waking-up-great-1024x682

چه عواملی در سحرخیز شدن ما تاثیرخواهند گذاشت چگونه می توانیم فردی سحرخیز شویم راه حل ها و راهکارهای موثر در این زمینه چگونه اند فایده های سحرخیز شدن  برای بدن چگونه است گزینه ها و راهکارهای مفیدی برای سحرخیزشدن شما ارائه داده ایم با ما همراه باشید.

قبل از اینکه از تخت‌خواب گرم و نرم خود بیرون بیایید، باید دلیل محکمی برای این کار داشته باشید. سحرخیزی و بیدار شدن در صبح زود فواید زیادی دارد؛ فقط کافی است از هر کسی چنین عادتی دارد، سوال کنید.

 

بنجامین فرانکلین در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: «سحرخیزی از شما انسانی سالم، ثروتمند و حکیم می‌سازد.» اگر حرف او را باور ندارید، به این گفته ارسطو توجه کنید: «خوب است که قبل از سپیده‌دم برخیزید. چنین عادتی، سلامتی، ثروت و حکمت را برای‌تان به ارمغان می‎آورد.» احتمالا ذهن‌های بزرگ نیز چنین می‌پندارند. سحرخیری قطعا فوایدی دارد. در این مطلب قصد داریم 4 راه‌حل ساده برای سحرخیز بودن ارائه کنیم.
راه‌حل اول: فواید سحرخیری را در نظر بگیرید
قبل از اینکه از تخت‌خواب گرم و نرم خود بیرون بیایید، باید دلیل محکمی برای این کار داشته باشید. سحرخیزی و بیدار شدن در صبح زود فواید زیادی دارد؛ فقط کافی است از هر کسی چنین عادتی دارد، سوال کنید. صلح و آرامشی که ساعات اولیه صبح دارد، به شما کمک می‌کند که از کارهایتان بیشتر لذت ببرید. می‌توانید از نوشیدن قهوه لذت ببرید یا با همسر، بچه‌ها و حیوان خانگی خود پیاده‌روی کنید. یکی از بهترین مزایای سحرخیری، تماشای طلوع آفتاب است. چه دلیلی بهتر از این!
زمان اضافی که سحرخیری به شما می‎بخشد، می‌تواند به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش اختصاص داده شود. فرض کنید هر روز صبح 1 ساعت زودتر از خواب بلند شوید. گزینه‌های زیادی پیش روی شما است:
• خواندن کتاب
• شروع یک برنامه تمرینی مناسب
• لذت بردن از یک فنجان قهوه قبل از شروع کار
• مراقبه و تسکین ذهن و روح
• تهیه لیست امورروز یا تعیین اهداف آتی
• خوردن یک صبحانه سالم به جای گاز زدن به کلوه و بیسکوییت در طول راه
آیا مزایای سحرخیز بودن قانع‌تان کرد؟ پس برای دانستن نکات بیشتر، به خواندن این مطلب ادامه دهید.
راه‌حل دوم: به خودتان قول بدهید
فرض کنید قرار است از فردا صبح سحرخیر باشید و زودتر بلند شوید. زنگ ساعت را روی 5:30 تنظیم می‌کنید و در ساعت 9:30 به تخت‌خواب می‌روید. اما 1 ساعت به سقف خیره می‌مانید. یک کتاب برمی‌دارید و شروع به خواندن می‌کنید تا خواب‌تان ببرد. وقتی زنگ هشدار، فردا صبح رأس ساعت 5:30 به صدا در می‌آید، دکمه «اسنوز» را می‌زنید و در تخت‌خواب می‌مانید. اکثر افراد در مسیر تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز با این مسئله مواجه می‌شوند. اما راه‌حل چیست؟ به گفته محققان، اولین چیزی که برای تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز به آن نیاز دارید، این است که به خودتان قول دهید هر روز رأس ساعت از خواب بیدار می‌شوید. جدی باشید و قول دهید به هر قیمتی که شده زیر حرف‌تان نمی‌زنید.
کافی است این کار را برای حدود یک ماه انجام دهید. مطمئن باشید که بعد از یک ماه ساعت 6 صبح بیدار شدن، خودتان به طور خودکار ساعت 6 بیدار خواهید شد. چون برایتان تبدیل به یک عادت می‌شود؛ یک عادت خوب!
راه‌حل سوم: وقتی خسته‌اید به رختخواب بروید
متخصص توسعه فردی، استیو پاولینا در وب‌سایت خود توضیح داده که بیشتر افراد فکر می‌کنند با تمرین زود خوابیدن و زود بیدار شدن می‌توانند سحرخیز شوند. اما پاولینا معتقد است که بهترین زمان برای خوابیدن وقتی است که احساس خستگی می‌کنید.
او می‌گوید اگر شب‌ها بیش از 5 دقیقه طول می‌کشد تا به خواب بروید، یعنی به اندازه کافی خواب‌آلود نیستید. پاولینا توصیه می‌کند که ساعت بدن خود را با خوابیدن در حالت خستگی و نه زودتر تنظیم کنید. این کار برای بعضی افراد به منزله این است که هر شب رأس یک ساعت خاص به تخت‌خواب بروند. اما برای برخی دیگر، این ساعت هر شب متفاوت خواهد بود.
راه‌حل چهارم: خواب با کیفیت داشته باشید
وقتی راهی سرزمین رویاها می‌شوید، باید مطمئن شوید زمانی که صرف خوابیدن می‌کنید، جسم و ذهن‌تان را بازیابی کند. اگر از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برید، باید اول به فکر حل این مشکل باشید و سپس ساعت بیولوژیکی بدن‌تان را تنظیم کنید و سحرخیز شوید. محققان دانشگاه ایالتی کانزاس ایده‌های جالبی برای داشتن یک خواب راحت شبانه ارائه کرده‌اند.آنها معتقدند که داشتن یک روال مشخص برای خواب شبانه کمک می‌کند که بدن شما برای خواب آماده باشد. این روال می‌تواند شامل دوش آب گرم، انجام حرکات کششی به صورت ملایم و یا نوشیدن یک لیوان شیر گرم باشد. از خوردن و نوشیدن چیزهای کافئین‌دار و غذاهای سنگین در ساعات منتهی به زمان خواب جدا خودداری کنید. چون می‌تواند شما را بی‌خواب کند.
منبع: الودکتر

