرد در این سن محسوب می شود.

 

دختری ١٢ساله دارم که بسیار تنبل و درس نخوان و شلخته است اصلا به حرف من که مادرش هستم گوش نمی کند، به هر زبانی که می گویم اتاقت را تمیز و مرتب کن، گوشش بدهکار نیست. تمام هفته اتاقش کثیف و نامرتب است. لطفا راهنمایی ام کنید.

مهتاب منوچهری – روان‌شناس تربیتی دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ این کاربر گفت : مادر گرامی! سلام
بی نظمی, بی توجهی به نصایح مادر و پدر, مشکلات درسی و….، شکایت بسیاری از والدینی است که نوجوان هم سن و سال فرزند شما دارند.

رفتارهای شایع سن بلوغ
بسیاری از این رفتارها، با آغاز سن بلوغ، ظاهر می شود یا شدت می یابد. در این سنین، با تغییرات بسیاری که در جسم و روان بچه ها رخ می دهد، والدین واکنش های غیر قابل قبول و گاه غیر قابل تحملی از فرزندانشان می بینند. تغییرات هورمونی و شرایط روحی نوجوان چنان آثاری روی او می گذارد که ممکن است والدین را از روش های فرزندپروری خودشان و توانایی در حل مشکل نا امید کند.

ویژگی های سن بلوغ
آگاهی از برخی ویژگی های دوره بلوغ، به شما کمک می کند تا با آرامش و توانایی بیشتری با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. این خصوصیات در بچه های مختلف متفاوت است؛ اما شما کمابیش شاهد چنین رفتارهایی خواهید بود: بی نظمی و شلختگی یا وسواس و حساسیت در نظم، کم خوابی یا پر خوابی، بی اشتهایی یا پرخوری، سهل انگاری یا سختگیری در درس، پر حرفی یا کم حرفی، تنبلی ،گوشه گیری، افسردگی، وقت گذرانی با سرگرمی های شخصی برای مدت طولانی، نداشتن تمرکز، مخالفت و لجبازی به ویژه با والدین و بزرگ ترها، پذیرش گروه همسالان و تایید طلبی از آن ها و بسیاری از خصوصیات متفاوت و گاه متناقض دیگر.
چه کارهایی نکنیم؟
به خاطر داشته باشید مهم ترین چیزی که برای حفظ آن باید بکوشید، رابطه شماست. هر آنچه که این رابطه را تخریب کند، امید شما را برای بهبود شرایط بر باد خواهد داد. در این میان، «کنترل‌گری» یا به اصطلاح ساده امر و نهی های دائمی، ناسالم ترین روش ارتباط است. هر کدام از این هفت رفتار- که متاسفانه برای بسیاری از ما والدین عادی شده- می تواند اثر مخربی بر روابط شما داشته باشد.
از این رفتارها پرهیز کنید:
انتقاد کردن، غرغر کردن و نق زدن، سرزنش کردن، تنبیه، تهدید، گلایه و شکایت، باج دادن و رشوه
چه کارهایی بکنیم؟
رابطه شما با فرزندتان، با ارزش ترین و مهم ترین عاملی است که اگر به درستی حفظ شود، می تواند امید شما را برای بهبود شرایط، به واقعیت تبدیل کند. برای حفظ این رابطه، هفت عادت سازنده را در ارتباط خود به کار ببرید: حمایت کردن، احترام گذاشتن، تشویق کردن، اعتماد کردن، پذیرش او همان گونه که هست، گوش سپردن، گفت و گو درباره تفاوت ها و اختلاف‌ها مطالعه و مشاوره
استفاده از تجربیات والدینی که فرزند همسن دختر شما دارند یا دوران بلوغ فرزندانشان را با رضایت نسبی سپری کرده اند، بسیار موثر است. مطالعه کتاب هایی با موضوع دوران بلوغ و همچنین شرکت در جلسات مشاوره، توانایی شما را برای برقراری رابطه خوب با دخترتان بالا می برد.
چند منبع برای مطالعه
در صورت امکان این منابع را به عنوان منابع مناسب برای مطالعه( و منبع ۷ عادت مخرب و ۷ عادت سازنده) ذکر بفرمایید:
** تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان؛ نوشته دکتر ویلیام گلسر؛ ترجمه دکتر علی صاحبی
** به بچه ها گفتن از بچه ها شنیدن؛ نوشته ادل فابر و ایلین مزلیش(براساس آموزه های دکتر هایم گینات)، ترجمه های مختلف
** روانشناسی بلوغ؛ نوشته دکتر هایم گینات، ترجمه مهدی قراچه داغی

 

سلامت نیوز

ارسال شده در 1 مهر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • خورد و خوراک اطفال در ایام عید
  • ضدعفونی با کمک عسل
  • منظور از تجارب گسستی در رواننشاسی چیست
  • آرامش با لبخند از صمیم قلب
  • کاهش وزن نوجوانان چاق
  • آسیب به هورمون های زنانه با سیگار
  • انار ؛ ناجی بیماری آلزایمر
  • حفظ و نگهداری از سلامت قلب با این روش ها
  • مصرف شوریجات ممنوع !
  • فرق نوزادان در تابستان و زمستان
  • با خواص باور نکردنی نخود فرنگی آشنا شوید
  • جراحی لاغری و معالجه موثر دیابت
  • رسیدگی به زیبایی و لطافت پوست و مو
  • سوز و سرما و دردهای مفاصل
  • پرسشهایی درمورد صدمات نخاعی
  • محبوبترین ها

  • شناخت بهتر ورزش سپک تاکرا
  • توان کاهش سرعت در ورزش
  • استفاده از سینه‌بندهای ورزشی هنگام ورزش تا چه حد ضروری است
  • بین ست ها چطوری استراحت کنیم
  • تاثیرات جالب دویدن در مراحل اول
  • یک تکنیک ورزشی برای عضله سازی تحت عنوان ست‌های نزولی
  • یک شیوه نوین در استفاده پروتئین برای مردم عادی
  • چگونه در سی روز صاحب شکمی شش تکه شویم؟
  • حد مجاز برای ورزش های سنگین
  • همه چیز در مورد بهداشت در هنگام خواب
  • در هنگام آماده سازی بدن چه رژیم غذایی مناسب است؟
  • 6 راهی که در زمان استفاده از تردمیل حوصله تان را سر نمی برد
  • نوجوانانی که ورزش میکنند تغذیه آنها باید چگونه باشد؟
  • حفظ سلامت در تمرینات
  • بدنی عضلانی تر با چربی سوز lipo-6
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است