9-fiber-health-benefits-fb

فیبرها چه فایده ها و مزایایی برای بدنمان به همراه دارند موادغذایی فیبردار حاوی چه نوع ارزش تغذیه ای برای بدنمان هستند اگر میزان فیبر دریافتی در بدنمان کاهش پیدا کند دچار چه عوارض و اختلالاتی خواهیم شد موادغذایی فیبردار باعث کاهش میزان خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی بعضی سرطان‌ها در بدن می شوند.

در اینجا به پنج علامت شایع کمبود فیبر در بدن اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.

 

می‌دانید که یبوست از علائم قدیمی نخوردن فیبر کافی محسوب می‌شود. مصرف فیبر کافی نقش مهمی در بسیاری موارد ایفا می‌کند؛ از کمک به کنترل تعادل وزنی گرفته تا کاهش میزان خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی بعضی سرطان‌ها. در اینجا به پنج علامت شایع کمبود فیبر در بدن اشاره می‌کنیم که حتما برایتان جالب خواهد بود.
اگر مدفوع‌تان وضعیت غیرعادی داشته باشد
اگر حرکات روده شما کم یا سخت باشد، و در حد عدس مدفوع کنید، نشانه این است که مدفوع‌تان حالت طبیعی ندارد.
اگر بعد از خوردن غذا، هم‌چنان گرسنه باشید
فیبرها، فضای زیادی را در دستگاه گوارش شما اشغال می‌کنند و همین مسئله یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا مدت زمان بیشتری احساس اشباع بودن دارید. بنابراین اگر معده شما ظرف یک تا دو ساعت بعد از خوردن غذا شروع کرد به قار و قور کردن، نشانه این است که احتمالا در وعده غذایی‌تان فیبر کافی نبوده و مصرف نکرده‌اید. دفعه بعد سعی کنید وعده غذایی‌تان را با کمی سالاد یا ظرف کوچکی از سوپ لوبیا و سبزیجات آغاز کنید. (و یا اگر برای وعده غذایی خود سالاد دارید، سعی کنید یک‌چهارم تا یک‌دومِ فنجان لوبیای پخته به آن بیافزایید.) همه این‌ها روش‌های ساده‌ای برای افزایش میزان فیبر در وعده غذایی‌تان بوده که کمک‌تان می‌کند احساس اشباع بودن بیشتری داشته باشید.
اگر شکم‌تان دچار تورم شده باشد
اصلا جای تعجب نیست. خوردن بیش از اندازه غذاهایی که حاوی فیبر هستند –خصوصا اگر به خوردنشان عادت ندارید– باعث می‌شود شکم‌تان دچار تورم شده و احساس نامطلوبی داشته باشید. اما خوردن فیبر به میزان کم هم باعث می‌شود مشکلی مشابه همین مشکل داشته باشید. علتش آن است که فیبر باعث می‌شود تا ترکیبات موجود در مدفوع‌تان حالت نرم و روان و حرکت ملایم و ثابتی پیدا کنند. بنابراین بدون فیبر کافی، موادی که از سیستم هاضمه شما عبور می‌کنند اغلب در شاهراه‌های گوارشی شما گیر کرده و همین منجر به تجمع و تورم آنها خواهد شد.
اگر به چرت بعد از غذا نیاز داشته باشید
می دانید که خوردن وعده غذایی با حجم زیاد باعث می‌شود حالت خواب‌آلودگی پیدا کنید. اما اگر متوجه شدید که همیشه و به طور مرتب تمایل دارید که بعد از خوردن غذا بخوابید، علت آن قطعا به کمبود فیبر خواهد بود. فیبر نقشی مهم و حیاتی در تنظیم قند خون و متعادل نگه داشتن آن ایفا می‌کند. اما زمانی که یک وعده غذایی می‌خورید که فیبر کمی دارد یا اصلا فیبر ندارد، قند خون‌تان سریعا بالا رفته و خیلی سریع هم پایین می‌‌‌آید. و این مسئله باعث می‌شود که احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشید.
اگر در این آزمون نفرت‌انگیز، موفق نشده و شکست بخورید
سعی کنید یک‌بار یک قاشق پُر ذرت را قورت دهید و اصلا آن را نجوید تا ببینید چقدر طول می‌کشد تا آن را از راه مدفوع‌تان دفع کنید. این مسئله می‌تواند ایده خوبی در این باره به شما بدهد که آیا این غذا با سرعت درست و سالمی از دستگاه گوارش شما عبور می‌کند و یا این‌که آیا فیبر به اندازه کافی مصرف می‌کنید یا نه. اگر ظرف ۱۸ ساعت در مدفوع خود دانه‌های ذرت را دیدید، باید گفت که به فیبر بیشتری نیاز دارید.
چه باید کرد؟
خانم‌ها به طور روزانه به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارند. اگر چنین فرض کنید که به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنید، سعی کنید رفته‌رفته و به مرور غذاهایی را که فیبر بیشتری دارند به رژیم غذایی‌تان بیافزایید –غذاهایی مانند غلات کامل، آجیل، لوبیا، میوه و سبزیجات. فقط به خاطر داشته باشید که اگر میزان زیادی هم از آنها مصرف کنید، این مسئله منجر به بروز گاز معده، انواع دردها و تورم شکم خواهد شد.
از طرفی باید سعی کنید از مکمل‌های فیبردار استفاده نکنید. برخلاف نوشیدنی‌ها و قرص‌های فیبری، غذاهای حاوی فیبر بیشتر، میزان مواد مغذی را به طور کامل دارند. علاوه بر این مسئله، برخی از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل‌های فیبری باعث می‌شود میزان گاز معده‌شان افزایش یابد.
منبع:
الودکتر