ارسال شده در 3 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • در مورد سندرم های مختلف در سر نوزاد
  • سیب کال و نرسیده نخورید
  • نازایی یکی از عوارض کلسترول بالا
  • ستیزه جویی با همسر ممنوع
  • متداولترین نشانه های سینوزیت
  • تارت پنجره ای
  • تهیه میوه و سبزیجات با کیفیت
  • دیابت با حافظه چه میکند؟
  • مراقب سم آرسنیک باشید
  • مشکلات کلیه برای نوزادان با گرم شدن بدن
  • عواقب مرگبار خود درمانی بدون مشورت با پزشک
  • آیا آدامس بادکنکی خشکی دهان را برطرف میکند؟
  • پیراشکی پنیر و جعفری خورشیدی
  • آپارتمان نشینی و خرید گربه
  • تاثیرات مهم و مفید زندگی در زمان حال
  • محبوبترین ها

  • 20 روش برای اینکه بتوانید صبح ها از خواب با انگیزه بلند شوید
  • چه روشی برای درمان افسردگی نوجوانان مناسب است
  • غم چه تفاوتهایی با افسردگی دارد؟
  • اهمیت بخشش فردی
  • روحیات زنان و بازی شطرنج
  • روش هایی برای پی بردن به سطح هوشی کودک
  • از آلبرت انیشتین طلایی ترین درسهای زندگی را یاد بگیریم
  • اقدامات لازم بعد از دعوا
  • شناخت افراد در نگاه اول با این ترفند
  • روانشناسی همسر از روی کف دست
  • فعالیت های منجر به ایجاد حس شادی و نشاط
  • استرس مزمن در پی استفاده از شبکه های اجتماعی
  • تغییر رفتارهای همسر
  • چه راهی برای درمان افسردگی وجود دارد؟
  • هرآنچه درباره استرس باید بدانید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است