ارسال شده در 3 مهر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • فعالیت در تعطیلات آخر هفته
  • با این جوشانده ها ، سرما خوردگی را از خود دور کنید
  • چطوری لیست غذایی هفتگی سالمی تهیه کنیم
  • سالاد اندونزیایی به همراه سس مخصوص
  • بهبود سریعتر شکستگی با این روش های تغذیه ای
  • استرس دشمن درجه یک بدن انسان
  • تاثیر طب سنتی چینی بر درمان سرطان سینه
  • مقابله با استرس با این ترفندها
  • دستور تهیه سوپ خوش طعم برای تحریک اشتهای خردسالان
  • زندگی چپ دست ها و گلایه های آنان
  • بررسی مراحل مختلف رشد کودک
  • از خوابتان برای یادگیری بهره بگیرید
  • خطرات التهابات روده برای مردان و زنان
  • 5 نکته شگفت انگیز برای از بین بردن پلاک دندان
  • تاثیر لاغری نرمال در کاهش ریسک ابتلا به امراض قلبی و دیابت
  • محبوبترین ها

  • درمان مشکلات بدن با کمک دمنوش بابونه
  • آموزش آشپزی آسان برای افراد مسن
  • انرژی زایی آووکادو و بوقلمون
  • برنج های پلاستیکی آفت بازار! روش های تشخیص
  • این نوشیدنی ها نقش معجزه دارند
  • 11 فایده علمی چای سیاه که باید از آن مطلع باشید
  • برای تناسب اندام بهترین جایگزینها را بشناسید
  • توصیه های طب سنتی برای مصرف خاکشیر
  • اگررژیم غذاییتان را تغییر دهید نیازی به استفاده از مکمل نیست
  • چرا باید روغن زیتون استفاده کنیم
  • با این روش ها بوی سیر را از بین ببرید
  • آیا خوردن میوه هنگام عصر چاق کننده است؟
  • این خوراکی ها شما را خواب آلوده می کند
  • با خواص باورنکردنی و معجزه آسای کنجد آشنا شوید
  • حداکثر کم کردن وزن بدون عاضه چقدر است؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است